Projekt Bilbälte

Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Var på SVIS idag

Post by QV »

Har hittat lite material på SVIS lagret.
Denna kommer att få genomgå en operation så att man får ditt den \"stora\" bälteslåset.
Image

Hittade förövrigt en variant av \"rullbälte\" som rullade upp det statiska bandet när man inte skulle använda det. Den kostade 250 / paret Men fick gå till någon annan (det var alltså kompletta statiska bälten fram)
Image

/Janne
Last edited by QV on Sun Sep 13, 2009 11:28 am, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Löpöglor till b stolpen

Post by QV »

Har provat två typer av löpögla till säkerhetsbältet idag.

Den \"snygga\" duger inte, det frasar om bältet när man drar i det. Känns som om man kommer slita ut kanten på nolltid.
Image

Den \"fula\" från en 140 funkar däremot utmärkt för bandet att löpa igenom (konstigt va... :roll: )
Image

Ett problem mer med dessa hållare är att de är så \"höga\" i spåret. Jag vill ju ha ett stopp för bandet men dessa stoppar normalt bälteslåset från att falla ner men jag vill ha det för att stoppa bandet från att åka in helt i rullen. Det skall med andra ord sitta på andra sidan bälteslåset. Men även på detta moderna bälte skulle den bara åka igenom bygeln.
Image

/Janne
Last edited by QV on Sun Sep 13, 2009 11:27 am, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Jag förstår ditt problem janne, du vill inte ha fast ena änden av bältet i golvet som på vanliga 3-punktsbälten ?
En lösning, om än inte världens vackraste skulle vara att sy fast en kula ?

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -balte.jpg

Det grå är bältet
Det röda är ögglan som bältet åker igenom (jag tycker 142/sena amazon är snyggare ;P)
Svarta pilen är biten som ska fast i bälteshållaren
Blå bollen är t.ex en träkula, kapad på mitten med ett hål igenom och sen fastsydd i själva bältet

Vad tror du ? Värt att fundera vidare på ?


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Ett bra förslag!
Skulle sedan \"kulan\" vara grå så att den inte syns så bra finns det potensial för lösningen. Den enda problem (som det kan vara) är om kulan ligger på ett revben när man använder bältet, då blir man rätt iriterrad efter en tid :twisted:
En annan lösning skulle kunna vara att göra en som är bredare än hålet men det känns inte optimalt. (kolla på bältet från SVIS så ser du ett \"stopp\" som sitter runt hela bältet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

QV wrote:Ett bra förslag!
Skulle sedan "kulan" vara grå så att den inte syns så bra finns det potensial för lösningen. Den enda problem (som det kan vara) är om kulan ligger på ett revben när man använder bältet, då blir man rätt iriterrad efter en tid :twisted:
En annan lösning skulle kunna vara att göra en som är bredare än hålet men det känns inte optimalt. (kolla på bältet från SVIS så ser du ett "stopp" som sitter runt hela bältet.

/Janne

Ja självklart ska kulan vara samma färg som bältet;P men det är väll bara att ha den nära nederkanten ? eller ville du inte att bältet skulle rullas upp så mycket att spännklumpen kom i huvudhöjd ?
En grej som är bredare än hela bältet tror jag personligen skulle göra ondare att få i revbenen än en "kula".. men man vet inte före man provat ! ska bli kul att se hur detta slutar :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

K_arlstrom wrote:Ja självklart ska kulan vara samma färg som bältet;P men det är väll bara att ha den nära nederkanten ? eller ville du inte att bältet skulle rullas upp så mycket att spännklumpen kom i huvudhöjd ?
Hade en "vission" om att kunna hänga upp "spännklumpen" på originalplatsen och få lite bälte som hänger ner (som det gör original).

Vill man ha spännklumpen uppe vid huvudet så räcker det med en "modern" plastplopp för att stoppa mot spännhuvudet som sedan kommer att stoppa mot bältesprylen på b stolpen (vad den nu kan heta).

Men jag funderade alltså på att ha stoppet på andra sidan spännklumpen...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

Janne,

Du har jo \"1. generation\" - 2-dörrs bälten, med fäste till 2 skruv i övre beslag - väldig svårt att hitta sån bälten! (Jag har letat i många år, inntill jag i Köping i år hittade ett sats i toppen skick!)

