Törnrosa 59:a
Re: Törnrosa 59:a
Kul att det händer lite grejer här Läge att byta kylvätska efter att du varmkört den kanske? Torde finnas en del gojs som vill ut....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Törnrosa 59:a
Jag hänger på Pälle här om kylarvätska.
Bil- och glykolfabrikanter förordar att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas utan rostskyddsmedlet som är någon form av silikat. Sök på Wikipedia.
Nu är det knappast några som följer detta med två år. Det kan nog gå fem, sex, sju,,,, år innan glykolen byts ut. Men fabrikanterna säger så i alla fall.
I samband med detta gör man ju en kylarrengöring vid behov. Detta gör man ju numera enkelt med en eller två diskmaskintabletter. Lägg i dom i kylaren och varmkör motorn riktigt ordentligt. Töm ur vattnet och skölj under tomgångskörning med slang "ännu ordentligare" och lite till. Skruva ihop och fyll direkt, vänta inte, med 50/50 glykol och vatten. Kolla slangar och annat så att det är tätt. Glöm inte att öppna värmereglaget på helöppet under hela rengöringen så att vattnet cirkulerar där också.
Det här är ju inga nyheter för intresserade bilägare, men det tillkommer ju alltid nya hela tiden och delad kunskap är dubbel kunskap.
Bil- och glykolfabrikanter förordar att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas utan rostskyddsmedlet som är någon form av silikat. Sök på Wikipedia.
Nu är det knappast några som följer detta med två år. Det kan nog gå fem, sex, sju,,,, år innan glykolen byts ut. Men fabrikanterna säger så i alla fall.
I samband med detta gör man ju en kylarrengöring vid behov. Detta gör man ju numera enkelt med en eller två diskmaskintabletter. Lägg i dom i kylaren och varmkör motorn riktigt ordentligt. Töm ur vattnet och skölj under tomgångskörning med slang "ännu ordentligare" och lite till. Skruva ihop och fyll direkt, vänta inte, med 50/50 glykol och vatten. Kolla slangar och annat så att det är tätt. Glöm inte att öppna värmereglaget på helöppet under hela rengöringen så att vattnet cirkulerar där också.
Det här är ju inga nyheter för intresserade bilägare, men det tillkommer ju alltid nya hela tiden och delad kunskap är dubbel kunskap.
Re: Törnrosa 59:a
Igår pysslade jag en del med kylsystemet, jag varmkörde och bytte vatten, samt körde med diskmedel
Flera gånger, och det kom ut en del dynga. Jag kopplade förbi värmepaketet tidigare
Och det fick vara så tills jag diskat ur motorn ordentligt, både med och utan termostat.
Detta för att inte köra in en massa dynga i värmepaketet.
Sen kopplade jag in värmepaketet igen och körde mer rengöring.
Hur gick det då ? Ja, värmeventilen verkar hålla tätt, iaf än så länge.
(var ganska säker på att den skulle läcka, men man får ha den under uppsikt framöver)
Termostaten har random funktion, så den måste bytas.
När jag körde utan termostat så gick tempen upp ca 1/3, så den verkar kyla så det räcker.
Det kom bra med värme i kupén, så cellpaketet är nog ok
Det håller inte riktigt tätt i gummit mellan pump och topp, så det måste också fixas.
/T
Flera gånger, och det kom ut en del dynga. Jag kopplade förbi värmepaketet tidigare
Och det fick vara så tills jag diskat ur motorn ordentligt, både med och utan termostat.
Detta för att inte köra in en massa dynga i värmepaketet.
Sen kopplade jag in värmepaketet igen och körde mer rengöring.
Hur gick det då ? Ja, värmeventilen verkar hålla tätt, iaf än så länge.
(var ganska säker på att den skulle läcka, men man får ha den under uppsikt framöver)
Termostaten har random funktion, så den måste bytas.
När jag körde utan termostat så gick tempen upp ca 1/3, så den verkar kyla så det räcker.
Det kom bra med värme i kupén, så cellpaketet är nog ok
Det håller inte riktigt tätt i gummit mellan pump och topp, så det måste också fixas.
/T
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Här kommer en liten rapport på det lilla som har hänt..
Jag har befunnit mig utanför den där gränsen, där saker man inte ska hålla på med finns.
6v batterier har haft en tendens att inte bli så långlivade för mig, och när man har en bil som är i
renoveringsstadiet, så kändes det inte vettigt att köpa ett nytt för 1500:- , då det antagligen
inte skulle hålla tills bilen ska börja brukas..
