Utförsäljning av skrotdelar - SVIS ?!?!?

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
Post Reply
amazonklubben
Posts: 10
Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
Contact:

Utförsäljning av skrotdelar - SVIS ?!?!?

Post by amazonklubben »

Jag var iväg i lördags och trodde att jag skulle fynda bland högarna på SVIS utförsäljning av Sandviks Skrot. :D Men icke, priserna var ju helt upp åt väggarna. 100:- för en motor och 60:- för ett styrstag. Vart finns relevansen i denna prissättning. Jag trodde SVIS ville bli av med grejerna?!? Jag hade köpt en massa grejer om prislappen hade varit 10, 20 - 50:-

Jag fick besviken åka hem utan grejer att lägga på hyllan. :(

Man kan ju undra vart delarna som blev över tar vägen, slängs dom? Isåfall hade det väl varit bättre att sälja dom till en billig penning.

Vad säger ni andra som var på plats, har ni någon annan uppfattning?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Öhhh, är 100 spänn för en motor uppåt väggarna ???
amazonklubben
Posts: 10
Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
Contact:

Post by amazonklubben »

Nej, men vänd på det. Är 60:- billigt för ett styrstag.. :roll:
Mattias Martinsson
Posts: 25
Joined: Mon Apr 26, 2004 7:04 pm
Location: Hässleholm

Post by Mattias Martinsson »

Vem du nu än är som klagar på priserna så är du nog den snålaste jag träffat på. 60:- är ju billigt för ett styrstag, även ett begagnat. Ett nytt stag kostar 329:- på Veteranprodukter. Du kanske ska vill ha betalt för att använda begagnade saker. Nya saker ska vara gratis kanske?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Alla har väl olika prisuppfattning. Köper man å andra sidan en amazon som reservdelsbil för säg 1000kr så blir priset per del relativt lågt. Och man kan ju knappast jämföra priset på ett begagnat styrstag mot ett nytt.

Jag jobbade och åkte därför inte och kikade på delar. Men en annan kille vid mitt garage tjackade en rostfri bakdörr till sin kombi i bra skick för 100kr, en brun framstol som var fin för 100kr och några andra saker. Han tyckte dock att det mesta där var skrot i övrigt.

Gubben som hade samlat på sig delarna hade ju tydligen sparat allt. Jag talade med en av dem som var där och förberedde försäljningen och han berättade att de hade sollat ut och slängt mängder med delar när allt plockades fram. Och ändå såg det ut att vara mycket skrot där.

Det var ingen som fyndade en fabriksny Volvo 242 kaross då? Eller nån av de övriga bilarna/traktorerna som fanns där?
amazonklubben
Posts: 10
Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
Contact:

Re:

Post by amazonklubben »

Mattias Martinsson wrote:Vem du nu än är som klagar på priserna så är du nog den snålaste jag träffat på. 60:- är ju billigt för ett styrstag, även ett begagnat. Ett nytt stag kostar 329:- på Veteranprodukter. Du kanske ska vill ha betalt för att använda begagnade saker. Nya saker ska vara gratis kanske?
Snål får stå för dig. Du hade ju kunnat köpa upp alla stagen och sålt vidare, synd att du inte var på plats. :!:

Nu var det ju så att det låg drivor med exempelvis styrstag, och det var inte många som gick åt vad jag kunde se. Jag tycker också att en bakdörr för 100:- är riktigt billigt, därför fattar jag inte hur andra delar kunde vara, enligt mitt sätt och se det, dyra...

När man går ut med att 3 lador ska tömmas, så trodde iallafall jag att det skulle vara mycket bättre priser. Man undrar ju vart delarna tog vägen som inte blev sålda...
Mattias Martinsson
Posts: 25
Joined: Mon Apr 26, 2004 7:04 pm
Location: Hässleholm

Post by Mattias Martinsson »

Får ursäkta om jag tog i lite kanske :oops:

Men nu så är väl inte styrstag något som det är stor åtgång på vilket förklarar att inte så många blev sålda. Sen tycker jag ändå att priset var rimligt, men det är ju upp till var och en.
Jag har fått uppfattningen att det som blev över slängdes eftersom SVIS sålde ut för att dom inte kunde ha lokalerna kvar och ingen annan stans att lagra på. Man skulle ju visst kunna tycka att en sådant som nästan aldrig behöver bytas på en bil skulle t ex skänkas bort som dom gör med topparna som ligger i lådor utanför SVIS.
Sen så antar jag ju att SVIS en gång i tiden har köpt in allt det som såldes av den gamla skroten och det borde ju ligga i ert, amazonklubbens, intresse att få tillbaka så mycket som möjligt av dom pengarna. Dessutom så har SVIS betalat logi och troligtvis bjudit på mat till alla personer som har hjälpt till att ta fram, sortera och prismärka alla saker och dom som har hjälp till vid försäljningen.

