Oljebyte växellåda

Moderatorer
Post Reply
Driddler
Posts: 52
Joined: Fri Oct 20, 2006 5:34 pm

Oljebyte växellåda

Post by Driddler »

Hej!

Här kommer ett litet tips.
Jag köpte mej en oljebytare/vacumpump på biltema för 169:-
Pumpen är bara att sätta i ciggutaget.

Jäklar vad smidigt det var. Bara att jag gjorde en tavla först. Jag satte den grövre slangen som sug vilket resulterade i övertryck i den tunnare. Men efter att jag skiftat funkade det väldigt bra.
Tidigare har man ju legat med flaska och slang :? Visst det går att fylla från spaken men det här måste vara lättare när man ändå måste under bilen.
Tar väl någon minut att fylla M41/OD om den är tom. Vilket min var :oops:
Rekommenderas å det grövsta :)

När jag ändå skriver här passar jag på att fråga.
Lådan ylade/ven på 1/2/3 men inget på 4. Vilket kan vara förståligt :wink:
Efter att jag fyllt lådan tystnaden den rejält. Men ändå är det lite mer ljud från 1/2/3 än 4´an. 4´an är knäpptyst. Är det helt normalt?. Det var så länge sen jag åkte Amazon.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljebyte växellåda

Post by Lars Bd »

Driddler wrote:Är det helt normalt
Ja på en låda som gått X antal tusen mil (delvis med otillräcklig oljenivå :wink: ) tar lagringen på bottenstocken stryk.
Du får nog räkna med att så småningom byta låda, men det kan röra sig om många tusen mil innan det blir annat än ett ljudproblem.
En ny låda har naturligtvis inga missljud.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Driddler
Posts: 52
Joined: Fri Oct 20, 2006 5:34 pm

Post by Driddler »

Jag tror inte den rullat speciellt långt utan olja. Bilen har stått länge och jag tror inte bottenpluggen var helt tät med tanke på att det var rätt oljigt kring lådan.

Men visst,, Behöver väl inte snurra många varv innan lagringarna tar stryk om det går torrt.Men nu tycker jag den låter ok. Man blir ju lite bortskämd när man bara sitter och åker nyare bilar :)

Jag har inga mattor i just nu heller. Och det gör ju sitt till. Inte att lådan blir friskare, men...
Post Reply