Drev i M40 o M41

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Drev i M40 o M41

Post by Fender King »

Är dreven ettan till fyran plus backen lika i M40 och M41? Isåfall kan man riva bägge lådorna om jag får tag i en OD-låda och ta de bästa bitarna?
Fan, man blir ju lycklig av att köra Amazon!!!
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ja de är lika invändigt på samma årsmodell men en m40 -62 och en m40 -75 har invändiga skillnader så allt passar inte om man har olika årsmodeller då lådorna har utvecklats under åren.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Nyare låda

Post by Fender King »

Motorn är ju ingen 62a, det är en B20 av okänt år. Man kan nog anta att lådan byttes samtidigt med motorn då den går helt tyst och perfekt. Kanske skulle man försöka åldersbestämma lådan med.
Utväxlingen är så låg att det är lagom att lägga i fyran vid 30 blås...
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det kanske är läge att kontrollera bakaxelutväxlingen.

Jag har aldrig varit med om att behöva lägga i 4:an i 30 km/h. Det är ju ingen hummer du kör som skall ligga och tuffa runt i 2000-2500 rpm. ;)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nyare låda

Post by Lars Bd »

Fender King wrote:Motorn är ju ingen 62a
Det har jag heller inte påstått, frågan var ju om m40/41 lådorna var lika.
Växellådan kan vara vilken årsmodell som helst mellan 62 och 75.
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Post by kz1 »

Det enda som skiljer är huvudaxeln, som är längre i M41 för att räcka in till overdriven.

Om du tar M41 huvudaxeln kan du ta alla andra delar från M40:n, det är bara att trä på M40 dreven på M41 huvudaxeln.

EDIT:

Locket på växellådan skiljer naturligtvis oxå eftersom elkontakten för overdrivern sitter där om ska spärra overdrivern på alla växlar utom fyran...
Post Reply