marknadsundersökning?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.

Skall man få fråga folk på forumet om intresse finns att ta fram nytillverkningar?

ja
29
97%
nej
1
3%
 
Total votes: 30

Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

marknadsundersökning?

Post by Micke_ed »

Jag har en diskution med en av moderatorerna... Denne ser en merknadsundersökning som en annons.

Om jag inte har något att sälja, utan ställer frågan om det finns ett intresse för nytillverkning av en sak menar denna att jag skall lägga in en annons under säljes.
Jag menar att så länge jag inte har något att sälja utan bara kollar om ett intresse finns att göra en sak skall detta få göras här på forumet.
Jag är med på att man inte får lägga ut regelrätta annonser, men fråga om folk tycker det är en bra idé att tillverka något skall man kunna få göra.

Vad tycker ni?

MvH
Micke
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hmmmm

först ett litet klipp från nyheter (från första sidan)
Nytillverkningsnytt

Klubbens har nu offerter ute på nytillverkning av original tanklock till kombi och tillbehöret \"heltäckande bakre stänkskydd\". Dessutom planeras tillverkning av bakre hjulhuskant till kombi samt de breda lyktsargarna till B16-modellerna. Har ni flera förslag så hör gärna av er. Mera om priser och försäljningsstart/föranmälan kommer snart.

Trevlig amazonsommar
Tommy Lindström
Projektansvarig
Amazonklubben


Så enligt denna info från 2005 så skall man höra av sig till klubben.

Klubben \"borde\" ha fortlöpande info om viken status som det är. Kom ett meddelande att \"tanklocket\" inte hade rätt kvalite som nyhet på \"www.amazonklubben.se\", men de övriga delarna då?

Skall man hårddra det hör med anonnser så borde inte länkarna i amazonrelaterade företag finnas http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... e6ba6253b5

för dom säljer saker och det är väl en anonns?

Nytillverkning är en viktig del av att hålla vår \"flotta av bilar\" rullande så frågor om intresse, fortlöpande info om projektstatus är för mig en naturlig del av detta forum.

Nu skall man inte kritisera moderatorer i forumet (vilket jag inte heller gör) men man kan hoppas att när dom fortlöpande (ett par gånger under året) kollar att dom \"är på samma linje\" inför en klistrad länk under övrigt eller skapar en ny grupp som heter \"nytillverkning\"

/Janne

ps jag uppskattar att moderatorerna håller forumet efter regelboken. Nu är det tillochmed så att dom ser mellan fingrarna ibland :oops: när man lägger in frågor. Men kan man inte skriva om \"nytillverknig\" (vilket man inte blir rik på) så borde regelboken justeras lite. Här borde även försäljning av nytillverkade delar finnas med OM dessa bara sälj av denna person. När dom finns hos \"motoroldies\" så är det inte längre udda och skall inte finnas i forumet utan på \"sälj\".

och så en gång till
en applåd för alla moderatorer som gör vårt liv mera roligt utan betalning ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Chevyzon
Posts: 77
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:34 pm
Location: Mellan Sverige och finland
Contact:

Post by Chevyzon »

En kanske dum fråga men varför är det så förbjudet att ens yppa om nåt man har till salu?Är det inte samarbete?Eller?verkar ju som rena kriget om nån erbjuder nåt.Om ni har nåt slags samarbete kam det ju inte vara konkurens?Eller?Fattar inte :(
Fullblod från Volvo Amazon.Det intelligenta valet.
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

QV wrote:Dessutom planeras tillverkning av bakre hjulhuskant till kombi samt de breda lyktsargarna till B16-modellerna.
Det ironiska i den här meningen är att jag pratade med VP i förra veckan. Enligt han som jag tror är chef där så har det aldrig varit på tal om att planera in att tillverka lycktsergar till B16. han dementerade mitt påstående att det visst var på tal för nått år sedan. Jag visste att jag hade hört det någonstanns! Tack för informationen.

Jag tycker dock inte att jag som privat ens skall få sälja något över forumet som några tycket. Det hör hemma på köp och sälj. Så på den pungten är jag överens med moderatorerna.
Och visst gör dom ett gott jobb våra moderatorer, men skilda meningar får man ha!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag tycker att det beror på. Att någon som har ett personligt vinstsyfte i att nytillverka delar vill göra en undersökning bland forumets medlemmar tycker jag är helt fel.

Men om någon på forumet är nyfiken på att se hur många andra som är intresserade av nytillverkning av delar som han behöver till sin renovering. Då tycker jag att frågeställningen är mer okej.

