marknadsundersökning?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.

Skall man få fråga folk på forumet om intresse finns att ta fram nytillverkningar?

ja
29
97%
nej
1
3%
 
Total votes: 30

Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

QV wrote:Men jag har inget att sälja idag, inte imorgon heller möjligtvis nästa sommar. Men det är sant, det är alltid intressant och se var den fina linjen mellan info och sälj går någonstans. Man blir nästa som ett barn på nytt 8)

Janne
Det här är ju exakt ett sånt exempel jag pratar om, du och jag har gjort exakt samma sak nu. Och mitt blev borttaget
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Du får göra som jag, skriva om det i tidningen där får det stå. Men tyvärr når man inte alla tänkbara köpare då (och blivande medlemar, för visst ökar intresset att bli medlem ju \"finare\" bilen blir).

/Janne

Ja jag skrev köpare, men det är inget tvång att de köper det är samtidigt en ide bank för de kreativa. Att jag överhuvudtaget bryr mig att göra \"nio till\" är av samma anledning som jag svarar på frågor här på forumet. Alla har inte resuser och kundskap att bocka en plåt snyggt samt att fixa en ytbehandling eller hur man ställer en motor i \"grundläge\" ÖD på ettans cylinder. Det är inte vinsten som driver!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Persson
Posts: 1
Joined: Mon Oct 16, 2006 7:57 pm
Location: Sthlm

Post by Persson »

Hej!
Jag har varit här på forumet ett tag men aldrig registrerat mig men till slut vill man vara med i diskutionerna :-)

Så länge man frågar \"om intresse finns\" förstår jag inte problemet.
Om det handlar om att starta en Vättern runt för Amazoner eller nytillverka någon del borde ju inte ha någon betydelse? Båda grejjerna är ju fortfarande för att främja Amazonernas fortsatta liv.
En annons är ju om det någonstans står att den ska inbringa pengar och då ska den självklart stå under anonnser?

/Fredrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Välkommen

Ja om det är en B18 motor eller en bakaxel (även udda från 66)

Men om jag skulle göra en gjutform till GT laddningsregulator eller rent av göra en CAD ritning och köra den ifräsen samt hitta en modern regulator som passar i så att den ser original ut var skall den vara då?

Denna produkt kommer aldrig att hamna på CVI eller VP. Antalet personer som skulle vara intresserade är 10 - 20 (tror jag). Hur skall då person nummer 21 hitta en annons som tas bort efter x antal månader. En eventuel försäljning kommer att ske under år. Så en eventuel \"vinst\" på ett sådan projekt kan räknas i enkroner / timme.

ett ex. Om jag nu skulle göra en WOT switch då blir minimum kost enligt följande:

En resa till den mekaniska verkstaden för att lämna ritningen 5mil.
En resa för att hämta produkterna 5 mil
En resa till ytbehandlingen 7 mil
ytterliga en resa till ytbehandlingen 7 mil

24 mil a 10 kr bensin + 5 kr i värdeminskning på bil. = 360 spänn

laserskärning och bockning 300 kr
ytbehandling 100 kr

tot kost c:a 750 kr för 10 st plåtvinklar

så om jag kan sälja 9 st för 100 kr (vilket kommer att ses som ocker för det är bara en liten blank bockad plåt) så har jag fått min gratis och de övriga nio har fått den till ett bra pris. får jag 50 spänn så blir mina förluster mindre.

Skall man få \"vinst\" så måste man sälja några hundra och dom produkterna behöver vi inte bry oss om för dom tar VP.. CVI och de andra hand om.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:24 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Micke_ed wrote:Men omröstningen handlar inte enbart om det här fallet. Eller inte alls rättare sagt.

