Färg på huvudcylinder

Moderatorer
Post Reply
Jens
Posts: 29
Joined: Mon Aug 14, 2006 7:36 am
Location: Uppsala

Färg på huvudcylinder

Post by Jens »

Har min huvudbromscylinder lös för renovering.
Inte mycke färg kvar på den. Tror att den varit svart.
Tänkte att jag skulle måla på den.

Är det någon som har en med färg kvar som kan tala om kulör och om den ska vara en blank eller matt färg.


/Jens
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Matt vet jag att den inte är i alla fall... jag har för mig att den skall vara blank svart. Kom ihåg bara att måla med en bra färs. Bromsvätska är korosivt mot lack. rena färgbortagningsmedlet. Vill du att det skall hålla riktigt bra kan du lämna in den på pulverlackering. Om du tar spray färg har du nog gjort arbetet förgäves är jag rädd.

MvH
Micke
Jens
Posts: 29
Joined: Mon Aug 14, 2006 7:36 am
Location: Uppsala

Post by Jens »

Det slog mig.
Är det någon som har målat denna?
Den är väll gjord av gjutjärn och den är ju porig. Det kanske inte går att få någon färg att fästa. Det kanske är som att måla på en hård tvättsvamp indränkt med bromsvätska.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jag målade min för cirka 1.5 år sen och de var först med nån zinkfärg sen körde jag på med sprayfärg orginalkulören som var på bilen och de har hållt fin fint och då var ändå underarbetet helkasst för jag slipade bara snabbt med sandpapper.
men nåt färgsläpp har jag inte fått har bara kommit lite ytrost längst upp vid själva korken men de går väl nästan inte undvika o få :?
Jens
Posts: 29
Joined: Mon Aug 14, 2006 7:36 am
Location: Uppsala

Post by Jens »

Tack!
Då blir det lite ny färg.
Det rostbruna klumpen är ju inte upphetsande vacker.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Original är cylindern ganska mattsvart. Jag har en \"NOS\" i min bil med den där kladdiga vita FAG-loggan osv.

Har testat att lacka andra huvudcylindrar med 2k lack men det håller inte, trots blästring innan osv. Man ska nog pulverlackera eller svartoxidera eller göra något annat om det ska hålla.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag håller på med smide som hobby. Då linoljebränner vi saker och ting för att få dom svarta, ytan får en snygg skimrande glans. Skulle inte detta kunna vara något på denna detalj?

MvH
Micke
Jens
Posts: 29
Joined: Mon Aug 14, 2006 7:36 am
Location: Uppsala

Post by Jens »

Jo!
Linolja är ju desutom ett bra rostskydd.

Hur gör man?
Penslar man den med linolja och går på med gasen.
Vilken linojla ska man ha rå eller kokt?
Antar att den inte ska vara utspädd?
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

När jag utbildade mig till svetsare/verkstadsmekaniker så brukade vi värma metallen med gas tills den fick en blåaktig ton, alltså inte glödga den (har jag för mig) och sedan doppade man det i ett metallkar med olja alternativt hade en trasa man doppade i oljan o bearbetade metallen med.

Minns dock inte exakt då det var ett tag sedan.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Gör så här:

Värm upp godset du skall linoljebränna till ca 300 grader.

Häll på linolja, det skall ryka rätt bra om oljan, då är det bra temperatur, börjar det brinna får du blåsa ut det och hälla på mera.

Håll godset över lågan tills det har slutat ryka. Värmer man förmycket bräns oljan bort och man får göra om proseduren från börgan. För att få bort oljan om det har blivit fel så är det bara att bränna bort den, man behöver inte slipa!

Första bränningen ger en lite halvmatt yta, man kan göra om det igen med mer olja, då får man en lite blankare yta (gör det bara om första bränningen blir bra)

Se till att du inte får in linolja i cylindern!!!!!

Jag skulle rekomendera en gasolbrännare i stället för en svets, den är lite mer förlåtande och sprider värmen bättre, Det är även mindre risk för att man bränner för mycket på ett ställe.

Jag tror att det skall finnas fina beskrivningar med bilder på en sida som heter http://www.antracit.nu
En sida för smeder.

MvH
Micke
Post Reply