Min 70:a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Min 70:a

Post by Ironbreaker »

Jag tänkte väl skaffa en tråd nu när det börjar hända grejer

Lite fakta:
Årsmodell: 1970 s-modell
Motor och låda: B18 med enkel strombergare och M40g med kortspak
Inredning: röd med svart tak

Här är lite bilder på när jag precis har målat den.
Och nu ska jag bara ficksa lite i fronten med grill och lysen och hänga regplåten lite snyggare.
Sen ska motor, låda och koppling bytas.
Och sen blir det lite små ficks med stereo och huven har lite dålig passform så den ska ficksas


Image


Image
Last edited by Ironbreaker on Tue Oct 03, 2006 6:58 pm, edited 1 time in total.
Bssse
Posts: 45
Joined: Thu Aug 17, 2006 2:14 pm
Location: borlänge

Post by Bssse »

Hur öppnar du dörrarna?
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

oo ser väldigt trevligt ut ! dags för en uppdateringen kanske.. ?

Bssse: finns kitt med solenoider och fjärrkontroll/dold knapp som man använder.. vet dock inte hur det är gjort i det här fallet.
Vilja, våld och vasselin
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Re:

Post by Ironbreaker »

K_arlstrom wrote:oo ser väldigt trevligt ut ! dags för en uppdateringen kanske.. ?

Bssse: finns kitt med solenoider och fjärrkontroll/dold knapp som man använder.. vet dock inte hur det är gjort i det här fallet.
Jag tror det är köpt på Hansen racing kostar ca 700 kr
Last edited by Ironbreaker on Tue Oct 03, 2006 6:58 pm, edited 1 time in total.
Bssse
Posts: 45
Joined: Thu Aug 17, 2006 2:14 pm
Location: borlänge

Post by Bssse »

Låter fint hörru..
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Post by Ironbreaker »

Nu har det hänt lite saker igen har monterat steg 2 topp och R-kam och så har jag höjt bilen lite med grövre fjädrar. Och så var jag på volvo marknad och köpte en tratt till så jag har 2 nu. ska montera 2 su i helgen bilder kommer då. Jag fick ochså reda på att jag har den 622 70an som tilverkades.
Bssse
Posts: 45
Joined: Thu Aug 17, 2006 2:14 pm
Location: borlänge

Post by Bssse »

Lite bilder snart då? =)
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

En grej som slog mig bara....

Känns lite orealistiskt på nåt vis när man ser den att det faktiskt är en 70-talsbil vi har att göra med här... :wink:

Virrigt inlägg kanske men... Hoppas ni fattar vad jag menar. :P
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Cpt Tuttle wrote:En grej som slog mig bara....

Känns lite orealistiskt på nåt vis när man ser den att det faktiskt är en 70-talsbil vi har att göra med här... :wink:

Virrigt inlägg kanske men... Hoppas ni fattar vad jag menar. :P
Hur menar du?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Micke_ed wrote:
Cpt Tuttle wrote:En grej som slog mig bara....

Känns lite orealistiskt på nåt vis när man ser den att det faktiskt är en 70-talsbil vi har att göra med här... :wink:

Virrigt inlägg kanske men... Hoppas ni fattar vad jag menar. :P
Hur menar du?
Förmodligen att det är en bil från 1970 som inte ser ut att vara från 1970 utan från sent svenskt femtital :wink:

BTW Bilen är så jävulskt snygg så det finns inte,några nya bilder med kofångare på??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Re:

Post by Ironbreaker »

några nya bilder med kofångare på??
Nej tyvärr kofångaren har inte kommit på plats än, tidigare ägare har tagit fram skärbrännan och skärt av plattjärnen på baksidan när han bytte fronten så det finns inga fästen kvar.
men jag ska ta lite nya bilder nu i helgen.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Ja precis... Den ger vibbar av 50-tal snarare än 70-tal. Nog för att Amazonen gör det i allmänhet, men speciellt här kändes det liksom orealistiskt att bilen faktiskt är från 70-talet... Om ni förstår nu då? :P
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

Fan va fin :D
Masen
Posts: 53
Joined: Wed Aug 23, 2006 11:46 pm
Location: Dalarna

Post by Masen »

Kanonfin! :D Min kommer nog se ut sådär, på ett ungefär...
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Post by Ironbreaker »

Nu har det varit mekarkväll på jobbet.
Och jag hade planerat att sätta ditt 2st Su förgasare. Men det gick tyvärr inte som planerat.
Jag tänkte det att det går ju fort så jag kappa sönder det insug jag hade på bilen och jag har inget annat.
Så upp täker jag att när jag kan prov montera insug o grenröret så får inte Su förgasarna plats.
Flottörhuset tog i avgasröret. Så jag var tyvärr tvungen att montera två strombergare som är i stort behov av renovering.
Så nu får jag köra med en som jag hade förut som funka sådär men den andra har legat i ett skåp i 5 år så trotteln ville inte riktigt och så flödar den över.
Så det vart lite stressigt för jag ville ju åka hem med bilen ochså.

Här kommer lite bilder från kvällen.

Min andra ny polerade Su

Image

Min orginal b18 topp innan jag byte till en steg 2 topp

Image

En av trattarna

Image

Insuget. Lite lagom portat för att passa bra mot insugs kanalerna. Är det någon som vet vad detta insug är/har suttit på???

Image

Image

Motor med steg 2 topp, som är byggd på b18 topp med planad 3mm Breddade förbrännings rum till B20 orginal bredd. B20 orginal insugs storlek, sen så stor avgas ventil som får plats. Och så är den portad.
Den är ochså lackad med röd flake

Image

Image

Här en bil på steg 2 toppen innan jag satte dit den vid att annat tillfälle.

Image

OJ jag måste nog renovera under delen snarast det är ganska mycket olja där det inte ska vara. Jag har torkat bort oljan som var i insugs kanalerna. Man ser hur oljan har runnit i insugs kanalen längst till höger när jag tog bort insuget :(

Image

Till slipat grenrör.

Image

Strombergarna som fick ta plats istället för Su förgasarna :evil:

Image

Image

Su förgasarna som skulle var på plats igenkligen, men jag måste ficksa adapter rör så jag får ut dom lite. Och ska även pusta upp förgasaren som satt på bilen innan så den blir lika fin som den andra igen.

Image

Det som vart kvar efter slakten.

Image

Och här hängar den på lyften, den har fått gå hårt på grusvägarna. Så den är lite skabbig just nu får tvätt den imorgon. Jag glömde att fota när den var nere på marken. Jag har nämligen höjt bilen så att den är jämn hög. Jag monterade saab 900 bakfjädrar bak, dom är nästa dubbelt så grova men har samma ytter diameter

Image

Nu ska jag snart sätta ditt ett extraktor och mina Su. Sen ska en renoverad B20 bottendel åka ner( kanske med turbo) Och då ska jag passa på att ficksa motorrummet lite med lack och sånt.
Post Reply