marknadsundersökning?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.

Skall man få fråga folk på forumet om intresse finns att ta fram nytillverkningar?

ja
29
97%
nej
1
3%
 
Total votes: 30

Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det finns många annonser i äldre inlägg som inte skulle slippa igenom idag men äldre postningar är presskriberade (eller var inte ens otillåtna då) och rörs inte under förutsättning att inläggen inte medför nya inlägg av annonskaraktär.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Lars Bd wrote:
Lars Bd wrote:Nytillverkningsinformation/marknadsundersökning genom klubben.
http://www.amazonklubben.se/nyheter_visa.asp?ID=69
En egen avdelning på hemsidan för nytillverkningar/marknadsundersökningar är vad jag förespråkar så får forumet fortsätta att vara annonsfritt.
Dessa marknadsundersökningar ska också vara med i klubbtidningen för att alla ska få chansen att beställa/tycka därför ser jag inte någon rimlig orsak till att dessa annonser måste finnas på forumet.
Då kan du ju ta bort länkarna till tex, VP eller CVI ets som redan finns på forumet...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

D59471 wrote:Vi kan väl helt enkelt bara göra en paragraf i regelverket som tillåter
marknadsundersökningar / förfrågningar om det gäller nytillverkning
av delar som främjar bevarandet av Volvo Amazon.
Behövs inte anser jag, det finns ingen paragraf om att man inte får fråga folk om en sak är vettig eller ej i en fråga om nytillverkning.
Om ämnet "spårar ur" och det blir till en försäljnings längk får man stoppa det i det läget. Först då bryter det mot forumets nuvarande regelverk.

MvH
Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

D59471 wrote:Något som nästan alla verkar vara ense om är ju dock att försäljning av varor och tjänster hör hemma på annonstorget. Inte på forumet.
Jusst så!

P.S. Ni får ursäkta att jag lägger in flera svar efter varandra. hur gör man för att göra flera citat i samma svar? Jag är bra på vissa saker, men det är inte data :lol: D.S.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Micke_ed wrote:ta bort länkarna till tex, VP eller CVI
De säljer annat än nytillverkat och de är inte dom som har begärt att få vara med.
Dessutom tänkte jag mest på privatpersoner som hade planer på en nytillverkning.

Angående flera citat.
Man citerar ett inlägg och skriver svar men skickar inte, kopiera texten och backar till tråden igen.
Citera nästa inlägg och klistra in det tidigare citatet med svar överst i inlägget, svara på nästa citat osv.
Micke_ed wrote: det finns ingen paragraf om att man inte får fråga folk om en sak är vettig eller ej
Nej det finns det inte men om det i samma inlägg framgår att saken tas fram av författaren och kommer att kosta pengar så är det en annons oavsett om det kommer att ske nu eller om 5 år.
Micke_ed wrote:
D59471 wrote:Något som nästan alla verkar vara ense om är ju dock att försäljning av varor och tjänster hör hemma på annonstorget. Inte på forumet.
Jusst så!
En förfrågan om nytillverkning och senare försäljning av en reservdel (vara) är i dagsläget en annons.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Lars Bd wrote:
Micke_ed wrote:ta bort länkarna till tex, VP eller CVI
De säljer annat än nytillverkat och de är inte dom som har begärt att få vara med.
Dessutom tänkte jag mest på privatpersoner som hade planer på en nytillverkning.

Angående flera citat.
Man citerar ett inlägg och skriver svar men skickar inte, kopiera texten och backar till tråden igen.
Citera nästa inlägg och klistra in det tidigare citatet med svar överst i inlägget, svara på nästa citat osv.
Micke_ed wrote: det finns ingen paragraf om att man inte får fråga folk om en sak är vettig eller ej
Nej det finns det inte men om det i samma inlägg framgår att saken tas fram av författaren och kommer att kosta pengar så är det en annons oavsett om det kommer att ske nu eller om 5 år.
Micke_ed wrote:
D59471 wrote:Något som nästan alla verkar vara ense om är ju dock att försäljning av varor och tjänster hör hemma på annonstorget. Inte på forumet.
Jusst så!
En förfrågan om nytillverkning och senare försäljning av en reservdel (vara) är i dagsläget en annons.
Så du menar att om Kalle Karlsson skriver här på förumet att Johan Johansson håller på att nytillverka en grej i ett liten serie så är det ok? För Johan Johansson har ju inte begärt att få vara med då.

"Hej!
Jag funderar på att låta tillverka X. Finns det redan en sån eller är det en god idé att låta göra 30 stycken?"

I denna fras framgår inte att det skall handla om en ersättning i form av pengar i slutänden, även om det är underförstått. Men det är ingen annons pga att jag inte har skrivit något om pengar, eller hur!

Om man skall dra det till sin spets i den sista meningen du skriver så kan man inte fråga om någonting som har med nytillverkade delar att göra. För man kan ju råka ha den till salu, antingen efter man har frågat eller under tiden man frågar.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tycker att det egentligen är fånigt att det ska behöva vara sådana här diskussioner om vad som är tillåtet eller inte, då målet med forumet väl ändå är att hjälpas åt och föra varandras intresse framåt?