I garaget stod ett 12v batteri modell lite större, med en trasig cell, och inspirerad av en som gjort det
på ett annat forum, så har jag kapat av det och byggt ett 6v batteri
Fungerar alldeles utmärkt, roligt att kunna starta den utan att jävlas med batteriladdare varje gång..
Men en helt klart spännande operation. Prova det inte hemma.
Idag har jag renoverat bromsarna på ett bakhjul (nya backar och ny cylinder).
Sen så har jag plockat lös en framskärm från 57:an i samma färg, som ska monteras,
blir lite mer "bil" av 59:an då..
upptäckte att det satt en sån där passbit till blinkersen på den
(för gamla vita blinkers till de nyare skärmarna, med större hål för blinkersen)
Ska kika på den lite mer noggrant, skulle vara kul att göra några sådana.
/T
Jag har befunnit mig utanför den där gränsen, där saker man inte ska hålla på med finns.
6v batterier har haft en tendens att inte bli så långlivade för mig, och när man har en bil som är i
renoveringsstadiet, så kändes det inte vettigt att köpa ett nytt för 1500:- , då det antagligen
inte skulle hålla tills bilen ska börja brukas..
I garaget stod ett 12v batteri modell lite större, med en trasig cell, och inspirerad av en som gjort det
på ett annat forum, så har jag kapat av det och byggt ett 6v batteri
Fungerar alldeles utmärkt, roligt att kunna starta den utan att jävlas med batteriladdare varje gång..
Men en helt klart spännande operation. Prova det inte hemma.
Idag har jag renoverat bromsarna på ett bakhjul (nya backar och ny cylinder).
Sen så har jag plockat lös en framskärm från 57:an i samma färg, som ska monteras,
blir lite mer "bil" av 59:an då..
upptäckte att det satt en sån där passbit till blinkersen på den
(för gamla vita blinkers till de nyare skärmarna, med större hål för blinkersen)
Ska kika på den lite mer noggrant, skulle vara kul att göra några sådana.
/T
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Har bytt backar, cylindrar och bromsslangar fram.
Och racklat lite med låset på skuffen.
Som tidigare nämnt, så har jag en nyckel som passar i
Dörren, och den går in i låset på bagageluckan, men jag lyckas inte vrida på den... skuffen var låst när jag köpte bilen, så jag var tvungen att öppna den inifrån bilen, men handtaget är fortfarande låst, vilket gör att jag inte kan stänga luckan ordentligt..mkt störande. Jag tror att det är rätt nyckel, men det kan ju vara bytt cylinder i dörr eller skuff.
Har provat med 5-56 och värmpistol, men utan framgång.
Kan man ta loss cylindern ur handtaget om den är låst?
Nån som har haft liknande bekymmer?
/T
Och racklat lite med låset på skuffen.
Som tidigare nämnt, så har jag en nyckel som passar i
Dörren, och den går in i låset på bagageluckan, men jag lyckas inte vrida på den... skuffen var låst när jag köpte bilen, så jag var tvungen att öppna den inifrån bilen, men handtaget är fortfarande låst, vilket gör att jag inte kan stänga luckan ordentligt..mkt störande. Jag tror att det är rätt nyckel, men det kan ju vara bytt cylinder i dörr eller skuff.
Har provat med 5-56 och värmpistol, men utan framgång.
Kan man ta loss cylindern ur handtaget om den är låst?
Nån som har haft liknande bekymmer?
/T
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Sv: Törnrosa 59:a
Lägg gärna in en bild på passbiten för gammal blinkers i ny skärm.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Törnrosa 59:a
Ska fota den vid tillfälle.
Har bytt bromsgrejerna vänster bak och renoverat huvudcylindern.
Nu står bromsrören på tur.
Har bytt bromsgrejerna vänster bak och renoverat huvudcylindern.
Nu står bromsrören på tur.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Sv: Törnrosa 59:a
Bild 3.swgtoro wrote:passbiten för gammal blinkers i ny skärm.
http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_8 ... randen.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Törnrosa 59:a
Ja, precis så ser den ut.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Tack. Finns dom att köps någon stans?
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Törnrosa 59:a
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Håller på att ta fram originallacken på taket också..
En intressant operation, om än lite tidskrävande.
Vi får se vad slutresultatet blir
En intressant operation, om än lite tidskrävande.
Vi får se vad slutresultatet blir
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Skall den ha beige tak,nr 65.