När flamman och jag först möttes var det inte tal om någon direkt kärlek. Hon hade sina skavanker och var rent ut sagt riktigt ful. Men sedan jag provat henne så kände jag att vi var rätt för varandra, trots allt.
Nu har vi snart varit tillsammans i två år. Vi har haft våra duster och jag har många gånger funderat på att göra mig av med henne, men hela tiden kommer jag fram till samma sak - det ska vara vi... troligen... jag kan ju förstås hitta nån som är både snyggare och bättre, men då får jag troligtvis betala rätt rejält för henne.
Samtidigt är jag glad att jag inte köpte den där duetten jag först tittade på.
Hur är det med er, var det kärlek vid första ögonkastet när ni mötte er Amazon?
Kärlek vid första ögonkastet?
Kärlek vid första ögonkastet?
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Jajjamensan!!! Han jag köpte den av kom till oss med den jag drog på mig kläderna å skuttade ut..LOVE!!!
http://img88.imageshack.us/img88/5519/dsc01152oq1.jpg
sen dess har vi NÄSTAN bara haft bra dagar
http://img88.imageshack.us/img88/5519/dsc01152oq1.jpg
sen dess har vi NÄSTAN bara haft bra dagar
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Galenskap har inget med ålder att göra! Tro mig , jag vet.
Hos mig dök det upp en kille som skämtsamt säger \"att du som har P 1800 vill väl ha en Amazon\". Tror jag det, utan en Amazon är ju inte livet värt att leva.
Inte fasen ville jag ha en Amazon, vad skulle jag med den till?
Jo, men det är en grå, 2-dr,B 18,1964 i rätt skapligt skick. Jomenvisst.
Det gick ett ½-år och det här med Amazon dök upp i skallen lite av och till och framåt hösten återkom killen av en händelse i ett helt annat ärende. \"Den där Amazonen, finns den kvar?\". Trodde han. Ring upp damen som säljer den och fråga om jag kan komma förbi i kväll! Den fanns ett par mil bort. Jag hade hojen ute och kände för att kolla.
Det gick bra, jag var välkommen. Sagt och gjort.
Fyndet stod nedväxt i en grässlänt och vad var det? En 4-dr, blekgrön (fd) B 16 från 1961 som utan större överdrift såg för djävlig ut. Men vad f-n är detta. Artig och belevad som man är fick man visa ett seriöst intresse och första åtgärden var att lyfta motorhuven för att visa att här kommer minsann en som vet hur det skall gå till .
Huvuslingen skriker och knakar men upp går den och haver man sett på maken, det finns en motor under den. Skitig och färglös men det mesta verkade finnas på plats.
Stänger huven och tar i lite för mycket (den gick ju väldigt trögt upp) och den smackar igen med ett fint \"klick\". Hoppla!
Öppnar och stänger samtliga dörrar och tro det eller inte, Mercedes-klick är nog rätt beskrivnig. Då är den antagligen inte krockad, kanske, kanske.
Ni småpojkar vet inte än hur kärlek uppstår men den kommer smygande, ibland som en långsam blixt från klar himmel. Det var väl ungefär vad som hände.
Bildjäveln är naturligvis ett kex, vad skall du med den till viskar skyddsängeln som har telepatisk kontakt med hustrun (min) som, som väl var befann sig på 12 mils avstånd!
Man begärde 3000 kr för reliken. Två och fem, inte ett öre mer! Det är klart att det blev tre papp. Men då hade jag med mig 2 kilo fina potatis och en hemlagad burk jordgubbssylt (inte burken, sylten!) hem. Det ni, klart man köper ett Amazonvrak med ett sådant erbjudande upptill. Då följde det med orginalgrilldelar, (och vinterhjul,nya!) för som på de flesta Amazoner från den tiden hade fronten rostat bort och ersatts av den nyare varianten. Trevligt med folk som inte kasserar allt som blir över. Att det sen kostade 3500 att få ett orginalfrontstycke är liksom en bagatell.
Amazonklubben, där skall man nog vara med. Det löste sig. Fri tillgång till nätet, forumet, annonstorget och uppenbarligen en massa dedikerade tokfransar som gillar Amazon. Tack skall ni ha allihop för alla goda råd och svar på de mest knasiga frågor. Utan forumet hade jag inte vetat särskilt mycket om Amazon och de av er som är aktiva bidrar i allra högsta grad till att sprida kunskaper om Amazon och till att de kan komma att bevaras för lång tid framåt.
Skall vi vara lite högtidliga så är det ett kulturarv vi håller på med. Det var Amazonen som satte Volvo på världskartan även om en eller annan PV hade exporterats tidigare. Den var grunden till det svenska Volvo som i dag bygger lastbilar, lastmaskiner och flygmotorer av värlsklass. Som går som tåget på börsen och ger hyfsad utdelning, kanske tom jätteutdelning när börshajarna är färdiga med sitt race.
