Oljud i låda
Oljud i låda
Hej, Jag har en M40 låda som för oljud i 1:an 2:an och 3:an, men inte i 4:an. Kan det vara lagerfel i nån axel? Jag har nämligen inte nån sprängskiss på en M40, men i min repbok till 740 ser 1:an 2:an och 3:an vara de ända som använder den nedre axeln på en 4-växlad låda. Är detta någat att fixa själv? (Om det nu är lagerfel)
Över till kopplingen. Min koppling tar långt ner och jag kan inte justera mer vid kopplingarmen utan att bli av med de tre-fyra mm man ska ha i spel. Är det dags att byta? Den slirar inte. Jag har vajerkoppling.
Volvo Amazon HGV -69
Över till kopplingen. Min koppling tar långt ner och jag kan inte justera mer vid kopplingarmen utan att bli av med de tre-fyra mm man ska ha i spel. Är det dags att byta? Den slirar inte. Jag har vajerkoppling.
Volvo Amazon HGV -69
Det mest ekonomiska du kan göra är att låta SVIS renovera växellådan. Den egentliga kostnaden blir i princip bara materialet och där har SVIS samma priser, eller bättre priser än de företag du kan köpa lagren ifrån själv. Ibland har SVIS även lager som saknas på annat håll.
Dessutom blir växellådan ordentligt genomgången och alla eventuella slitage åtgärdas, packboxarna byts ut osv.
Du behöver dock vara medlem i klubben för att få tillgång till SVIS service.
Angående kopplingen vet jag inte hur det brukar vara med wire-kopplingarna. Men om du ändå skall plocka ned växellådan är det ju en smärt sak att inspektera kopplingen i samma veva.
Dessutom blir växellådan ordentligt genomgången och alla eventuella slitage åtgärdas, packboxarna byts ut osv.
Du behöver dock vara medlem i klubben för att få tillgång till SVIS service.
Angående kopplingen vet jag inte hur det brukar vara med wire-kopplingarna. Men om du ändå skall plocka ned växellådan är det ju en smärt sak att inspektera kopplingen i samma veva.
Re: Oljud i låda
Klart man kan fixa det själv men i ditt fall så låter det som bottenstocken dvs den nedre axeln, den är lagrad direkt på axeln och saknar lösa lagerbanor det betyder att du ska ha nya delar (axel lagernålar och bottenstock + packningar och ev synkringar) eller ta från en annan felfri låda och då är det enklare att byta hela lådan, men spara originallådan så att en tokoriginalrenovering är möjlig i framtiden.Jonas P wrote: Är detta någat att fixa själv?
Sprängskiss
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=860
Med största sannolikhet nållagren som \"käkat\" sig in i mellanaxeln, alltså inte den delen av axeln som dreven sitter på, utan den man slår ur när mellanaxeln demonteras.
Ganska enkelt att byta själv. Försök hitta en axel på skroten eller dylikt och köp nya nållager.
Tänk på att axeln är lite tjockare på ena sidan när du monterar sen, kan vara lite svårt att se.
Det enda man behöver för att demontera en M40, förutom normala verktyg, är en platt låsringstång som går \"utåt\".
När lådan ändå är isär kolla att klackarna till synkringarna är hela, samt att backdrevet inte fått några drevbitar urslagna.
Skiftgaffeln till 3 och 4 kan ibland vara krökt (M40 har mässingsgaffel), går att montera gaffel från M4 som är i stål i fall man har problem med det (beror på hur häftigt man växlar).
I övrigt brukar det inte vara större fel på M40 lådorna.
Ganska enkelt att byta själv. Försök hitta en axel på skroten eller dylikt och köp nya nållager.
Tänk på att axeln är lite tjockare på ena sidan när du monterar sen, kan vara lite svårt att se.
Det enda man behöver för att demontera en M40, förutom normala verktyg, är en platt låsringstång som går \"utåt\".
När lådan ändå är isär kolla att klackarna till synkringarna är hela, samt att backdrevet inte fått några drevbitar urslagna.
Skiftgaffeln till 3 och 4 kan ibland vara krökt (M40 har mässingsgaffel), går att montera gaffel från M4 som är i stål i fall man har problem med det (beror på hur häftigt man växlar).
I övrigt brukar det inte vara större fel på M40 lådorna.
Jag förstår inte vad folk har emot SVIS renoveringsservice för klubbmedlemmar. Ligger det nån sorts prestige i att ha ordnat en dylik sak på egen hand? Vad är det som i så fall som är så prestigefyllt?
Det blir knappast billigare eller enklare att renovera den på egen hand då man i princip bara betalar för delarna när SVIS renoverar växellådor/bakaxlar. De byter heller inte ut saker i onödan. Växellådan blir som ny och man slipper bekymra sig.
