Är dreven ettan till fyran plus backen lika i M40 och M41? Isåfall kan man riva bägge lådorna om jag får tag i en OD-låda och ta de bästa bitarna?
Fan, man blir ju lycklig av att köra Amazon!!!
Drev i M40 o M41
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Drev i M40 o M41
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Nyare låda
Motorn är ju ingen 62a, det är en B20 av okänt år. Man kan nog anta att lådan byttes samtidigt med motorn då den går helt tyst och perfekt. Kanske skulle man försöka åldersbestämma lådan med.
Utväxlingen är så låg att det är lagom att lägga i fyran vid 30 blås...
Utväxlingen är så låg att det är lagom att lägga i fyran vid 30 blås...
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Re: Nyare låda
Det har jag heller inte påstått, frågan var ju om m40/41 lådorna var lika.Fender King wrote:Motorn är ju ingen 62a
Växellådan kan vara vilken årsmodell som helst mellan 62 och 75.
Det enda som skiljer är huvudaxeln, som är längre i M41 för att räcka in till overdriven.
Om du tar M41 huvudaxeln kan du ta alla andra delar från M40:n, det är bara att trä på M40 dreven på M41 huvudaxeln.
EDIT:
Locket på växellådan skiljer naturligtvis oxå eftersom elkontakten för overdrivern sitter där om ska spärra overdrivern på alla växlar utom fyran...
Om du tar M41 huvudaxeln kan du ta alla andra delar från M40:n, det är bara att trä på M40 dreven på M41 huvudaxeln.
EDIT:
Locket på växellådan skiljer naturligtvis oxå eftersom elkontakten för overdrivern sitter där om ska spärra overdrivern på alla växlar utom fyran...