Att personvagnar i dag är Ford är förmodligen bra för jobben i Gbg men bilarna dom bygger blir aldrig veteraner, dom blir kattmatsburkar om 10-12 år. Det kommer inte att finns elektronikdelar för renoverare om 40-50 år eller är jag en obotlig pessimist? (kan jag ju inte vara som försöker få liv i en 46 år gammal bil med en elcentral på 4 säkringar).
Det är rätt trevligt att ha en gammal Amazon i verkstaden när det kommer in nya moderna bilar. Nästa alla svenskar i mogen ålder har en relation till Amazon, det tycks som om det bara vore jag som aldrig har ens suttit i en Amazon förrän vraket kom i min ägo.DÅ är det kul att kunna briljera med de nyvunna kunskaperna från forumet!
Jodå, min P 1800 väcker berättigad uppmärksamhet men en Amazon är ett snäpp intressantare för DET har Svensson erfarenhet av.
Ha det bra, go vänner, fortsätt och skriv och stå ut med en snackesalig senior.
Hos mig dök det upp en kille som skämtsamt säger \"att du som har P 1800 vill väl ha en Amazon\". Tror jag det, utan en Amazon är ju inte livet värt att leva.
Inte fasen ville jag ha en Amazon, vad skulle jag med den till?
Jo, men det är en grå, 2-dr,B 18,1964 i rätt skapligt skick. Jomenvisst.
Det gick ett ½-år och det här med Amazon dök upp i skallen lite av och till och framåt hösten återkom killen av en händelse i ett helt annat ärende. \"Den där Amazonen, finns den kvar?\". Trodde han. Ring upp damen som säljer den och fråga om jag kan komma förbi i kväll! Den fanns ett par mil bort. Jag hade hojen ute och kände för att kolla.
Det gick bra, jag var välkommen. Sagt och gjort.
Fyndet stod nedväxt i en grässlänt och vad var det? En 4-dr, blekgrön (fd) B 16 från 1961 som utan större överdrift såg för djävlig ut. Men vad f-n är detta. Artig och belevad som man är fick man visa ett seriöst intresse och första åtgärden var att lyfta motorhuven för att visa att här kommer minsann en som vet hur det skall gå till .
Huvuslingen skriker och knakar men upp går den och haver man sett på maken, det finns en motor under den. Skitig och färglös men det mesta verkade finnas på plats.
Stänger huven och tar i lite för mycket (den gick ju väldigt trögt upp) och den smackar igen med ett fint \"klick\". Hoppla!
Öppnar och stänger samtliga dörrar och tro det eller inte, Mercedes-klick är nog rätt beskrivnig. Då är den antagligen inte krockad, kanske, kanske.
Ni småpojkar vet inte än hur kärlek uppstår men den kommer smygande, ibland som en långsam blixt från klar himmel. Det var väl ungefär vad som hände.
Bildjäveln är naturligvis ett kex, vad skall du med den till viskar skyddsängeln som har telepatisk kontakt med hustrun (min) som, som väl var befann sig på 12 mils avstånd!
Man begärde 3000 kr för reliken. Två och fem, inte ett öre mer! Det är klart att det blev tre papp. Men då hade jag med mig 2 kilo fina potatis och en hemlagad burk jordgubbssylt (inte burken, sylten!) hem. Det ni, klart man köper ett Amazonvrak med ett sådant erbjudande upptill. Då följde det med orginalgrilldelar, (och vinterhjul,nya!) för som på de flesta Amazoner från den tiden hade fronten rostat bort och ersatts av den nyare varianten. Trevligt med folk som inte kasserar allt som blir över. Att det sen kostade 3500 att få ett orginalfrontstycke är liksom en bagatell.
Amazonklubben, där skall man nog vara med. Det löste sig. Fri tillgång till nätet, forumet, annonstorget och uppenbarligen en massa dedikerade tokfransar som gillar Amazon. Tack skall ni ha allihop för alla goda råd och svar på de mest knasiga frågor. Utan forumet hade jag inte vetat särskilt mycket om Amazon och de av er som är aktiva bidrar i allra högsta grad till att sprida kunskaper om Amazon och till att de kan komma att bevaras för lång tid framåt.
Skall vi vara lite högtidliga så är det ett kulturarv vi håller på med. Det var Amazonen som satte Volvo på världskartan även om en eller annan PV hade exporterats tidigare. Den var grunden till det svenska Volvo som i dag bygger lastbilar, lastmaskiner och flygmotorer av värlsklass. Som går som tåget på börsen och ger hyfsad utdelning, kanske tom jätteutdelning när börshajarna är färdiga med sitt race.