Ring runt till lite olika skrotar så får du se hur lätt(svårt?) det är hitta delar till amazon och hittar man saker så svamlar dom om köpglada tyskar och om att man ske ge bud så ska dom fundera. Det är inte som förr när folk och skrotar slängde delar efter en.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Till er som var där...var det bara begagnade delar (skrot?) som såldes eller var det nya grejor också?
Uppfattningen man fick var ju att det bara var begagnat eftersom maxpriset var satt till 100 kr/del.
Det kanske var sorterat och utplockat i förväg så att inga \"guldkorn\" skulle säljas för billigt?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det var bara begagnade delar (skrot) som såldes. Delarna kom ju från en gubbe som hade sparat volvodelar i åratal. När delarna plockades fram med truck var representanter från klubbarna där och sorterade ut kontainervis med skit som aldrig skulle kunna säljas. Han sparade på allt, oavsett skick osv.

Bland det som fanns kvar var det väl hyffsade bruksdelar med ett och annat guldkorn. Bland guldkornen måste den där fabriksnya 242 karossen ha varit, samt de andra bilkarosserna som såldes(?).

Jag var inte där. Men en god vän till mig var där och sorterade veckan innan. Och andra vänner åkte dit och handlade lite smått och gått.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Ok...mitt val den dagen var att åka 80 mil för begagnade delar (skrot) eller att åka 10 mil för en vanlig marknad med möjlighet till lite nya delar i alla fall.
Valde det senare alternativet och det var nog med facit i hand ett rätt val låter det som...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja. Den främsta anledningen att åka till SVIS var väl om man var i behov av plåtdelar. Det fanns ju en del där, även om mycket var rostigt. En del rostfria delar fanns dock (huvar, bakluckor, dörrar mm).

En annan grej vore ju att köpa en komplett framvagn där för 100kr att renovera medan den andra satt kvar på den bil man kanske ville kunna köra? Så gjorde en god vän till mig i alla fall. En komplett tidig framvagn med skivbromsar i bra skick dessutom för 100 spänn. Helt ok köp.

Om det var rena \"smådelar\" man var ute efter så var nog SVIS ingen större ide. Det var ju stora grova delar till låga priser liksom.
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Svis ej lika med Sandvik

Post by p12133vd »

Det som SVIS sålde var bara skrot som kanske var värt skrotpriset. Den nya Volvokaross och andra bilar såldes på anbud av ägaren till sandviks bilskrot. I hans lador fanns en hel del bra saker, som dock ej var till salu. Jag försökte köpa delar som låg i samma lada som 240 karossen stod, men där fick man inte ta något. Det som SVIS sålde kunde man kanske kastat på en gång. De motorer som fanns och som SVIS var ägare till vet jag inte ens om de var värda 100:-(möjligtvis för skrotpriset är ju högt nu). Det var några gamla B4b och B16 maskiner, okompletta och väldigt tveksamt om de gick runt. Jag fann dock en komplett B16 som verkade bra, men den fick man tyvärr inte köpa efter som den ägdes av Sandviks bilskrot, det var lite oklart vad som var SVIS och vad som var sandvik.

Det var dock en trevlig utflykt ändå, alltid kul att prata Volvo med folk man träffar.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tillställningen må ha varit trevlig men det känns ändå ganska märkligt att klubben anstränger sig och annonserar ut ett sådant arrangemang så pass intensivt? Varför skall klubbmedlemmar åka miltals för att köpa skrot som knappt är värt priset?

Ibland undrar man ju hur folk inom klubben resonerar. Nog för att det säkert fanns vissa små godbitar, men i det stora hela handlade det ju i princip bara om att göra sig av med skrot. Vad skulle det kostat för gubben på Sandviks Bilskrot att göra sig av med \"skrotet\" på annat vis? Vad skulle deponerings-avgiften bli? :)
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Bilar

Post by p12133vd »

När det gäller bilarna så hade ägaren till Sandviks bilskrot redan ett bud på alla fordon från Ecris i Jönköping. De avsåg att använda dessa som plockbilar under GCP träffarna. Då inser man ju att det kanske inte var några reapriser på objekten i alla fall. Man kan säkert som företag betala rätt bra för bilar som ska demonteras och säljas i delar, jämfört om du som privatperson ska köpa dem för att renovera. Det kostar ju en bra slant och då vill man inte betala så mycket för insteget, i alla fall inte mer än det är värt. Vore kul att veta om någon bil såldes. Det fanns även några fina bilar till salu som säkert gick att få ut på vägen som de stod.

Fins några bilder från evenemanget här:
http://w1.150.telia.com/~u15014338/
Post Reply