Nu är det frågan om man får göra en marknadsundersökning här eller inte. Svara öppet på den frågan vad du står så kan folk skriva in vad dom tycker, I DEN HÄR AKTUELLA FRÅGESTÄLLNINGEN SOM TRÅDEN FÖREVISAR!
Det andra av två marknadsundersökningar som sakfrågan egentligen gäller.
Censur
eller skall man passa på att tillverka nya nu när chansen finns. Finns det i sånna fall något intresse för detta?
Hör av er så jag vet, så man inte står och gör grejjer som ingen vill ha.
Eller avses nu något helt annat med marknadsundersökning förtydliga gärna vad exakt som avses med marknadsundersökning som inte bryter mot §1 i reglerna angående varor och tjänster.
QV wrote:intressant och se var den fina linjen mellan info och sälj går någonstans.
Info är när man talar om att svis hittat nya dropplister i bagdad och får hem dom om 6 månader, sälj är att tala om att jag hittat 10 nos dropplister i bagdad och får hem dom om 6 månader, hör av er vid intresse.
Dvs om du har för avsikt att begära någon form av ersättning för det som upplysningen gäller är det annons.
Som det du nyss har skrivit tex.
QV wrote:Hur skall då person nummer 21 hitta en annons som tas bort efter x antal månader.
Kommer någon att se en 6-96 månader gammal tråd här?

Klubbtidningen är också en utmärkt kanal att köpa/sälja marknadsundersöka genom.

Är det inte vinstintresse som driver ett nytillverkningsprojekt, kontakta då klubben http://www.amazonklubben.se/kontakt.htm och redogör för era planer så kan ni få hjälp och stöd därifrån tex med en marknadsundersökning då klubben inte omfattas av annonseringsförbudet som alla enskilda personer och vinstdrivande företag utan tillstånd från klubbstyrelsen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:
QV wrote:]Hur skall då person nummer 21 hitta en annons som tas bort efter x antal månader.
Kommer någon att se en 6-96 månader gammal tråd här?
Ja det är faktiskt så jag hittar info. Jämför all info i gamla och nya trådar. Information i trådar blir "aldrig gammal" medans en annons kräver förnyelse efter x månader.

I ditt exempel med lister så håller jag med fullt ut, även om delen kan vara svår att hitta så är den inte "nytillverkad" utan NOS

Det finns finns flera fördelar med en tråd om "Nytillverkat" det kan vara så att någon tycker att det var en underbar ide och vill ha produkten direkt (inte om ett år) så då kan denna person ta över allt och jag blir köpare istället för säljare (och spar fritid samt pengar)

Annonser i tidningen tar bort en del möjliga kunder (man skall naturlitvis berätta det där också) för i slutändan är det mera en fråga om att minska förlusterna än att få "en vinst att leva på".

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Lars Bd wrote:Klubbtidningen är också en utmärkt kanal att köpa/sälja marknadsundersöka genom.
Förutom det enkla faktum att man inte når dom utanför klubben + att det tar en så förbaskat lång tid innan man får en uppfattning om vad folk står. I bland är det snabba beslut som måste fattas!
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

[/quote]Kommer någon att se en 6-96 månader gammal tråd här?
[/quote]

Folk på det här forumet är dessutom jävligt vakna och kan hänvisa en frågandes vidare till tråden. Det görs i alla forum hela tiden, även detta, sen om det handlar om information i det här forumets fall.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

QV wrote:I ditt exempel med lister så håller jag med fullt ut, även om delen kan vara svår att hitta så är den inte "nytillverkad" utan NOS

Annonser i tidningen tar bort en del möjliga kunder (man skall naturlitvis berätta det där också) för i slutändan är det mera en fråga om att minska förlusterna än att få "en vinst att leva på".
Byt ut lister mot vad som helst annat amazonrelaterat och nos mot nytillverkat så är det fortfarande samma resultat.

Vill du minska förlusterna ska du ta det genom klubben så ska du kunna bli helt förlustfri och delarna kan bli ännu billigare genom att klubben står bakom.
Micke_ed wrote: Förutom det enkla faktum att man inte når dom utanför klubben + att det tar en så förbaskat lång tid innan man får en uppfattning om vad folk står. I bland är det snabba beslut som måste fattas!
Troligen är de som är intresserade av nytillverkning på udda detaljer och läser tidningen avsevärt många fler än de i samma kategori som besöker forumet och om det krävs snabba beslut kan inte en annons på rätt ställe hinna bli speciellt gammal och osynlig.

Nytillverkningsinformation/marknadsundersökning genom klubben.
http://www.amazonklubben.se/nyheter_visa.asp?ID=69
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote: Vill du minska förlusterna ska du ta det genom klubben så ska du kunna bli helt förlustfri och delarna kan bli ännu billigare genom att klubben står bakom.
Ja det är riktigt, har lagt in ett "förslag" under inredning. Har noga undvikit ordet "kostnad" samt "prisbild" för jag behöver hjälp här.

