Ta bort bilack från gummi?

Moderatorer
Post Reply
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Ta bort bilack från gummi?

Post by Micke_ed »

Någon som har något tips på hur man får bort tvåkomponents bilack från gummidetaljer, i det här fallet är det gummisergarna till baklyset.

Tack på förhand!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Köp nya, de kostar inte många kronor.
AVG
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

jag har en tidig amazon, och dom finns inte nytillverkade tyvär. Veteranprodukter tar inte fram några grejjer till bilar före 1961 om jag har förstått det rätt. Det verkar inte så tyvär.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Gummidetaljer

Post by Ola O »

Hej

Du har helt rätt. VP har i princip inga detaljer till B16 Amazonen som är specifika till just de gamla Amazonerna. Däremot har Volvo en del, t.ex. motorkuddar.

Du tar lättast bort billack med bromsolja. Låt verka några timmar och sedan lossnar färgen hur fint som helst.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Löser inte bromsvätsta upp gummit?

Jag har projekterat lite nytillverkning till dom tidiga bilarna tillsammans med ett par bekanta. Men det kommer ju troligtvis inte bli någon större masstillverkning, om det ens blir någon över huvud taget... Det kostar ju. Men inte som VP säger. Dom hävdar hela tiden att det finns för få bilar så det finns ingen lönsamhet i det...

Annonser är fortfarande inte tillåtet på forumet därför har jag tagit bort den.
Lars BD
Viksbergarn
Posts: 8
Joined: Wed Mar 09, 2005 8:54 am

Post by Viksbergarn »

Hej,

Jag kan rekommendera försiktig blästring för att ta bort färgen, bromsolja skulle jag vara lite ängslig för. Jag har själv tagit bort färg med blästring och det har fungerat hur fint som helst.

MVH//Johnny
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

blir inte ytan matt och sliten om man blästrar gummit?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Låt gummidetaljerna ligga i glycerin ett tag så blir de nästan som nya.

Bromsvätska skadar inte gummi, för då skulle nog inga tätningar i bromssystemet heller hålla.
AVG
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

bromsvätska skadar vanligt gummi!
För att det skall hålla att sitta i ett bromssystem måste vissa tillsattser finnas i gummit. Sånna finns det ingen annledning att tillsätta i vanligt gummi som inte kommer att bli exponerat av vättskan, eller gummi som helt enkelt skall uppfylla andra krav, tex tåla bensin eller olja.
Även med tillsattserna är inte gummit beständigt till 100%, ett klassiskt exempel är brom slangar som sväller invertes så bromsarna blir tröga eller ligger an. Naturligtvis har det ju blivit bättre med åren och gummi med dessa tillsatser idag är flera gånger bättre än va det var förr.

Men glycerin bör fungera bra om det löser upp färgen dvs.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

blästra o sen glycein, som nytt
Bygger amazon-66 med B20E motor
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Å vad är de för fel på vanlig hederlig tvätt tinner som man använder när man lackerar för å tvätta blöt en trasa gnugga lite lätt å vips är färgen borta brukar då jag göra åt kunder å ingen har klagat :)
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: Ta bort bilack från gummi?

Post by azze59 »

Isopropanol (45kr på apoteket) är jättebra. Funkar även perfekt att göra ren elektronik och linser med.
Post Reply