B18-fördelare på B20 motor.

Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

B18-fördelare på B20 motor.

Post by Fender King »

Det sitter enligt volvomecken en fördelare från en B18 på motorn som är B20. Man kanske sparade fördelarn när man bytte motor. Motorn rycker rätt rejält på högre varv, kondensatorn är starkt misstänkt.
Om jag skickar efter en tänddelsats får jag samma funktion som med en B20 fördelare, eller borde jag jaga fram en B20 fördelare? Spetsar osv till B18 tyx ha försvunnit ur tex OKs sortiment så det kanske är lika så bäst att byta till en nyare gnistspridare? Borde väl finnas många på skroten. Är det mycket jäkelskap att buta och kugga i rätt?
En annan grej, Fördelaren är vriden så att vacuumklockan eller vad den kallas är dikt mot blocket. Det kanske aldrig är inställt överhuvudtaget? När motorn byttes vet jag ej. Ska försöka hitta numret till den enda ägaren (far och sen son) mellan 1962 och 2003. Kan vara intressant att höra lita historia om bilen.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B18-fördelare på B20 motor.

Post by Lars Bd »

Fender King wrote: Fördelaren är vriden så att vacuumklockan eller vad den kallas är dikt mot blocket.
Det beror på att drevet under fördelaren är fel ikuggat mot kamaxeln
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=707

Motorn ska fungera även om det sitter fel fördelare i men den kan vara glapp och då ska den bytas och den ska bara passa på ett sätt.
Tändningen får man kolla efteråt såklart.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Post by Fender King »

Då kan jag antagligen leta tänddelar utan att göra det inödan.
I går kväll blev ryckningarna allt värre och i morse var den död när tjejen skulle till jobbet. Jag sprejade allt och röck i kablar, nada, startspray likaså.
Man skulle ha haft hela skiten nytt med tändsspole och kablar. Men nu står det ju i Biltemas katalog att deras B18-kit med tändelar passar från -65 nånting. Om fördelaren är original från 62, då kanske man går bet i alla fall?
Ska styrka mig med kaffe nu och gå ut och härja lite mer...
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Brytaravstånd

Post by Fender King »

Efter att ha kollat alla kablar tyckte jag att de så noggrant på 0,4 inställda brytarna såg ut att öppna lite väl mycket (det kom en liten blixt en bra bit före nockens högsta höjd) så ställde jag ner avståndet lite grann på ögonmått. Och hokus pokus så ruskade den igång. Jag hade putsat kontaktytorna lite försiktigt också. Nu går motorn så jämt att jag kan köra så sakta som i 20 km/t och sen bara gasa på utan ryck, tom i motlut. Gasen i botten då visar mätarn 145 ungf. ca 110 knutar går den utan att protestera med gasen endast lite nertryckt. Konstaterade att luftrenarpipen supertunna plåt var så ihopklämd längst ut att luftflödet måste varit rejält hämmat. Det fixades till med att kapa av några cm (helgerån?) på stekpannshandtaget. Nu kanske soppaförbrukningen sjunker lite också.
I morse när sjuksköterskesambon måste bli hämtad av arbetskamrat då var det dystert. Har ni sett \"Tårtan\" när Hilding är lessen och röker en massa cigaretter? Efter att hämtat den nya jobbToyotan återvände Syster Dyster hem på gårn, varvid husfar tidigare uttalanden noggrant citerades/härmades:
-\"Gamla Volvo med B18 eller B20 går jämt.\"
-\"Och är det nåt jävelskap då är det brytarna och det fixar man själv\".
Så med 945an på verkstad för turbofel och en stendöd Amazon -62 då var humöret på botten. Har dessutom en nyinköpt 70-tals Archimedes Penta 12-hästars utombordare som hänger stendöd på en stege bredvid bilen som en extra vagel i ögat. När jag till sist fick min Amazon att spinna så fint utan att det kostade en spänn då kände jag mig som den glade Hilding i samma Tårtanavsnitt. -\"Skynda er å sjung, nu är jag gla´ igen\".
Frågan vad det är för sorta fördelare kvarstår dock. Är den tidigare än -65 kanske inte Biltemas tändsats passar?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Brytarspetsar kostar inte många tior. Du kan beställa dem på närmsta OK-mack (Volvo Original), gå in hos Bilia och köpa dem.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Tänddelssats

Post by Blomquist »

Jag har sagt det för och fortsätter härmed mitt förkunnande: Köp ALDRIG ALDRIG ALDRIG tändelssats på Biltema! Mitt liv blev förstört under lång tid p.g.a. ett sånt köp. Följ detta råd så slipper du förhoppningsvis bli sådär ledsen igen.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re: Tänddelssats

Post by Henke 12136 »

Blomquist wrote:Jag har sagt det för och fortsätter härmed mitt förkunnande: Köp ALDRIG ALDRIG ALDRIG tändelssats på Biltema! Mitt liv blev förstört under lång tid p.g.a. ett sånt köp. Följ detta råd så slipper du förhoppningsvis bli sådär ledsen igen.
Instämmer!!
-anglofil-
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

vad i härrans namn var det i den satsen som nästan kostade ditt liv?, blev du ståendes på en järnvägsövergång precis när tåget kom lr?

har kört med biltemas tändningssats och har ALDRIG haft något problem med den
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det verkar som att kvaliten på vissa av Biltemas grejer är rejält varierande...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Ja det verkar inte bätre JE Jr, verkar vara en väldans skillnad, flera av mina bilar jag haft har körts med tänddelssatser från biltrema, och jag har då aldrig upplevt något negativt med det
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Biltema kör väl mer eller mindre budgivning/får offerter på stora partier när de köper in sina produkter. De handlar väl helt enkelt av den som är billigast, och inte nödvändigtvis från samma leverantör varje gång. Många hävdar ju att de handlar från samma fabrik i Polen som tex. tillverkare delar åt Volvo, men huruvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om. Å andra sidan säger det inte så mycket om produkterna, det är inte särskilt svårt att sänka kraven och tillverka skitprodukter till låg kostnad i samma fabrik som man gör mer delar med lägre toleranser och bättre kvalité.

Att vissa av deras produkter är okej råder det väl ingen tvekan om, men det är ju lite trist att handla på ett \"lotteri\" där man inte riktigt vet vad man får. Men har man inte råd med annat alt. är medveten om vad man får så är det väl okej, till en viss gräns? :)
Post Reply