Att personvagnar i dag är Ford är förmodligen bra för jobben i Gbg men bilarna dom bygger blir aldrig veteraner, dom blir kattmatsburkar om 10-12 år. Det kommer inte att finns elektronikdelar för renoverare om 40-50 år eller är jag en obotlig pessimist? (kan jag ju inte vara som försöker få liv i en 46 år gammal bil med en elcentral på 4 säkringar).
Det är rätt trevligt att ha en gammal Amazon i verkstaden när det kommer in nya moderna bilar. Nästa alla svenskar i mogen ålder har en relation till Amazon, det tycks som om det bara vore jag som aldrig har ens suttit i en Amazon förrän vraket kom i min ägo.DÅ är det kul att kunna briljera med de nyvunna kunskaperna från forumet!
Jodå, min P 1800 väcker berättigad uppmärksamhet men en Amazon är ett snäpp intressantare för DET har Svensson erfarenhet av.
Ha det bra, go vänner, fortsätt och skriv och stå ut med en snackesalig senior.
Re:
Jag är rädd att du har rätt där för min far har en V70 2001 och han måste låsa bilen jämt annar laddas batteriet ur. Verkstan (Volvo) hittar inte felet.Sture Swedberg wrote: Att personvagnar i dag är Ford är förmodligen bra för jobben i Gbg men bilarna dom bygger blir aldrig veteraner, dom blir kattmatsburkar om 10-12 år. Det kommer inte att finns elektronikdelar för renoverare om 40-50 år eller är jag en obotlig pessimist? (kan jag ju inte vara som försöker få liv i en 46 år gammal bil med en elcentral på 4 säkringar).
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Det jag tror att jag gillar absolut mest är nog att det finns relativt många amazoner på vägarna och möter man en annan amazon så SKA man hälsa, oavsett om man känner föraren eller inte. Vi har ju något gemensamt och det är intresset för en fin gammal bil.
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Hade ägt min volvo 740 i drygt 10 år. Köpte den för 51 tusen!!! O hade lagt ut rätt mycket pengar på o hålla den rullande. Sålde den i våras efter en katastrofal vinter där motorvärmaren la av o batteriet laddade ur hela tiden o förgasaren med 30 vaccumslangar o 15 elanslutningar började bete sej irriterande konstigt. Sålde den för fem tusen till en kompis o då var det riktigt fräscha s o v däck…
Gick halva sommaren innan jag bestämde mej för en amazon. Pratade med lite folk som ”kan en hel del om gamla bilar”… Visst blev jag sugen på en Ford Capri som var så himla vacker, eller BMW:n 3.0 från 75 som såg som ny ut (på bild)…… Men efter lite snack med ”de lärde” så insåg jag att det nog var det vettigaste att köpa en amazon.
Började letandet…
Tittade på ca fem stycken o körde runt 150 mil för att titta på de utlovade ”skönheterna”… Blev besviken några gånger (ser ju så himla bra ut på bild)…
Till slut fastnade jag för en fyrdörrars med fantastiskt fin grön inredning… Men tvekade för länge o den blev helt enkelt såld mitt framför ögonen när jag väl hade bestämt mej… Bittert…
Men efter lite surande så insåg jag att den egentligen var väldigt rostig o är det något jag absolut inte kan så är det att svetsa… Ödets ironi att det inte blev den???
Hälsade på en kompis som bor i Stockholm o var uppe hos sina föräldrar mellan Umeå o Skellefteå (Norrland…) på semestern o nämde att jag behövde en bil o var ute efter en amma… Då kommer det fram att i en av deras lador står det visst en amazon undanställd för framtida uppfrächning….
Gick genast ut o visst under några lakan så stod det en blå amma som visade sej vara en Sportmodell!!! LYCKA!!! Monterade upp en byggstrålkastare, såg förmodligen ut som en brottsplatsundersökning i CSI…
Smög runt bilen några varv o kröp under o tittade…
Givetvis så kunde jag inte låta bli att kliva in i bilen o upptäcka den charmiga överväxelspaken…
Under tiden jag granskade bilen så utbrast jag ibland
- Kolla så himla fint!!! O ibland utbrast jag:
- Aj aj inte bra…-vilket lik!!!
Så mina totalt okunniga kompisar blev väldigt förvirrade om den verkligen var bra eller bara ett vrak…
Blev väldigt ivrig o utan ägarens vetskap så skulle bilen provstartas!!!
Satte på bat.polen o vred om nyckeln o visst startade den!!!
-Fy fan va vackert, utbrast jag.