Ibland får man lätt intrycket av att folk gör saker hellre än bra.
Det blir knappast billigare eller enklare att renovera den på egen hand då man i princip bara betalar för delarna när SVIS renoverar växellådor/bakaxlar. De byter heller inte ut saker i onödan. Växellådan blir som ny och man slipper bekymra sig.
Ibland får man lätt intrycket av att folk gör saker hellre än bra.
Re:
Jag har inget emot svis för det är ett utmärkt sätt att få delar renoverade på, men jag tycker det är roligt att lösa problem med huvud och händer och få saker att fungera riktigt igen, men en bakaxel skulle jag nog skicka dit då det kräver lite mer kunnande.D59471 wrote:har emot SVIS renoveringsservice ...
i princip bara betalar för delarna när SVIS renoverar
Vad betyder i princip det är väl inte idellt arbete de sysslar med på svis utan de måste på något sätt få betalt för arbetet de utför, eller?
Reservdelsförsäljningen är i alla fall ideell. Gubbarna får ingenting annat än ett mål mat (pizza?) av volvoklubbarna för att stå där och sälja delar.
Vad jag kan minnas av min bakaxelrenovering så betalade jag bara för delarna och inte för det arbete som lades ned. Men då var jag där och hjälpte till när bakaxeln renoverades iofs. Ove var snäll och ställde upp sista helgen innan de skulle stänga SVIS för semestern då jag behövde få bilen färdig.
Jag tycker SVIS är ett alldeles utmärkt sätt att få bakaxel/växellåda renoverad. Visst är det kul att lösa saker och ting själv, men det finns väl ändå problem som är kluriga på ett roligare sätt än en växellåda?
Har man exempelvis en bakaxel av sådan modell att lagren är svindyra hos Momentum och alla andra återförsäljare, så kan SVIS renovera den till en betydligt lägre kostnad än om du står hemma och slöjdar själv. De köper nämligen in restpartier med lager och slitdelar på olika håll (senast cypern) för att pressa priserna.
När det gäller bakaxlar så är det ju nästan nödvändigt att låta SVIS renovera dem om man inte har volvos specialverktyg med vilket man \"spänner ut\" ut bakaxelhuset för att få loss klumpen och sedan kunna montera den med ordentlig förspänning.
Jag skall själv lämna in min M40 låda för renovering då det skedde ett litet missöde inför första provturen med min bil som gjorde att lagren till bottenstocken började låta illa. Men jag tänker försöka vara med när lådan renoveras så att jag kan se hur en yrkesman gör, samt hjälpa till i den mån det går. Det tycker jag är minst lika intressant som att göra det själv.
Ett annat tips jag kan ge är att passa på och köpa lager på marknader. Kolla upp Timken och SKS-nummret för lagren och ha det på en lapp i sommar när ni lallar runt på veteranbilsmarknader. Man hittar ofta timken/sks kartonger liggandes bland en massa annan skit. De som säljer har ingen aning om vad det är till och har sällan höga tankar om priset. Gör man det blir renoveringen tokbillig.
Jag tjackade själv lagren till min bakaxel från en reservdelsfirma här i Stockholm. Jag gick egentligen in för att beställa lagren, men när jag hade gett dem nummren gick killen ut och rotade på lagret och hittade två dammiga gamla Timken-kartonger med rätt lager. Det satt prislappar på dem från ett par årtionden sedan och priset blev 1/4 av det beställningspris Momentum gav mig.
Vad jag kan minnas av min bakaxelrenovering så betalade jag bara för delarna och inte för det arbete som lades ned. Men då var jag där och hjälpte till när bakaxeln renoverades iofs. Ove var snäll och ställde upp sista helgen innan de skulle stänga SVIS för semestern då jag behövde få bilen färdig.
Jag tycker SVIS är ett alldeles utmärkt sätt att få bakaxel/växellåda renoverad. Visst är det kul att lösa saker och ting själv, men det finns väl ändå problem som är kluriga på ett roligare sätt än en växellåda?
Har man exempelvis en bakaxel av sådan modell att lagren är svindyra hos Momentum och alla andra återförsäljare, så kan SVIS renovera den till en betydligt lägre kostnad än om du står hemma och slöjdar själv. De köper nämligen in restpartier med lager och slitdelar på olika håll (senast cypern) för att pressa priserna.
När det gäller bakaxlar så är det ju nästan nödvändigt att låta SVIS renovera dem om man inte har volvos specialverktyg med vilket man \"spänner ut\" ut bakaxelhuset för att få loss klumpen och sedan kunna montera den med ordentlig förspänning.
