byta från likström till växelström

Moderatorer
Post Reply
nisse
Posts: 16
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:21 pm

byta från likström till växelström

Post by nisse »

hur ska jag göra när jag vill byta från likström till växelström hur ska jag koppla kablarna då?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

Jag antar att vi pratar generatorer :D det är bara internt som det är en växelströmsgenerator, växelströmmen likriktas innan den lämnar generatorn, anslutningarna funkar likadant som en likströmsgenerator, men det kan se lite annorlunda ut beroende på hur gammal generator du har, vad har du för generator nu ?

Micke
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Om du har ett motorblock som är från -67 eller senare så kan du skruva dit generatorn direkt i fästet, men om motorblocket är av tidigare årsmodell måste du göra ett fäste ifall du inte fått tag på ett gjutet fäste till en växelströmsgenerator. Sen behöver du också ett laddningsrelä som är anpassat till en växelströmsgenerator. Jag förutsätter att du har 12 V elsystem.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har inte de senare växelströmsgeneratorerna för B18/B20 inbyggt laddrelä Arne?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:inbyggt laddrelä
Det är mycket möjligt att det finns generatorer med inbyggt laddrelä passande b18/20 , men de med separat laddrelä är vanligast.
gusten
Posts: 7
Joined: Tue Mar 30, 2004 11:10 am

Post by gusten »

Byggde ihop ett sånt system för en vecka sen. 1 st generatorfäste från en 70-tals kadett, en b-18 motor, en generator från en saab-90 ca 86 års model och några brickor. Skruva dit fästet, vänd på gummibussningen och läggemellan några brickor så remmen kommer i linje. En 9,5*935 rem passar. (Samma rem som till 240 styrservo eller mercedes 123-serien)
palle

byte av generator från likström till växelström

Post by palle »

Jag bytte generator i lördags på min amazon -66. Satte dit en växelströmsgenerator (35A) från en B20. Följde Peter Olofssons brukstips (http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html) och det funkade. Jag rättade ut det gamla fästet (högra) till likströmsgeneratorn och bockade om det vid det högra vid första hålet. Satte dit en längre justerarm som jag distanserade med brickor, och så en längre fläktrem såklart. Laddningsreläet kom från en annan volvo med växelströmsgenerator. Kolla Peters brukstips för kopplingsanvisning. Det funkade perfrkt!!
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Post by SandManiaC »

Hej! jo egentligen borde jag starta en ny linje men när ni ändå är inne på ämnet så..

varför är det bättre med en växelströmsgenerator istället för likström? jag har själv en likström och har alltid fått höra att växelströms är bättre?

jo jag undrar också när det är dags att byta kol? för min amp mlampa lyser på tomgång, men när man kommer upp i ungefär 2000 varv så slocknar den, kanske är dags? eller är remmen inte tillräckligt spänd så att den slirar? tycker den e rätt spänd i allafall

hoppas på ett jätte mumsigt svar =)

/ svart -64
Rock 'n Roll Amazon -64
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

ang likström

Post by maggen »

Igår provade jag med extractorgrenrör ,det gick inte stoppa in likström generator
Växelström passade in,snyft.

Har ni ngt förslag för jag vill behålla org likström för bilen är årsm-66,b18 motor.
Extraktorgrenrör kom troligen från Timo.

Eller annan form av extraktorgrenör som kan passa med likströmgenerator?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Växelströmsgeneratorn ger väl konstant spänning men varierad strömstyrka till batteriet? Medan likströmsgeneratorn ger varierad laddspänning men konstant ström.

Vilket som är bäst förstår du säkert själv, jmf. med en vanlig batteriladdare. Men någon här har säkert en mer rafinerad förklaring på fördelen med växelström.

Jag vet ej vilket extraktorrör jag hade, men jag fick precis plats med likströmsgeneratorn, ena utstickande gängan där sladdarna ansluts stack nästan in i sidan på grenröret, men med rätt justering fick man några millimeters spel där vilket räckte. Handlade grenröret ihop med en trimmotor, det var ett 4-2-1 kollektorrör med isoleringslinda osv.
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Post by SandManiaC »

men varför finns det då bara likströms batteriladdare? om nu växelströms är så bra, växelströmmaren växlar ju mellan + och - på båda polerna så då måste man väll ha nått speciellt relä eller nåt sånt. tex en glödlampa i uttaget drivs ju av växelström och den är ju inte beroende av vilken ända av lampan det kommer + el - men hur det funkar med ett batteri förstår jag inte...
Rock 'n Roll Amazon -64
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Växelströmsgeneratorn likriktar den interna växelströmmen innan den lämmnar generatorn och går ut i bilens elsysten.
Batteriladdaren är också växelström till att börja med 220V som transformeras till 12V och likriktas.
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Och för att klargöra frågan om att laddlampan lyser under 2000 rpm så är de i sin ordning då utspännignen från en likströmmare varierar i strömstyrka. Mäter du med voltmeter så ser du att laddspänningen på tomgång är runt 12V för att stiga till c:a 14,5V vid ungefär 2000 rpm. Det är helt normalt och därför är växelströmmaren bättre, då den laddar med samma spänning även vid låga varv. Detta medför att du kan teoretiskt ladda batteriet genom att köra på tomgång med en växelströmmare, dock ej med likströmmare. Iallafall så laddas batteriet inte ur om du kör på tomgång vilket kan hända i extremfallet med likströmsgeneratorer.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Post Reply