Amazon Sport-65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vissa oljesprutare borrar hål för att kunna spruta in oljan även i dörrar och dörrstolpar, vilket inte är så lyckat på en finbil som Amazon.

Spillolja är ingen höjdare då det kan bli lukt i bilen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Mycket fin bil :D Gillar verkligen Marchall extraljusen, men kanske några för många. Ovanligt men klart snyggt med dina PV kapslar.
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Detta kanske inte har så mycket med Amazoner o göra, men är ändå på något sätt ett historiskt dokument över Volvos modellprogram...

Jaha, då var man tillbaka från den längsta resan hittills (med Amazonen)...
Syftet med resan var var gäddfiske, därav undertecknads \"tattarkläder\"...

Skellefteå-Korsträsk (utanför Älvsbyn, (förort norr om Stockholm)).
Stuvade i en verktygslåda med div. verktyg, kollade/fyllde olja, fixade lite skön 60-tals musik o åkte.
Blev E4:an upp till Piteå o sedan \"vänster\" in på lite mera lämpliga vägar... Ca 14mil enkel väg.

Var lite feg på ditvägen o låg i 80-90 hela vägen.
Passerade en bil med barn i baksätet o en liten flicka stirrade ihärdigt under omkörningen.
Min passagerare o jag spekulerade i vad hon sa till sin pappa...
ett förslag var:
-Pappa pappa, får man köra sånna bilar???
Min teori var mera pappans tankar...
\"Jodå, i baksätet på en så'n har jag haft mycket kul...\"
Nåväl. de flesta tittar o ler när de passerar.

På vägen hem så hölls ca 100-110 hela vägen. Upplevde det som att det fungerade bättre. Mindre vibrationer o med överväxel så hör man knappt motorn. Men det är klart, vägljud o vindbrus blir ganska påtagligt.
Tycker den blir lite svajig när man passerar 100 men kan bero på lite ovana. Man ska inte parera så himla mycket med ratten, den ska tydligen vandra lite, eller???...

O kolla vad min kompis i Korsträsk hade i garaget...
En PV 444- 54:a i ORIGINAL ORENOVERAT skick. Samma familj som ägare hela tiden.
Bilen vunnen på det \"socialdemokratiska lotteriet\" (lotten sparad) när det begav sej. Första året med hel bakruta antar jag.

Vindrutetorkarbladen är ORIGINAL från 1954 o alltså inte utbytta!!! Ägaren/lotterivinnaren hade visst tillverkat någon grej som man kunde torka av bladen med...O jag tror ta mej fan att det är samma visa med tändkablarna...

Den hade stått ett par år nu o med nytt sexvolts batteri fick vi igång den o vilket skönt ljud det var från B4B motorn!!! Ett tag, sen gick den på tre burkar... Bytte tändstift o sen gick den bra igen. Ja, okay, den hostade lite o drog snett när man bromsade...
Men vilken upplevelse!!! (nördvarning???).

Den är lite bättrad \"framför\" bakskärmarna o ganska matt i lacken.
Någon med tips på hur man får fram glansen igen utan att förstöra lacken??? Antar att tändningsdelar o förgasare borde gås igenom innan besiktning...
Lite bilder från mötet:

Svårt o få vackrare vy från en amazon:

Image



Nästintill orört Motorrum:

Image


Lite av inredningen:

Image

The car:

Image

Jösses vad vackert. Jag som trodde Amazonen var hög..:

Image



Försökte byta bort Amman mot denna ikon men fick inte ens ett svar...
O fisket... Jodå ca tio gäddor o jag fick den största på ca 4.7 kilo. Abborrarna lyste med sin frånvaro...

Ett tillägg. Bilen med mina trevliga vänner Stefan o Sören:

Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ja jäklar vilken läckerbit!

Dock ska jag ha igång min PV i dagarna, så äre sugen på att uppleva liknande atmosfär att trång, päronformad kupé så äre bara att hojta till... :roll: :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Mmm, PV är fin, gillar just 54-56 blinkers med vit parkering framåt o röd bakåt. Fast det lyste ínte på den där?

Dock synd att dom borrat hål i huven och \"förstört\" med det där \"Bombsiktet\".