Problemet är ju att det är omöjligt att veta varför frågan ställs. Men så vitt jag vet är det inte emot forumets regler just nu att ställa den här sortens frågor. Vem som helst får ju skapa \"omröstningar\" så det är väl fritt fram.

Det vi förbjuder är ju annonser av varor/tjänster på forumet bland annat.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ett förtydligande på vad som menas med en marknadsundersökning och inte annons i denna omröstning.
Det som jag har lämnat in för tillverkning i daxläget är
censur
Jag vet inte vad priset kommer att landa på. Men om det är någon som är intereserad kan ni skicka ett PM till mig.
Jag tar bara fram en kortserie, så först till kvarn.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Du har rätt i det här sammanhanget Lars. Jag tog ut svängen lite i det här fallet. Ber om ursäkt för det. Men omröstningen handlar inte enbart om det här fallet. Eller inte alls rättare sagt.
Jag vet vad du tycker när man bara nämner frasen \"tycker ni att det är en bra idé att jag lämnar...\"
Du lämnar sakfrågan. I det här enskillda fallet var det en annons, jag håller med dig och den skulle ha tagits bort. Sen att jag inte uppfattade det som en annons när jag skrev det pga omständigheter med att jag var tex trött, sovit dåligt, bråkat med kärringen eller något annat som du inte har ett dyft att göra med.

Nu är det frågan om man får göra en marknadsundersökning här eller inte. Svara öppet på den frågan vad du står så kan folk skriva in vad dom tycker, I DEN HÄR AKTUELLA FRÅGESTÄLLNINGEN SOM TRÅDEN FÖREVISAR!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Micke_ed wrote:Svara öppet på den frågan vad du står så kan folk skriva in vad dom tycker, I DEN HÄR AKTUELLA FRÅGESTÄLLNINGEN SOM TRÅDEN FÖREVISAR!
Lars skall utföra det som står i reglerna för forumet, som moderator har han inget val. Han kan förvisso se mellan fingrarna men inte tycka.

Det som borde göras är att skicka en formel förfågan till klubben och via styrelsen sätta nya regler för forumet.

För min del är det OK om någon tjänar pengar på en nytillverkad del.
Om delen inte redan är tillverkad så kommer det inte bli några volymer.
Laddningsrelä till GT finns det max 200 köpare på. Om någon stackare lägger ner 14 veckor fritid och egna pengar så får han gärna göra vinst. Om det blir för dyrt kommer köparna att rösta med fötterna och lämna projektet.


Och igen

Lars skall INTE tycka, utan se att folk följer regler.
OM regler ÄNDRAS (via styrelsen tror jag) så kommer moderatorerna inte att ta bort nytillverkningsprojekt

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

I dagsläget står det inget om det här i forumets regler, så den moderatorn som tar bort ett inlägg som handlar om en marknadsundersökning gör ett direkt regelbrott. Det är dt första!

För det andra handla det här inte om att tjäna pengar. Det handlar om att hjälpa andra människor som behöver en de, kanske till och med gå ihop om att tillverka en del.

För det tredje fattar jag inte varför man inte skulle få ställa frågan för att eventuellt kunna tjäna pengar på slutprodukten. Men man får ställa den om någon annan tjänar pengar på biten ifråga...

Bitar till bilar tillverkade under 50-talet inte är prioriterade hos VP. Tyvär. Det finns inte så många bilar (Tydligen enligt VP) så att det lönar sig att ta fram bitar till dessa. Klart att dom ser saker i ett vinstsyfte, det gör ju alla företag. Annars gräver dom ju sin egen grav.
Det jag menar är att det aldrig kommer att kunna bli så stora seriger att man kommer att tjäna något på det. Möjligtvis så man går jämnt upp och gör några hundringar kanske en tusing, typ liknande. Men det är ju inga pengar som man kan säga att man \"tjänar\". En liten belöning vill man ju ändå ha för att man bryr sig. Behöver ju inte vara pengar, för egen del räcker det med en klapp på axeln. Inte en tjäftsmäll som man får här.

MvH
Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

vad jag kan se har jag inte gjort något regelbrott.
Det här är från forumets regler, dom enda jag kan hitta, jag har ju till och med följt regel 4:


Regler:

§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.

Vill du erbjuda något till en annan forumanvändare? Skicka ett mail eller PM (personligt meddelande) till personen i så fall.

§ 2 Här på forumet diskuterar vi bara \"gamla volvobilar\". I huvudsak Volvo Amazon men under övrigt kan även andra volvomodeller tas upp.