Kolla här:

http://www.sitecenter.dk/classicvolvosh ... _all.nhtml

- här hittar du (och andre) lite kul bilder på orig. tillbehörs rullbält sats till Amazon - och lite bra bild på olika beslag.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Traderaholik

Post by QV »

Är innne i en "sån där tradera period" :oops: dom skall man hålla sig borta ifrån men det blir mest klätterprylar till min Norge resa (V35) men fann ett 1/4 bälte bak för 29:- Ett 1/4 bälte är inte mycket att ha men det såg ut att vara ett fäste som skulle kunna passa i min 63'a. De äldre Amzingarna har ju två skruvhål i C-stolpen och detta fäste var för två skruvar.

Det passar
Image

Fästdetaljer
ImageImageImage

Endast fästarmen, det blir tajt men det känns som att detta är ett originaltillbehör
Image

Spännet
ImageImage

Det känns som ett "fynd" :wink: Vet inte om den kommer att användas i bilen (måste finna en till då) men det är alltid kul att finna tillbehör som passar

/Janne
Last edited by QV on Sun Sep 13, 2009 11:26 am, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Projekt Bilbälte

Post by hero »

Ja det där känner man igen. Jag har inte alls pengar att slösa jag heller men ändå sitter jag och trycker på ebay och tradera. Det känns verkligen inte bra, så jag "lider" med dig ;)


Störde flugan dig eller? Jägare är ju stolta att visa upp sina byten, men en fluga. ;)
(titta på dina bilder igen om du inte fattar vad jag menar)
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

Nej flugan var en beundrare av bilen men han dog av svält medans han väntade på en provtur :cry:

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Projekt Bilbälte

Post by Blomquist »

Kul projekt Janne! För en massa år sen var det en artikel i Wheels om firmor som meckade färgmatchade bilbälten i USA. Det var Rodfolk som var kundunderlag och jag minnas att det fanns en uppsjö av färger att välja mellan så kanhända det går att googla sig fram till någon leverantör i USA.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

Nu vart det som jag skrev i "min" tråd akut med säkerhetsbälten i bilen. Detta på direkta order från Vigdís. Så jag har inte ännu monterat rullbälten men dock statiska fram och bak. Fram är det få bekymmer med monteringen men bak finns det fler.

Image
Jag gick över till grannen och rotade i hans gömmor. Där fanns det en påse bult till säkerhetsbälten. Denna påse fick följa med hem till mig. Till den övre hängaren hittade jag en bricka som var invikt i mitten. Denna fick ett större hål med hjälp av dermel (2 tiondelar för den som undrar) så att UNC bulten från Amazonen passar. Plastbricka vart inte använd, den låste fast den övre hängaren. Det nedre fästet fick en "modernare" UNF bult med tillhörand bricka.

Image
Några plankor fick agera vakt så att inte borren går in i däcket

Image
11 mm borr i hörnet

Image Image
Bältet kan röra på sig

Image
Bricka och bult inuti hjulhuset. Inte så vackert men praktiskt.

Jag har inte gett upp mina planer på rullbälten med originalbeslag så mer info kommer.

/Janne
Last edited by QV on Sun Sep 13, 2009 11:25 am, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Projekt Bilbälte

Post by Kalle »

Vill bara påminna om att Volvol sålde rullbältessatser till Amazonen ända fram i slutet av 80-talet.
De är ju inte alls lika snygga som dom du försökte göra QV.
Det är svarta bälten och avsedda för 66-70 (men de passade utmärkt i min 65:a).
Men dom är ju i alla fall något slags originaltillbehör. :-)
Följande fanns :
2-dörr 66-70 273 341-8
4-dörr 66-70 273 339-2
kombi 66-70 273 339-2
Fasta bälten till baksäte Amazon, 3 punkts passar även kombi
68-70 274 013-2

Allt detta enligt Volvo's tillbehörskatalog vintern 85/86
-68 Combi
-65 Sport
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

Har fått påstötning att min montering av bältet bak inte riktigt håller måttet för bilprovningen. Hurvida det är sant eller inte vet jag inte i dags läge. Brickan som håller nedre hörnet är iallfall starkare än bulthålen som håller mittdelen på plats (dessa är original). Hur det gå vid besiktningen får vi se när vi har kommit dit nästa gång och det är ett år dit....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Projekt Bilbälte

Post by QV »

Har varit på besiktning i föra veckan och var lite spänd på vad dom skulle säga om min bricka som håller fast de bakre bältena.

Fick ingen komentar alls om bälten bak. Tror inte att de kollade dom alls. Det vart mera koll på A/C anläggningen, samtliga gubbar var där och kollade..... så vi får vänta ytterligare två år till nästa tillfälle.

/Janne

snart dags för att slutföra rullbältes varianten. Har det mesta klart i huvudet men behöver ett rullbälte med extra långt bälte. De finns att köpa men jag hitar inte vart. Någon som vet?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply