Page 7 of 8

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Mon Dec 15, 2014 4:34 pm
by Caltex
Tack för berömmet.

Tog en garage bild.

Image

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 16, 2014 5:44 pm
by Caltex
Nu har turen kommit till förgasaren.
RENGÖRING!!!!
Har borstat av det värsta med mässingborste och avfettning, och låter den sedan ligga och dra en dag eller så, för att lösa upp den asfaltliknande dynga som är där bitvis..

Image

Image

Ville grovrengöra innan jag tar isär allt, den var så grisig.

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 16, 2014 6:59 pm
by Pälle
Hejja! Bra jobbat Fortsätt uppdatera oss med framstegen.

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 16, 2014 7:48 pm
by A-masen
Beläggningar av bensin är välkänt i E85-konvertringskretsar. Det är vanligt på bilar som tidvis står avställda, hobbybilar, projektbilar etc. etc.
När man konverterar en bensinbil till E85 blir det ju en riktig dusch med etanol. Etanolen löser upp dom här beläggningarna, som brukar anses som en sorts hartz. Det följer med i bränsleledningarna och kan täppa igen bränslefiltret nästan på nolltid. Därför är receptet att byta bränslefiltret efter något hundratal mil om man har konverterat motorn.
Så om "asfalten" inte vill ge med sig, pröva med T-sprit.
I en förlängning av det här ligger förklaringen på att man även skall byta bränsleslangar av gummi när man E85-konverterar. Mer om det tar vi en annan gång.

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 16, 2014 8:23 pm
by Caltex
När det gäller beläggningar inuti förgasaren, är det precis som du säger A-masen. Jag var inte så tydlig i mitt förra inlägg, "asfalten" jag pratar om är på utsidan, jag gissar på att det är använt ngn slags packningsklister som inte är bensintåligt, och det har sen runnit nerför förgasaren och fastnat ihop med övrig dynga(smuts/sand/damm).
Det verkar lösa sig när det ligger i avfettning.
Hade jag haft RIKTIG avfettning så hade det säkert runnit av.

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Thu Dec 18, 2014 11:38 am
by Caltex
Man lär sig som sagt..
Låt inte förgasaren ligga i smutsig
avfettning så länge, då aluminiumet kan missfärgas (oxid?).halva förgasaren blev ganska mörk..
Åja, ska prova bjuda den lite thinner sen, få se om det hjälper.

Image

Image


Image

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Sat Dec 20, 2014 8:57 pm
by John
Snyggt jobbat! :D

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 30, 2014 9:35 am
by Caltex
Sprängd Anka.

Förlåt, förgasare skulle det vara.

Image

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 30, 2014 10:44 pm
by MadeInSweden
Underbar tråd! Jag hämtar inom kort hem min "nya" 64'a som stått sen 89.. :)

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 30, 2014 11:55 pm
by Caltex
Har gjort några packningar själv, ska skaffa en kulhammare, det är lite väl terapiaktigt att klippa ut dem med sax..

Image

Jag hittade en del fel i förgasaren när jag gick igenom den.
Skruven som låser luftkonan var lös, och så har nån uppfinningsrik rackare justerat flottörhöjden genom att slipa av flottören. Den slipade överst. :evil:

Image

Vinkeln mellan de 2 packningsytorna på flottörhuset är inte samma vinkel som det är mellan motsvarande ytor på förgasarhuset... Upptäckte det vid ihopmonteringen.
Som gjort för tjuvluft. Var tvungen att lösa det med packningsklister. Nästa förgasare får smaka fräsen tror jag.
Fick ihop den iaf.

Image

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Tue Dec 30, 2014 11:58 pm
by Caltex
Madeinsweden - Ser fram emot en tråd om 64:an :-)

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Fri Jan 09, 2015 12:45 am
by Caltex
Nu har jag monterat förgasaren och luftat bromsarna.
Jag köpte B--temas luftningskit med slang, mellanstycke, kort slang, backventil och flaska.
Det gick inte att använda ihop med Volvos svo som har slanganslutning på en sexkanthylsa med skaft.
Då det läcker in luft mellan hylsa och bromsluftningsnippel.
Så det var bara att ta fram en liten blocknyckel som jag inte hade, och sätta slangen direkt på nippeln.

Tillverkning av blocknyckel:

Image


Sen var de korta slangarna som medföljde för mjuka, så de lossnade från nippeln så fort det blev lite tryck mellan luftningsnippel och backventil. Hittade lite 4mm armerad Mb-slang till högtrycks-vindrutespolning, och med den + nerställt fjädertryck på backventilen så gick det riktigt smidigt att lufta bromsarna på egen hand.

Hela kittet:

Image

Så nu finns det bromsar :grin:

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Fri Jan 09, 2015 9:07 am
by Caltex
När bromsarna var klara, så körde jag ut ur garaget och lät den vara igång ett tag, har satt dit en ny 88 graders termostat, och ville se så att det funkade som det ska.

Det gjorde det inte.

Tempmätaren gick upp högt, nästan så att man inte såg nålen,
Och så tryckte den ut ganska mycket vätska ur kylarens evakueringsrör.
Kylaren var ordentligt varm och slangarna in/ut var kalla.. (nån får gärna förklara för mig hur det kan bli så.. :shock: )


Jag tog lös termostaten och provkokade:

Image

Men den öppnar vid rätt gradtal.

Image

Den gamla termostaten öppnade uppåt, alltså för flödesriktning in i kylaren uppe och ut i kylaren nere. Den nya termostaten gick bara att montera åt ett håll, och då öppnade den för flöde åt motsatt håll.. spelar det ngn roll, eller är termostaten tillräckligt stark för att öppna, oavsett vilket håll vattenpumpen trycker på ifrån ??

Image

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Fri Jan 09, 2015 9:35 am
by A-masen
Hur satt termostaten?
Känselkroppen, den högra sidan med spiralfjädern skall väl alltid sitta neråt och den toppiga delen uppåt. Så har då jag under alla år sett det.
http://img.skruvat.com/images/55/vemov2 ... arge_0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Den högra sidan på bildexemplet är alltså "foten" och skall sitta neråt.

OBS! Det är inte självklart att bildexemplet är rätt modell i detta fallet. Det är bara ett bildexempel från en bildgoogling. Men dom flesta termostater i den här kategorin ser ut ungefär så här.

Re: Törnrosa 59:a

Posted: Fri Jan 09, 2015 9:50 am
by Caltex
Tack för ett snabbt svar :-) den ser ut så och sitter så som du beskriver.
Och när den öppnar så drar den ventilkäglan neråt.
mot flödesriktningen.

Den gamla termostaten var en äldre typ och öppnar käglan uppåt.
Känselkroppen är ju på den"varma sidan" i båda fall.
Antar att det är ngt annat som trilskas