§ 3 Använd sunt förnuft när du postar dina inlägg samt följ Lagen Om Elektroniska Anslagstavlor.

§ 4 Missnöje över moderators beslut skall framföras via PM (personligt meddelande), ej på forumet.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Micke_ed wrote:Regler:

§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.

Vill du erbjuda något till en annan forumanvändare? Skicka ett mail eller PM (personligt meddelande) till personen i så fall.
Att säja "jag vill försöka tillverka en udda del till 50 talare, vill ni vara med" är tyvärr en tjänst. (förvisso en bra och trevlig och rent av snäll tjänst)

Men jag hjälper gärna till med brev till styrelsen, för att fixa nyproducering av udda detaljer borde ligga i klubbens intresse och då skall det också ha en plats på hemsidan (forumet).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Ett problem med en tråd innehållanden projekt om nytillverkning är att den kan spåra ur.

Jag själv ska inom ett år tillverka en Eftersom även detta är frågan om att erbjuda en vara är det annons och därför ändrad av Lars BD. (Ni som är medlemar kan läsa artikeln i tidningen). Kommer då att tillverka 10 st (typ) Denna del har aldrig funnits i produktion, så skall en sådan del få vara med under nytillverkningen. För att visa att den finns och att man vill bli av med några extra så får man får då skriva en tråd om vad den gör vad den sitter samt ett foto på \"högen\" med texten under \"det vart visst några över\" eller \"jag sa en men fick tio\" Sedan får man hoppas på PM av intresserade. För en sådan typ av detalj passar inte riktigt under \"Köp och sälj\" där lägger man saker som skall bort nu inte över 1 - 4 års tid. För hur många Amzingar finns det med A/C i Sverige 10 st?

/Janne
Last edited by QV on Mon Oct 16, 2006 7:17 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

QV wrote:
Micke_ed wrote:Regler:

§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.

Vill du erbjuda något till en annan forumanvändare? Skicka ett mail eller PM (personligt meddelande) till personen i så fall.
Att säja "jag vill försöka tillverka en udda del till 50 talare, vill ni vara med" är tyvärr en tjänst. (förvisso en bra och trevlig och rent av snäll tjänst)

/Janne

Vette tusan alltså... Du får ursäkta mig men det är väll ingen tjänst om alla är med på det. Nja, inte i min lilla hjärna i alla fall. Man kanske gör alla en tjänst att hålla i trådarna i sånna fall...
Tjänster som jag tolkar det i regeln är.
Jag utför svetsjobb på er bil mot...
Kanske en tolkningsfråga i sånna fall.

Som jag menar, som jag också har gjort vid något tillfälle (som har blivit borttaget) är att ställa frågan om det finns ett intresse för att nytilverka en spesifik del.
Men jag är med på ditt resonemang på ett sätt.

MvH
Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

QV wrote:Ett problem med en tråd innehållanden projekt om nytillverkning är att den kan spåra ur.

Jag själv ska inom ett år tillverka en Eftersom även detta är frågan om att erbjuda en vara är det annons och därför ändrad av Lars BD. (Ni som är medlemar kan läsa artikeln i tidningen). Kommer då att tillverka 10 st (typ) Denna del har aldrig funnits i produktion, så skall en sådan del få vara med under nytillverkningen. För att visa att den finns och att man vill bli av med några extra så får man får då skriva en tråd om vad den gör vad den sitter samt ett foto på "högen" med texten under "det vart visst några över" eller "jag sa en men fick tio" Sedan får man hoppas på PM av intresserade. För en sådan typ av detalj passar inte riktigt under "Köp och sälj" där lägger man saker som skall bort nu inte över 1 - 4 års tid. För hur många Amzingar finns det med A/C i Sverige 10 st?

/Janne
Om det blir till en försäljningstråd får mna ju stoppa den i det skedet i sånna fall. Inte innan problemet har uppstått.

Det här är klart en annons i sånna fall. om man skall hårdra det. Du har ju berättat det här nu på forumet och du har ett syfte att sälja bitarna när dom kommer. Moderatorns vrede kommer att skina över ditt inlägg.
I min förra marknadsundersökning behövde jag bara fråga om det fanns ett intresse eller om det var en god idé att nytillverka delen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Men jag har inget att sälja idag, inte imorgon heller möjligtvis nästa sommar. Men det är sant, det är alltid intressant och se var den fina linjen mellan info och sälj går någonstans. Man blir nästa som ett barn på nytt 8)

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply