Katalysator?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
frenchie
Posts: 1
Joined: Tue Apr 20, 2004 12:02 pm
Contact:

Katalysator?

Post by frenchie »

Hej alla!

Jag känner mig som katt bland hermeliner eller vad man nu ska kalla det, jag som är Citroën-tok;

det uppkom en fråga i \"vårt\" fora, om det går att på ett vettigt sätt montera en katalysator på en gammal bil? Förusättningen borde väl vara att göra jobbet på en bil med insprutning? Eller är det någon här som exprimenterat med kat på en förgasarbil?

B20E har väl mekanisk insprutning. Är den noggrann nog för att hålla lambda på 1.000? Knappast, men har någon i ert gäng mätt lambda under gång? Det är ju f.ö. ett bra trix om man vill trimma sin förbränning, att koppla in en lambdasensor (inte en givare av den äldre typen som pendlar jämnt mellan två värden när lambda är 1 utan den nyare typen som ger ett faktiskt mätvärde). Sen kan man skruva in även förgasarbilar till att gå rent OCH få ett kvitto på det!

I vilket fall, har någon här erfarenheter av att få en kat att fungera bra ihop med någon Volvo-maskin som har elektronisk insprutning?
/Mvh, Johan Grimm
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

PV klubben sålde tidigare en kat avsedd för original pv dvs med förgasare, jag frågade om den en gång på pvforumet men fick inte något svar.
Någon inom pv klubben borde ha erfarenhet av en förgasarkat och rimligtvis bör det ha blivit en artikel i deras tidning som alla medlemmar kunde läsa.
Har ni i pvklubben sett något om detta?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Volvo sålde och monterade på 80 talets början kattar till B21 förgasarmotor. (Kanske redan 79?) Sedan utrustades en del Audi 87or med kat fastän de hade Keihin förgasare, alltså inte den elektroniska förgasaren som satt på 88 orna.

Om någon bytt till elektronisk insprutning och sedan monterat kat? Ja, frågan går vidare...
-anglofil-
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Kanske lite o.t., men en f.d. bil av märke Mitsubishi,var från 87 och hade kat. Dock var förgasaren elektroniskt övervakad/styrd.
är inte säker, men har för mig att en katalysator är rätt känslig för föroreningar så de hålls till ett minimum när the almighty databox sköter det.
Annars finns det en firma i malmö som heter ECS (engine control systems) som gör katalysatorer av alla de slag och storlekar,från gräsklippare till biffiga entreprenadmaskiner. De kanske vet?
Post Reply