Veteranbilsförsäkring

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
kliman
Posts: 3
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:44 am
Location: Hägersten

Veteranbilsförsäkring

Post by kliman »

Jag går och funderar på att köpa mig en Amazon och har därför kikat runt efter en bra och billig försäkring. Det bästa jag har kommit över är runt 2000 kr för en halvförsäkring om man betalar för helår. Jag har hört av andra att det är dyrt. Någon snackade om att runt 1000 spänn för en helförsäkring är fullt möjligt att hitta. Så min fråga lyder: Är det någon som har ett bra tips om ett vettigt försäkringsbolag med skäliga priser?

Mvh,
Joakim, förhoppningsvis Amazonägare innan veckan är slut.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Allting hänger på hur du har tänkt använda bilen och i vilket skick den är.

Om man har en originalbil, eller en renoverad bil i originalutförande som man använder som hobbybil till träffar och andra tillställningar, men ej som bruksbil, kan man skaffa MHRF's veteranbilsförsäkring. Det är en helförsäkring som kostar ca. 500kr/år. Men då får bilen ej bruksköras och det ställs vissa krav på skick/utförande. Man måste även kunna visa att man har tillgång till en bruksbil, och bilen måste förvaras i garage som är låst osv.

Länsförsäkringar och Bilsport har också veteranbilsförsäkringar av olika slag. Tidigare har de haft snällare krav än exempelvis MHRF.

Om du har tänkt använda bilen som bruksbil styrs ju priset av var du bor, hur gammal du är osv. I det fallet är det garranterat enklast att ringa runt till alla tänkbara försäkringsbolag och höra hur hög premien blir i respektive bolag med olika försäkringsformer (hel/halv osv).
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

trygg hansa tar 1600 i halvförsäkring per år,bor i lägenhet,kör under 1000mil per år,det verkar vara dom billigaste enligt vad jag hittade,har även bonus 7,6 skade fria år dock oxå
BLT turbo
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

140-klubben har nåt avtal med Volvia om någon försäkring för fina bilar som brukskörs, men jag vet inte riktigt hur det där funkar, hör med nån i Amazonklubben som har mer koll om även de har något sådant avtal!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Jag tittade på detta med Veteranbilsförsäkring för något år sedan. Det fanns då i huvudsak tre intressanta spår: MHRF, Bilsport och Länsförsäkringar. Det är möjligt att fler bolag börjat med Veteranbilsförsäkringar sedan dess.

För MHRF-försäkring gäller i princip att \"bilen skall se ut som den gjorde då den lämnade bandet vid Torslandaverken\"; det är för övrigt ett citat från besiktningsmannen, Amazonklubbens medlem #2 Claes Nylund. Mycket få bilar lever upp till de kraven, men de som gör det har en mycket bra och mycket billig försäkring. 500 mil om året får du köra och endast nöjesturer (dvs absolut inte till jobbet osv). MHRF-försäkringen går via Folksam, som ju är erkänt marknadsledande i Sverige på bilförsäkringar.

Bilsport har också en veteranbilsförsäkring med då ett ABSOLUT krav var att man också skulle äga en bruksbil var detta inte aktuellt för mig. Där jag bor är en bruksbil endast i vägen.

Länsförsäkringar har en veteranbilsförsäkring som är ganska lik MHRF men med lägre krav vad gäller originalskick (samma krav på maximal körsträcka, användningsområden, osv). De kräver också en särskild besiktning där alla brister noteras (vartefter du åtgärdar dem så besiktigas bilen om och de stryks ur protokollet på bilen). Försäkringen är billig (c:a 600kr/år) och ställer krav på bruksbil (som dock går att motivera bort), brandsläckare, rattkrycka och dold strömbrytare. Dessutom vill de att man etsar rutorna samt att man har sina försäkringar i övrigt hos Länsförsäkringar. Det är denna försäkring jag har idag.

Veteranbilsförsäkringarna har den stora fördelen att premien inte tar hänsyn till kön, ålder eller var man är skriven. För mig, ung man skriven i centrala Stockholm, var den billigaste bruksbilsförsäkringen då för två år sedan c:a 4.500kr - helförsäkring halvår.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Jag lyfter tråden lite... Många vet det redan men det är viktigt att man tänker på att det är värt att ringa runt och kolla på vanliga försäkringar i flera olika bolag också eftersom det kan skilja åtskilliga kkr per år. Om man har flera försäkringar i samma bolag så blir det billigare. Min familjebil blev mer än 5000 billigare per år i Länsförsäkringar än t ex i Folksam tack vare hus och flera bilar. Framförallt för oss som bor i Stockholm så kan det bli rejäl skillnad.

X55858: 4500 per halvår! Grymt dyrt. Jag är inte avundsjuk.
-anglofil-
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Allting är ju relativt. Kan tillägga att när frugan var inne på att köpa ny V70 förra året så skulle de ha 24.000kr helår helförsäkring för den. Det är tacken det, för att man kuskat runt på SL i alla år... =))

På tal om att höja tråden lite så är det kanske allra viktigast att man tittar på mer än \"bara\" premien. Det handlar ju trots allt om vem man vill hålla i handen när det blåser. Roffes Solarium och Försäkring HB i Bandhagen (där premien var RIKTIGT billig) eller någonting mer seriöst? Just därför tycker jag att detta med entusiast/veteranbilsförsäkringar är så bra - det känns bra att ha pärlan försäkrad hos någon som tar särskild hänsyn till just veteranbilar (bristen på delar, osv). Men det beror ju såklart också på vad man använder bilen till.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re:

Post by hakano »

X55858 wrote:Jag tittade på detta med Veteranbilsförsäkring för något år sedan. Det fanns då i huvudsak tre intressanta spår: MHRF, Bilsport och Länsförsäkringar. Det är möjligt att fler bolag börjat med Veteranbilsförsäkringar sedan dess.

För MHRF-försäkring gäller i princip att "bilen skall se ut som den gjorde då den lämnade bandet vid Torslandaverken"; det är för övrigt ett citat från besiktningsmannen, Amazonklubbens medlem #2 Claes Nylund. Mycket få bilar lever upp till de kraven, men de som gör det har en mycket bra och mycket billig försäkring. 500 mil om året får du köra och endast nöjesturer (dvs absolut inte till jobbet osv). MHRF-försäkringen går via Folksam, som ju är erkänt marknadsledande i Sverige på bilförsäkringar.


:: Fredrik
Undrar bara om det verkligen är en max körsträcka på en MHRF-försäkring? Tidigare har dom ju sagt att vill man t.ex. köra till en internationell bilträff i Grekland så skall man kunna göra det, så länge det är nöjeskörning så finns det ingen begränsning i antal mil.
Är detta borttaget numera?
Post Reply