Jag tycker inte heller det är så farligt med en av dessa marknadsundersökningar och en ev. försäljning då det sker på privat basis, dvs någon vill hjälpa andra med delar som är svåra att ta fram. Genom dessa regler tycker jag man hämmar utvecklingen/tillgången på delar, vilket väl ändå inte kan vara syftet?

Att man skall ta reda på vilka regler som gäller, och sedan gå de i regelverket reglerade (och krångliga) kanalerna är något som jag kan tänka mig att folk tycker är jobbigt, så då kanske man skiter i hela grejen istället!

Sedan lägger jag indelar av mitt svar jag skickade till Micke på ett PM han skrev till mig:
Ja anser även att det är till viss del fånigt att man inte skall få tipsa om saker som är till salu om det är ställt som en svar på en fråga som växer fram i en tråd. Dvs jag är emot regelrätta annonser som \"nya topics\" om du förstår vad jag menar.

Det hör samman med att jag anser att forumet är till för att hjälpa varanda och underlätta ägandet och brukandet av en Amazon. Hålls det med annonser på en vettig nivå så skall det inte vara några problem tycker jag.

Sedan förstår jag svårigheten att dra gränser om man börjar tillåta vissa annonser och inte vissa andra.

Sen vet jag att de andra inte delar min åsikt...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Masen
Posts: 53
Joined: Wed Aug 23, 2006 11:46 pm
Location: Dalarna

Post by Masen »

Hur är det med frågor av den karaktären att \"Var köper jag/ var finns det\"?
Tänkte om jag undrar var man kan köpa vita däcksidor tex, får jag skriva det och isf vart skall jag göra det?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Får man göra så här?

:shock:
-anglofil-
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Masen sånna frågor får du ställa i vilket ämne som hälst om du tex berättar att du har nått fel på XXXX och var man hittar det.

Men du behöver inte ställa frågan var du hittar det vanligaste originalgrejerna, för det finns länkar under Övrigt där du hittar det mästa :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

JE Jr wrote:
tipsa om saker som är till salu om det är ställt som en svar på en fråga

Det hör samman med att jag anser att forumet är till för att hjälpa varanda och underlätta ägandet och brukandet av en Amazon.
Sådana säljtips om att jag har en vänsterdörr till salu när x har blivit påkörd är så enkelt att ta via pm om det är x man vill hjälpa.
Vill man att flera ska ta del av "hjälpen" är det annons.
Vad som var avsikten är omöjligt att veta för en moderator så den som använder pm i sådana fall hjälper moderatorerna mycket i vårt arbete.

Forumet är till för att hjälpa amazonägare/intresserade men hjälpen ska inte ha en prislapp, alla varor och tjänster som har ett pris är annonser.
Som sagt är det omöjligt att ha olika regler beroende på vad för typ av vara/tjänst det är är frågan om.
Varför skulle det vara en större hjälp att sälja nytillverkade delar än att sälja nos eller begagnat på forumet?
Masen wrote:Hur är det med frågor av den karaktären att "Var köper jag/ var finns det"?
Tänkte om jag undrar var man kan köpa vita däcksidor tex, får jag skriva det och isf vart skall jag göra det?
Det beror på hur du skriver tex
"Var finns det nya vita däcksidor att köpa" är ingen annons utan en fråga om någon vet var de finns att köpa nya.
Visserligen kan någon läsare ha nya däcksidor liggande men via pm får man köpa och sälja vad som helst bara det håller sig inom lagens råmärken.
Skriver man begagnade istället för nya närmar det sig gränsen för vad som kan tillåtas.

"Jag söker vita däcksidor är det någon som har nya att sälja" eller "jag har vita däcksidor över är det någon som vet hur mycket de kan vara värda?" är annonser.

Tänker man sig för vid formuleringen av en fråga kan man skriva mycket utan problem.
Henke 12136 wrote:Får man göra så här?
Absolut inte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Henke 12136 wrote:Får man göra så här?

:shock:
Vad menar du att man inte får göra? Debatera det här får man ju tydligen göra, annars hade det blivit bortaget. Och vi diskuterar ju en fråga om forumet i kategorin om forumet.

MvH
Micke
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Micke_ed wrote:Vad menar du att man inte får göra?
Det är Henke 12136 som har skrivit något otillåtet, titta får du se.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

jasså! Nu hajjar jag!

Men skall du ta bort det får du väll ta bort allt han skriver. Hela tiden. Eller? Jag tycker inte att det var något bra sätt att annonsera på... Annonstorget med det!
Lite dyrt för en kökstol också :D
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Lars Bd wrote:
Henke 12136 wrote:Får man göra så här?
Absolut inte.
Nu är det ingen som ser mitt lilla bus, men jag la in en fingerad annons i min profil så den följde med varje inlägg jag gjort. Då vet alla att så får man inte göra.
-anglofil-
Post Reply