-lyssna!!!! Fan va vackert!!! Utbrast jag igen…
Mina kompisar tittade på mej o på varandra o trodde jag blivit helt jävla sjuk i huvet…
Dom har för mycket pengar för att uppskatta ljudet från en B18…
Ringde ägaren o en vecka senare blev jag ägare till en amma sport-65:a utan att jag provkört den…
Visst, den är omlackad för 10 år sedan men ser himla fräch ut. O visst är det bytt förgasare till nyare o det är monterat bromsservo fån en 69:a… Men vad spelar det för roll… Jag blir helt enkelt lycklig när jag glider omkring i min gamla amazon. Har kostat på den drygt fem tusen sedan jag köpte den… Var ju utan emblem så det var ju ett måste att få ha ”overdrive” emblemet på kofferten…
Sen så är det väldigt skönt att slippa vägskatten, o försäkringen är väl högst rimlig. Värdeminskningen borde vara ”positiv” om man sköter om pärlan.
Men ett som är säkert är ju att man ska inte ha bråttom (trots att det är en sport) när man är på väg…
Kärlek??? Nja kanske inte, men den gör mej lite lyckligare i vardagen och folk man möter verkar verkligen uppskatta en gamal amazon!!!
///Roberth
Gick halva sommaren innan jag bestämde mej för en amazon. Pratade med lite folk som ”kan en hel del om gamla bilar”… Visst blev jag sugen på en Ford Capri som var så himla vacker, eller BMW:n 3.0 från 75 som såg som ny ut (på bild)…… Men efter lite snack med ”de lärde” så insåg jag att det nog var det vettigaste att köpa en amazon.
Började letandet…
Tittade på ca fem stycken o körde runt 150 mil för att titta på de utlovade ”skönheterna”… Blev besviken några gånger (ser ju så himla bra ut på bild)…
Till slut fastnade jag för en fyrdörrars med fantastiskt fin grön inredning… Men tvekade för länge o den blev helt enkelt såld mitt framför ögonen när jag väl hade bestämt mej… Bittert…
Men efter lite surande så insåg jag att den egentligen var väldigt rostig o är det något jag absolut inte kan så är det att svetsa… Ödets ironi att det inte blev den???
Hälsade på en kompis som bor i Stockholm o var uppe hos sina föräldrar mellan Umeå o Skellefteå (Norrland…) på semestern o nämde att jag behövde en bil o var ute efter en amma… Då kommer det fram att i en av deras lador står det visst en amazon undanställd för framtida uppfrächning….
Gick genast ut o visst under några lakan så stod det en blå amma som visade sej vara en Sportmodell!!! LYCKA!!! Monterade upp en byggstrålkastare, såg förmodligen ut som en brottsplatsundersökning i CSI…
Smög runt bilen några varv o kröp under o tittade…
Givetvis så kunde jag inte låta bli att kliva in i bilen o upptäcka den charmiga överväxelspaken…
Under tiden jag granskade bilen så utbrast jag ibland
- Kolla så himla fint!!! O ibland utbrast jag:
- Aj aj inte bra…-vilket lik!!!
Så mina totalt okunniga kompisar blev väldigt förvirrade om den verkligen var bra eller bara ett vrak…
Blev väldigt ivrig o utan ägarens vetskap så skulle bilen provstartas!!!
Satte på bat.polen o vred om nyckeln o visst startade den!!!
-Fy fan va vackert, utbrast jag.
-lyssna!!!! Fan va vackert!!! Utbrast jag igen…
Mina kompisar tittade på mej o på varandra o trodde jag blivit helt jävla sjuk i huvet…
Dom har för mycket pengar för att uppskatta ljudet från en B18…
Ringde ägaren o en vecka senare blev jag ägare till en amma sport-65:a utan att jag provkört den…
Visst, den är omlackad för 10 år sedan men ser himla fräch ut. O visst är det bytt förgasare till nyare o det är monterat bromsservo fån en 69:a… Men vad spelar det för roll… Jag blir helt enkelt lycklig när jag glider omkring i min gamla amazon. Har kostat på den drygt fem tusen sedan jag köpte den… Var ju utan emblem så det var ju ett måste att få ha ”overdrive” emblemet på kofferten…
Sen så är det väldigt skönt att slippa vägskatten, o försäkringen är väl högst rimlig. Värdeminskningen borde vara ”positiv” om man sköter om pärlan.
Men ett som är säkert är ju att man ska inte ha bråttom (trots att det är en sport) när man är på väg…
Kärlek??? Nja kanske inte, men den gör mej lite lyckligare i vardagen och folk man möter verkar verkligen uppskatta en gamal amazon!!!
///Roberth
Re:
Man får mycket bil för pengarna om man köper amazon och även 140, lägger du ner lika mycket på amazonen som 740 (46000) har du en fin och intressant bil som dessutom är värd åtskillit mer än 5000.roberth wrote:Hade ägt min volvo 740 i drygt 10 år. Köpte den för 51 tusen!!!....
Sålde den för fem
På 10 år har du dessutom sparat 15-20 tusen i vägskatt och mindre försäkringspremie/besiktningskostnad som går att lägga på verkstadsräkningar om man inte vill/kan reparera själv.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.