Luft i bromssystemet eller något trasigt?

Moderatorer
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Luft i bromssystemet eller något trasigt?

Post by robbanA »

Det blev visst en väldigt lång fråga... Sorry

--- Bakgrundsfakta ---- Besiktade Amazonen i förra vecken. Nästan ingen handbroms på höger bak o dålig på vänster... Jag fick efter en del svordomar, svett och gasol bort båda trummorna bak. Ena bromscylindern var mossig och bromsbanden var sådär halvbra, en vajer kärvade. Jag passade på att byta allt på båda sidor, cylindrar, band och smorde upp justeringarna samt bytt handbromsvajrarna... Kände mig väldigt nöjd när jag satte ihop allt igen. MEN när jag luftat ur bromsarna bak så tar inte pedalen alls utan först efter att man pumpat ett par gånger... Tittar då i handboken och luftar samtliga hjul i rätt ordning enligt handboken. Men väldigt lite förbättring... Pedalen tar väldigt långt ner och sjunker väldigt sakta... Efter att man trampat två gånger så tar pedalen högt upp och känns helt ok. Väntar man en liten stund så tar pedalen längt ner igen... Det finns bromsar men de känns inte alls speciellt bra.

--- Fråga ---
Kan huvudcylindern ha pajat när vi luftade? Hörde av en kunnig person att packningen i huvudcylindern på en så gammal bil kan gå sönder om man plötsligt trampar pedalen djupare än \"vad den är van vid\" Den har ju slitit in sig under ca trettio år på ett viss läge?

Hur vet man om huvudcylindern är trasig, det är ju lite mysko att trycket man pumpar upp är försvunnet när man trampar ner pedalen nästa gång efter ca en halv minut? Jag även kollat så det inte läcker någon bromsvätska under bilen eller vid hjulen. Är det kanske luft ändå? Är det någon som har några idéer?? Jag är helt lost iaf... Ganska tröttsamt problem, när man har lagt ner så mycket jobb med bromsarna och inte få det att funka...
Jag kan tillägga att jag har ett tillbehörsservo modell äldre Amazon Så det är enkrets med servo till... Servot verkar funka för om man pumpar tryck i pedalen och startar motorn så känner man i pedalen att det klickar till när vakumet börjar jobba.

Tacksam för alla idéer och tankar! / Robert
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

Om du måste pumpa för att få tryck så brukar det handla om luft för det mesta, ibland kan det vara lurigt att få ut all luften, antar att du såg till att lufta tills det inte kom någon mera luft och minst två rundor luftning ?

Om pedalen sjunker sakta när du håller den nere så kan det vara huvudcylindern som spökar, om det är rost i den eller om den är sliten så kan olja läcka \"tillbaka\" vilket gör att pedalen sjunker när du håller den nere.

Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kolla även så att servot inte läcker. Det brukar bli en del problem med dessa tillbehörsservon. Trots renovering mha. den renoveringssats som finns kan de fortsätta läcka. Många köper nytillverkade servon istället.

Om du ej förlorar vätska ur huvudbromscylindern har du ju inget läckage. Skulle däremot vätskenivån sjunka efter att du pumpat och haft dig kan det ju vara servot som läcker ifall du varken får in olja i kupen (huvudbromscylinderns baksida) eller längs bromsledning eller vid hjul.

Mitt förslag är att du dels försöker lufta igen. Hjälper inte det provar du att koppla bort bromsservot och endast använda huvudbromscylindern. Om problemet kvarstår skulle jag tömma systemet och plocka isär huvudbromscylindern för inspektion. Kanske skaffa en renoveringssats med ny kolv/packning/fjäder/osv. och montera. Se till att få allt åt rätt håll när du monterar och smörj loppet med bromsfett (gäller även hjulcylindrarna).

När man monterar dit huvudbromscylindern brukar det vara svårt att få den att ta trots att den är fylld med bromsvätska. Jag brukar fylla ungefär halva cylindern och sedan ta renblåsningspistolen till kompressorn, sticka ned den i påfyllningshålet och linda en trasa RIKTIGT ordentligt runt och trycka till snabbt på pistolhandtaget. Då gurglar det till och vätskan rinner ut i ledningarna. Det gäller altså för ett helt tömt system där man har svårt att få ut vätskan.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Renovering helt enkelt...

Post by robbanA »

Hmmm då verkar inte mina egna funderingar helt fel... Jag åker helt enkelt till Mekonomen o köper mig en renoveringssats för huvudcylindern. Sedan plockar jag isär o sätter i friska grejer (för att vara på den säkra sidan) sedan luftar jag systemet TVÅ gånger! Jag passar nog även på att byta bromsrören bak när jag ändå håller på... Kanske även ska investera i nya bromsslangar fram när jag ändå är i farten...