Har heller ingen motivering att börja sälj denna produkt eftersom det blir för många kronor i omsättning, risk för kundförluster och det försvinner förmycket fritid.

Men det är en "nyproduktion" av en icke befintlig del, återigen ingen Original, men här tror jag att det finns möjlighet att sälja 100 st.

Klubbens svar till mig var "fixa det så kollar vi på det när du är färdig" så för att nu "bli färdig" så lägger jag upp det i forumet.

Hoppas bara att folket är lika intresserade att svara på mitt "privata" ide som dom skulle vara om det var "nyproduktion".

När det gäller strömbrytarfästet så är det ingen storsäljare, några få A/C användare samt någon trimmare som vill ha vatteninsprutning vid fullgas tror jag inte är tillräckligt för klubben. Men eftersom jag vill ha det så kan andra få samma sak de också för en mycket billigare peng än att göra det själv.

Fördelen med att inte blanda in folk är att jag kan göra det om 1 eller 5 år utan någon press. Om man däremot pratar "produktion" så kommer de eventuella köparna att vilja ha leverans inom överskådlig tid.

Så här står jag med två val
1 skall jag strida för det och försöka göra en serie så att fler får delen
2 skita i resten av Amazonägaran och bara tänka på mig sälv

i mitt fall har jag råd att betala 750 spänn för plåtbiten. För A/C anläggningen kommer nog över 10000 i slutpris iallafall. Så om jag skulle inbringa 500 i "vinst" kommer detta inte att påverka slutpriset nämnvärt.
I mitt fall är det mera ett vänskapligt " hallå jag skall göra denna bit, är någon intresserad så gör jag två)

/Janne

ps ta nu inte deta som ett persoligt påhopp, för det är det inte. Det är ett försök att driva diskutionen framåt så att vi får ett ännu bättre forum för det är trevlig här, och det beror på att moderatorerna håller koll på saker och ting. (men jag är en envis ........) ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vi kan väl helt enkelt bara göra en paragraf i regelverket som tillåter
marknadsundersökningar / förfrågningar om det gäller nytillverkning
av delar som främjar bevarandet av Volvo Amazon.

Eller liknande.

Det är ju jättebra att folk vill ta tag i saker och nytillverka.

Problemet är att som moderator skilja på vad som är en tillåten
marknadsundersökning och inte. Trådarna tenderar ju att spåra ur
med tiden.

Något som nästan alla verkar vara ense om är ju dock att försäljning
av varor och tjänster hör hemma på annonstorget. Inte på forumet.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Lars Bd wrote:Nytillverkningsinformation/marknadsundersökning genom klubben.
http://www.amazonklubben.se/nyheter_visa.asp?ID=69
En egen avdelning på hemsidan för nytillverkningar/marknadsundersökningar är vad jag förespråkar så får forumet fortsätta att vara annonsfritt.
Dessa marknadsundersökningar ska också vara med i klubbtidningen för att alla ska få chansen att beställa/tycka därför ser jag inte någon rimlig orsak till att dessa annonser måste finnas på forumet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:En egen avdelning på hemsidan för nytillverkningar/marknadsundersökningar är vad jag förespråkar så får forumet fortsätta att vara annonsfritt.
Nu får du gärna rätta mig om jag har fel men nytillverkningar/"annonser" finns redan i forumet sedan 18 månader tillbaka.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

D59471 wrote: Något som nästan alla verkar vara ense om är ju dock att försäljning
av varor och tjänster hör hemma på annonstorget. Inte på forumet.
Man kanske skall dra gränsen att man får upplysa om att man vill nytillverka en detalj och sedan fortlöpande beskriva vad som händer med utvecklingen. Men så bannlyser man "leveransproblem", "order" och annat företagsrelaterat. För om det är välbeskrivet så kan ju kopiera om man inte vill betala :D

För om vi tar ett exempel (som jag inte vill sälja delar till) är "projekt bilbälte" jag har idéer om hur det skall vara men genom att få "ventilera" projektet här i forumet så kommer det bli bättre (hoppas jag). Blir det riktigt bra och folket vill ha delarna så får klubben ta över allt (eller motoroldies, för min del spelar det ingen roll). Fler hjärnor är bättre än en.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply