Nya dämpare/fjädrar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
lilltrollet
Posts: 26
Joined: Thu Oct 19, 2006 2:52 pm
Location: Norrköping
Contact:

Nya dämpare/fjädrar

Post by lilltrollet »

Letar efter andra fjädrar och dämpare till min -64:a amazon. Gärna eftermarknadsgrejer. Hårdare dämpare och hårdare fjädrar. Gärna nåt som sänker en 50mm el. likn.

Finns det kanske t.o.m. coilovers o få tag till dom där? Hur ska man annars gå tilllväga för att få bort finlandsfärje-stuket på den? Kapa fjädrar är inte ett alternativ.

/ Nicklas
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Lesjöfors fjädrar sänkta 30 mm och Bilstein gasstötdämpare, montera därtill IPD:s krängninghämmarsats fram och bak så har du fått betydligt bättre väghållning än original. Under övrigt tror jag det är så finns alla hemsidesadresser på gångbara reservdelsfirmor som har Amazondelar.
AVG
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Post by Ironbreaker »

Jag har saab 900 bakfjädrar bak. Det blir mycket hårdare med dom men man måste kappa själv. Annars blir den så här hög. oj det är nog dags att tvätta linsen på kameran

Image
lilltrollet
Posts: 26
Joined: Thu Oct 19, 2006 2:52 pm
Location: Norrköping
Contact:

Post by lilltrollet »

Var köper man fjädrarna och dämparna då?


Är det nån som har en bild på hur det ser ut när den är sänkt 30mm med dom fjädrarna?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Arne wrote:Under övrigt tror jag det är så finns alla hemsidesadresser på gångbara reservdelsfirmor som har Amazondelar.
Som sagt titta under övrigt på länksamlingen där
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
lilltrollet
Posts: 26
Joined: Thu Oct 19, 2006 2:52 pm
Location: Norrköping
Contact:

Post by lilltrollet »

Ahh tack tack.

Hur är det med KONI:s sortiment, det står ju på sidan att dom är justerbara. Antar att det är returen man kan justera. Nån som testat dom? Eller är dom likvärdiga med bilsteins dämpare?

/ Nicklas
lilltrollet
Posts: 26
Joined: Thu Oct 19, 2006 2:52 pm
Location: Norrköping
Contact:

Post by lilltrollet »

och om man kollar på IPD så går bilsteins dämpare på 121$/st... det måste va en jävla grym dämpare isf, sen tillkommer ju frakt på det. Finns det ingen återförsäljare i sverige som säljer dom också?

Och deras fjädrar är ju skapligt dyra också. Var hittar man prisuppgift på leisjöforsfjädrarna? Micro hade ju några som sänkte 30mm, men det vet man ju inte vad det är för märke.

Annars är det ju bara att bita i det sura äpplet och köpa det där kitet på IPD, gammal erfarenhet säger att man ändå kommer ångra sig om man snålar på sånt.
Amazonic
Posts: 138
Joined: Mon Jul 18, 2005 6:13 pm
Location: Örebro

Post by Amazonic »

på tex kgtrimning hittar du bilstein dämparna o lesjöfors sänkningssats
Amazon -65
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

lilltrollet wrote:sänkte 30mm,
Tänk på att de sänker från originalhöjd och inte den höjden som en bil får efter 40 år.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ett biligare allternativ är att montera dubbla krängare fram och göra fästen så de passar från någon annan bil bak.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
lilltrollet
Posts: 26
Joined: Thu Oct 19, 2006 2:52 pm
Location: Norrköping
Contact:

Post by lilltrollet »

Nu blir det nog så att jag satsar på bilsteingrejerna och leisjöforsfjädrarna. Vill bara veta hur hård bilen eg. blir?

Är det ingen som åkt bana osv med sin gamla amazon? Och om det går att få tag i värre grejer? Bara för att det är gamla grejer så betyder det ju inte att man inte kan få bra väghållning i grejerna. Blir det att specialbeställa om man vill åt bättre grejer eller hur ligger det till som sagt?

Vet av erfarenhet att man i slutändan vill ha det bästa ändå så nu när man bygger nytt så kan man ju lika gärna ta det bästa från start.

/ Nicklas
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Lesjöforsfjädrarna är nog de värsta du kan få tag på i dag. Bilstein eller Koni dämparna är antagligen också de värsta du kan hitta idag, sen om du monterar på IPD:s krängningshämmare så har du inte mycket \"svaj\" kvar. Jag känner inte till nå grövre krängningshämmare än de IPD tillverkar. Dessa stötdämpare jag nämner är inga gamla grejor utan fullt moderna gasdämpare. Sen finns de som dessutom byter ut alla bussningar till puruetan, men det beror alldeles på vad du ska använda bilen till. Med dessa bussningar blir den klart distinkt men du tappar en hel del komfort. (Vägljud, vibrationer etc).
AVG
lilltrollet
Posts: 26
Joined: Thu Oct 19, 2006 2:52 pm
Location: Norrköping
Contact:

Post by lilltrollet »

Ok. Tack Arne för det svaret.

Jo polyuretanbussningarna tänkte jag också satsa på. Krängare får vänta ett tag, till sommaren ivf. =)

Vill ha en bil som det går att kurva med samtidigt som man har lite komfort kvar. Hade en peugeot 205gti med full bur och ingen inredning kvar i under 3 år, så det där med ingen komfort och massa oljud är jag van med och det kommer knappast bli värre än va det va i den med sina 113dB inne i kupen när det va som värst.

/ Nicklas
lilltrollet
Posts: 26
Joined: Thu Oct 19, 2006 2:52 pm
Location: Norrköping
Contact:

Post by lilltrollet »

Sådär nu va dämpare och fjädrar beställt ivf... Bussningar väntar jag med tills jag kollat hur mycket man kan konvertera till UniBalls

/ Nicklas
Post Reply