Jag skall själv lämna in min M40 låda för renovering då det skedde ett litet missöde inför första provturen med min bil som gjorde att lagren till bottenstocken började låta illa. Men jag tänker försöka vara med när lådan renoveras så att jag kan se hur en yrkesman gör, samt hjälpa till i den mån det går. Det tycker jag är minst lika intressant som att göra det själv.
Ett annat tips jag kan ge är att passa på och köpa lager på marknader. Kolla upp Timken och SKS-nummret för lagren och ha det på en lapp i sommar när ni lallar runt på veteranbilsmarknader. Man hittar ofta timken/sks kartonger liggandes bland en massa annan skit. De som säljer har ingen aning om vad det är till och har sällan höga tankar om priset. Gör man det blir renoveringen tokbillig.
Jag tjackade själv lagren till min bakaxel från en reservdelsfirma här i Stockholm. Jag gick egentligen in för att beställa lagren, men när jag hade gett dem nummren gick killen ut och rotade på lagret och hittade två dammiga gamla Timken-kartonger med rätt lager. Det satt prislappar på dem från ett par årtionden sedan och priset blev 1/4 av det beställningspris Momentum gav mig.
Re:
Det gäller mellanaxeln, även kallad bottenstocken. Såvitt jag vet har alla M40 och M41 nållagrad mellanaxel.JE Jr wrote:Vissa M40 är ju "nållagrade" Vad innebär det? Som jag förstod kz1 är alla det?
Om vi däremot pratar drevens lagring på huvudaxeln så har M40 och M41 glidlager i Amazon, däremot har 142 GL 1971 nållagrat drev för trean.
Förmodligen nyare oxå, har barit rivit en -71:a.
Kopplingen mellan primär och huvudaxel är nållagrad, eller snarare rullagrad i alla M40/41 såvitt jag vet.
I 164:a lådan (åtminstone 1972), som jag inte minns namnet på just nu tror det är M400, så är mellanaxeln/bottenstocken däremot kullagrad och måste shimsas efter lagerbyte viket är lite knöligare.
M400? lådan passar ändå inte direkt på en Amazon eftersom fastsättningen i sprängkåpan är annorlunda, gängorna sitter i lådan istället för i sprängkåpan.
Re:
Det är riktigt som du skriver att det är lite teknik att få ihop lådan igen.Lars Bd wrote:Det är enkelt att plocka isär lådan men lite besvärligare att få ihop.
Tidiga p1800 lådor ev alla ska ha nållagrade drev på huvudaxeln till skillnad från vanliga amazonlådan som har glidlager.
Hmmm kanske en m40g i en icke p1800.
Om man följer manualen exakt behövs det specialverktyg för att få bottenstocken på plats.
Gör så här istället så slipper du specialverktygen som skall hålla kopparbrickorna på plats:
Fetta in nållagren så de sitter kvar i bottenstocken.
Ta mellanaxeln istället för specialverktyget och tryck in den precis så långt att kopparbrickan hänger kvar.
Ta en av skiftaxlarna (jag vet de är lite för smala egentligen, men det funkar) och håll fast den andra brickan.
Lägg! i bottenstocken.
Montera primär och huvudaxel.
Vänd upp och ner på lådan och "vicka" försiktigt bottenstocken i rätt läge.
Slå därefter i "inre" mellanaxeln.
Att demontera och montera en M40 ska inte ta mer än 1 - 1 1/2 timme.
2.
Som jag skrev i min tidigare post så vet jag att 142 GL har nållagrade drev, har dock ingen kännedom om P1800 lådor.
Re:
Är alldeles ny på forumet och visste inte att detta avhandlats tidigare.....D59471 wrote:Det finns sprängkåpor för att montera en M400 på en B18/B20 också. De satt bla in vissa 240 samt några av televerkets bilar. Se gamla forumet för en mer ingående beskrivning.
Men nu börjar vi komma in på ett annat ämne än tråden ursprungligen handlade om.
Re:
Bakaxlar är nog en faktor tio eller tjugo klurigare att skruva med än en M40 så som jag ser det.D59471 wrote:När det gäller bakaxlar så är det ju nästan nödvändigt att låta SVIS renovera dem om man inte har volvos specialverktyg med vilket man "spänner ut" ut bakaxelhuset för att få loss klumpen och sedan kunna montera den med ordentlig förspänning.
Det går dock att demontera bakaxeln utan specialverktyg om man värmer bakaxelhuset med gassvetsen.....
Förspänningen hänger sen på om man shimsat rätt och dragit med rätt moment..
När det gäller bakaxlar rekommenderar jag att lämna in om man inte känner att man har full koll på vad man håller på med.
BTW:
Är det ENV-bakaxel (tidiga 122 S) så behövs naturligtvis inga spcialverktyg för att spänna isär banjon (annan konstruktion), men den axeln håller ju å andra sidan inte om man trimmar lite.......