Däck och fälg..

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Däck och fälg..

Post by amazon64 »

Jag läste någonstans på detta forum att man kunde ha mazda 626 gälgar på amazonen, så jag provade en polares fälgar.. det gick bak, men inte fram pga en stor klump som stack ut är fälg.. i den klumpen fans bara en massa fett, så den måste ju då sitta kvar. Enligt vägverkets papper så står det att 195-sulor ska gå att ha på amazonen, visst gör det det oxå, emn då tar det i hjulhuset så in i bomben.. jag provade även med 185-sulor och det blev likadant. Ska man behöva pröva på 175or eller andra nya 165or som jag har.. ar även de gamla plåtisar på 4,5-5\".. Så om jag införskaffar 5,5\"or, då måste jag väl ha minst 175or ock spacerplattor?? Finns det något alternativ för den klumpen till fälgarna fram så man inte behöver ha min fula fälgar fram??
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du diskuterar däcksbredder men det är helt irrelevant i sammanhanget. Det som har betydelse är vilken inpressning/offset fälgarna har. Det vill säga var fälgens centrum (infästning) är placerad i förhållande till fälgbanan.

Den här bilden kanske gör saken lite tydligare.

Image

Nu undrar du kanske vilken offset/inpressning du skall ha på fälgarna? Jag tror att originalfälgarna är har helt centrerade fälgbanor. 5,5\" fälgarna är som en originalfälg men bygger nog bara 1,5\" mer utåt? Någon kanske vet exakt?

Enklast är att åka till en däcksfirma och testa med olika fälgar. Beroende på vilken inpress/offset du väljer hittar du fälgar som ryms i hjulhusen. Sedan kan man ju välja smalare däck för att de inte skall ta i. Men det viktigaste är att man har fälgar som inte bygger för mycket innåt.

Tänk även på att hjul med en stor ocentrering i fälgbanan (bygger mycket utåt eller inåt från infästningen) belastar hjullagren och kan ge oväntade vägegenskaper/styrning.

Fettkapslarna kan du knappast plocka bort. Innanför kapseln sticker hjulaxeln ut med muttern som håller trumman/skivan på plats. Du skall ha fälgar med tillräckligt hål för att rymma kapslarna.
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

tack för hjälpen.. nu har jag lite mer koll på det.. så det är väl bara att leta efter 5,5or eller plåtisar som satt på 65orna och framåt..
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det är ju roligast tycker jag. Skojigare att bredda originalfälgar eller montera 5,5:or (lite dyra bara) om man är ute efter bättre väghållning än att montera andra fälgar.

Men det går dock utmärkt att hitta \"3:e parts fälgara\" (alufälgar eller annat) som passar. Många fälgar till jänkebilar fungerar utmärkt. Det jag ville pointera är att det är fälgen som är problemet inte vilket däck man sätter på den, även om andra däcksdimensioner kan lindra problemen.

Det fanns tidigare ett par gubbar som bland annat renoverade B18/B20 topplock, renoverade bromsok och satte i rostfria kolvar samt breddade originalfälgar till 5,5\" och andra dimensioner på det vis man själv ville. De var heller inte dyra.

Jag skall se om jag kan rota fram adressen till hemsidan. Annars kanske någon annan har den.
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

Ja, det vore hyggligt av dig om du hittade sidan. Du har öjligtvis inga ideer på om hur man sänker en AZ med trummor runt om. Jag tänkte naturligtvis kapa fjädrarna för jag har taskig ekonomi pga skolan.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

amazon64 wrote:naturligtvis kapa fjädrarna
Kan man göra på så många olika sätt med de förutsättningarna?
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

Nej, egentligen inte. Jag tänkte bara om du visste ifall det var enklare att ta bort fjädern från bilen eller om man kapade den på plats när man lossat på stötdämparen.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag har ju inte provat men det borde vara mycket enklare att kapa en lös fjäder än en som sitter monterad mitt bland stag armar och bromsslangar.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Varför göra saker när man inte har ekonomi att göra det ordentligt? Ja, det kanske var en trist fråga. Men jag skulle då inte ge mig på och kapa fjädrarna utan åka med originalhöjd tills jag hade råd med en riktig sänkningssats som dessutom gör bilen lite styvare på vägen.

Det säljs ibland sänkningssatser begagnat på olika håll. Ha lite tålamod istället för att ta fram vinkelslipen det första du gör.
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

Jo, det låter vettigt.. Fjäderbensstag gör ju karossen ännu styvare så det kanske man ska ha, men det finns väl inte att köpa, eller? Läste nyligen ett inlägg på forumet att om man kapar 25 mm på fläktens blad så tjänar man 5 hkr eftersom den tar bort 8 hkr. men det är ju garanterat bättre med en elfläkt. Men frågan är då, hur bra är det att kapa på en fläkt. Motorn blir ju varmare och packningar kan ju gå om man har otur. Kan man köra en AZ utan blyersättningsmedel och 95 oktan? Sedan jag köpte amazonen i januari så har jag alltid kört 98 oktan och med blyersättningsmedel. Förra ägaren gjorde likadant. Har du någon erfarenhet av detta?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kolla under fliken original motor, där finns en tråd där man diskuterar blyersättningstillsats.
AVG
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:38 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Originalfjädrarna är nedslipade för att få en plan anliggningsyta ja. De är dessutom härdade och förlorar hållfasthet när de hettas upp av en vinkelslip exempelvis.

Det är ju en sak att ge sig på och modifiera en gammal bil. Men om man nu skall göra det så kan man väl åtminstone göra det på ordentligt vis? Skaffar man sig en sänkningssats så förstör man inte originalfjädrarna. Vill man sedan återställa bilen till original så är det bara att sälja satsen (ni märker ju själva hur många det är som vill sänka en gammal amazon) och montera dit originalfjädrarna igen.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Skall kanske tilläggas att Volvo Competition Service sålde kapade fjädrar att använda i Volvocupen där man körde 140 (!)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Okej. Men de var nog inte kapade med vinkelslip. Dessutom kanske de härdades efter kapningen. Men troligtvis kapades de väl med bandsåg eller liknande med marginell värmeutveckling i materialet.

Sedan finns det nog delade meningar om huruvida allting som Competition Service har slängt ur sig varit bra eller ej. :)
Post Reply