Föressten... Om jag skulle prova med att koppla förbi mitt tillbehörsservo vilken sorts nippel är det då på ledningen som går från huvudcylindern? Nu sitter det är en konisk sak där? Är det vanliga nipplar egentligen eller är det invändig gänga? Jag vill nämligen inte hålla på o bocka för mycket på rören som går upp till servot, de är ganska hårda och jag är rädd för att de kan gå av om man böjer o bänder med dem för mycket? Tänkte att jag kanske kunde använda mig av en bromsslanga, eller ett av de nya rören som ska sitta bak (så länge, för att testa alltså)?

En sak till... Hur gör man för att få ut oljan i systemet från huvudcylindern om man saknar möjlighet till att använda tryckluft så som D59471 skrev om?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte vad det är för nippel i änden på bromsledningen som sitter på servot. Du ser ju vilken gänga den utvändiga nippeln på huvudbromscylindern har. Dessa nipplar finns hos Mekonomen. Töm systemet och plocka med ett par rör till mekonomen. Sedan ber du dem sätta rätt nipplar på ett kopparrör som du kan sätta mellan ledningen som satt i servot och huvudbromscylindern. Att bocka de befintliga stålledningarna är dumt då de kan gå av, precis som du skrev.

Om du har problem att få ut oljan borde du kunna använda sig av en cykelpump eller blåsa för hand. Jag trodde själv att det skulle underlätta att öppna luftningsskruvarna vid ett par hjul men problemet kvarstod. Täta med en ren trasa runt påfyllningshålet och använd en cykelpump eller dina egna lungor.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Renovering helt enkelt...

Post by Lars Bd »

robbanA wrote:En sak till... Hur gör man för att få ut oljan i systemet från huvudcylindern om man saknar möjlighet till att använda tryckluft så som D59471 skrev om?
Lufta huvudbromscylindern innan du ansluter röret.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men vem vill slabba med en sådan procedur innan röret ansluts? Möjligtvis om man hade använt silikonolja men knappast med vanlig bromsolja.

Ha alltid vatten tillgängligt när du håller på med bromsarna så att du snabbt kan hälla på vatten ifall du får bromsoljestänk på lack eller andra ställen. Skölj ordentligt, oljan är alkoholbaserad och löses upp av vattnet.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Man gör det på den lösa huvudcylindern innan man monterar den i bilen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo. Det förstår jag också. Jag har gjort så också ett par gånger, men ej sedan jag lackerade om motorrummet. Det finns dock en överhängande risk för att olja läcker ur innan cylindern är monterad och bromsröret är på plats. Jag har hög respekt för bromsolja. Många rostskador i motorrum på amazoner beror på bromsoljeläckage med lacksläpp som följd, därefter kan rosten härja bäst den vill.

Sedan är det ju inte alla gånger som man vill skruva loss och lufta huvudbromscylindern lös. Då är tricket med tryckluften utmärkt. :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Risken finns också att man sullar när man fyller på huvudcylindern så bär man sig dumt åt spiller man ändå men använder man en trasa på lämpligt sätt kommer det inte på lackeringen.
Dessutom i frågeställningen fanns inte tryckluft som alternativ.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det är sant. I synnerhet att man kladdar kring huvudcylinderns påfyllningslock.

Jag ångrar skarpt att jag inte hade tillgång till silikonolja när systemet skulle fyllas inför besiktningen efter en totalrenovering.

Nej, tryckluft underlättar helt klart. I det här fallet torde en luftning när huvudcylindern är bortplockad för översyn vara det ultimata. Glöm cykelpumpen och lungorna. :)
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Lufta bredvid?

Post by robbanA »

Då uppstår genast nästa fråga. Hur luftar man huvudbromscylindern lös? Ska jag hälla i bromsolja, hålla för med tummen och sedan vara snabb som en vessla och skruva dit anslutningarna?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fyll den med olja, pumpa med kolven tills det kommer ut olja i framkant. Sedan sätter du en tejpbit i framkant och skyddar med en vattenindränkt trasa under cylindern när du monterar den i motorrummet.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Läck i servot...

Post by robbanA »

Ok. luftning av cylindern lös verkar ju inte vara så svårt...
Passade på att skruva bort locket på servot igår. Det visade sig att det stod lite bromsolja i det stora runda servohuset, det kan väl inte vara rätt? Får nog göra som ni sa o koppla förbi servot o köra utan... I helgen ska jag förhoppningsvis få ordning på bromsarna?!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är som sagt mycket vanligt att servot läcker. Renoveringssatsen är ganska meningslös. Den är dyr och löser inte problemet.

Skippa servot eller leta efter ett servo som är proffsrenoverat eller nytillverkat istället.
Post Reply