Rekonda lacken...

Moderatorer
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Rekonda lacken...

Post by Tim »

hejsan har köpt mig en volvo 245:a vit som är lite matt och sunkig i lacken.
Polerade kompisens volvo med rubbins för han och undrar om man kan köpa rubbing och köra med maskin? stog på rubbingburken att man skulle polera med raka rörelser men kanske kan köra med maskin ändå?

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -088_l.jpg
tänkte att en sådan kanske skulle fungera?
tog bara en sådan jävla tid att gnugga hela bilen för hand med trassel...

tips är tacksamma! :D
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det går, men kör inte för hårt bara, risken att du bränner igenom lacken är rätt stor, speciellt vid hörn ets. Kör med polich och vax bara om duär osäker.

mvH
Micke
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

ok men en flytande polich och vax efter det gör nog susen.. kanske inte behöver stå och våldskrubba med rubbingen för att få fram glansen igen

då ska jag åka till biltema och införskaffa mig en polermaskin
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Rubbing mattar bara ner lacken, det är bra om lacken är totalkörd så du måste bygga upp allt från början, det är väldigt mycket slipmedel i. Jag kör med sonax polich och vax, dom är jäkligt bra! Kanske bättre att sattsa på lite bättre än biltemas polich....
Glöm inte att byta padsen mellan polischen och vaxet bara!

MvH
Micke
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

bilen har stått ute ett bra tag under ett träd eller liknade... är som svart skit på motorhuven som inte gick bort med asfalstbortagning och förbrilt gnidande med vanlig svamp.. så blir nog kanske att köra med rubbing på platser där lacken är riktigt illa och plich där den bara är matt...
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Kör med finrubbing eller autosol. Autosol fungerar faktiskt riktigt bra i och med att det innehåller ett fint slipmedel. Kraftrubbing ska man dock akta sig för om man inte vill ha lacken full av repor.
Volvo P1200VB 1958
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

är inte autsol bara för crom och sånt?
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

I första hand ja men det fungerar bra på lack också. Jag hade dock inte använt det på en ny bil.
Volvo P1200VB 1958
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Köp något riktigt polermedel för maskin istället. Ett grövre och ett finare för bilrekondning. 3M har en del produkter och många andra företag.

Bättre det än att hålla på med vanlig rubbing och polish som är gjord för \"handpolering\".
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

ok får åka förbi mekonomen eller liknande och höra med dom...
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

autosol skall absolut inte användas på crome. Det slipar ner ytan och förstör cromet. JAg har altid häxans kopparputs, fungerar utmärkt faktist. Autosol kan man använda på homogena material, tex koppar, rostfritt aluminium ets.

Jag hade också en bil som var svart förut. JAg köppte algdödare/algrengörning, sånt som man har för att göra rent utemöbler med. Fungerade skitbra! Utan att slita på lacken ett dugg. Jag tog lite autosol först på motorhuven och lyckades bränna igenom. Sen fick jag tippset om det där tvättmedlet och körde resten av bilen med det.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

TURTLE VAX GER SUSEN!!!
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

OrreBorre wrote:TURTLE VAX GER SUSEN!!!
Tar inte bort så mycket av oxiden. Det kan man göra om cromet är fint och bra. Klart att det går även om det är verre men man får gnugga mer...
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Micke_ed wrote:
OrreBorre wrote:TURTLE VAX GER SUSEN!!!
Tar inte bort så mycket av oxiden. Det kan man göra om cromet är fint och bra. Klart att det går även om det är verre men man får gnugga mer...

...och det finns trehundratolv varianter av Turtle...
-anglofil-
FredricC
Posts: 30
Joined: Mon Jan 16, 2006 7:14 pm

Post by FredricC »

Jag har fått jättebra resultat av Sonax flytande cleaner och sedan deras flytande hårdvax efteråt.

Autosol har jag provat på lack, men jag gör absolut inte om. Autosol är slipar nästan som sandpapper på lack.
----------------------
- Fredric, medlem 6415 -
Post Reply