(men din Amazon är banne mig inte dum den heller, mycket fin)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

Amarace wrote: Dock synd att dom borrat hål i huven och "förstört" med det där "Bombsiktet".
Ja, lite otippat på en i bil i övrigt i originalskick... Dock skulle jag inte banga på att montera det där på min PV... :P
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Ja. det hade jag inte ens tänkt på det där med \"bombsiktet\"... :?
Det är ju en \"enägarsbil\" o ingen yngre människa har varit i närheten av denna bil så det förvånar mej oxå...
Kan det vara något tillbehör från 50-talet???
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
deluxe
Posts: 15
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:47 pm
Location: Båstad

Post by deluxe »

Respekt för Ronson tändaren i askkoppen :D sånna ser man inte många av idag.
Jag känner igen det där med kontrast, jag kör Bmw Z3 2.8 coupe och Volvo 145 DeLuxe, men har inte bestämmt mig riktit för vilken som man finåker med ännu :D
Volvo 145 bas 71:a (reservdelsbilen),
volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
BMW Z3 Coupe 2.8 -99:a (bruksbilen),
Volvo Amazon -63:a (vinterprojektet).
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amarace wrote:Bombsiktet
Jag såg 2 st PV till salu på CCW marknaden och båda 2 hade samma "bombsikte", varifrån kommer detta?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Lars Bd wrote:
Amarace wrote:Bombsiktet
Jag såg 2 st PV till salu på CCW marknaden och båda 2 hade samma "bombsikte", varifrån kommer detta?

Fanns ju iaf att köpa en gång i tiden.. En ide kan väl vara att dom som inte hade en 444xS kanske köpte en sån för att höja statusen iomed att det inte satt huvkråka original.

Har också sett en PV med det en gång förut, en äldre man som hade, han hade satt dit det istället för original huvkråka då han tyckte det var finare (en ES), dock ska ju PV'n i denna tråd inte ens ha en huvkråka original.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

\"Bomsiktet\" ni spekulerar om kommer troligast från en Buick äldre än -55 om det nu inte fanns att köpa någon slags piratkopia för andra bilar.
Om ägaren tar lös det från bilen och tittar efter vilket gjutnummer som finns på undersidan går det att bestämma lite säkrare.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

ja herregud hela världen håller på att rasa för att nån har satt en huvkråka som inte är original. Snygga bilar, både pv o amma
Bygger amazon-66 med B20E motor
krutkurt
Posts: 1
Joined: Fri Jun 15, 2007 5:44 pm

Post by krutkurt »

Vi möttes idag på ICA Kvantum-parkeringen. Jag körde den blåa 70:an. :)
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Hej Krutkurt.
Ja det är märkligt att nu när man äger en Amazon själv så ser man dom lite överallt...
Hann inte spana så mycket på din Amazon, bara hälsa... (väjningsplikt att hålla reda på...)
Släng upp lite bilder på bilen här på Amazonklubbens hemsida vet ja... Alltid kul o se på andras bilar!!! :D
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Jo så här är det att jag är då lite tokig i musik o var finns den rätta platsen att lyssna på musik utan att störa andra (nåja)...


Har installerat lite ljud med lite överblivet material från tidigare \"övningar\" i min amazon o här har ni resultatet....


Huvudenhet: Pioneer dvd-spelare.... Och höger framhögtalare som oxå är Pioneer, givetvis med en ordentlig fjärrkontroll (om man skulle hamna i baksätet med en påse Bellma (öl)
Ovanför sitter original Blaupunkt monoradion givetvis...:


Image

Vänster sida fram:

Image


Baslådan... Soundsstream spl 160 (15\") i slutan låda... 160 står för db som kan presteras med rätt utrustning :shock: :
Denna bas gillar LÅGA frekvenser...

Image

Lådan i bagaget tillsammans med det alldeles för underdimmensionerade slutsteget från philips....

Image

Högtalare(JBL) i hatthyllan i egen låda:



Image

Det funkar bra men ett kraftigare slutsteg skulle få det hela att dundra loss mera brutalt...

Ett problem med en Amazon är det väldigt slutna bagaget men bastonerna (åtminstone de lägre) letar sej fram i kupen hyffsat...

En plan för framtiden när man ändå har en DVD-spelare i gammelvolvon är att införskaffa en tft-skärm i solskyddet.... Men jag vet inte riktigt.... Känns som både jag o Volvon är lite för gammla för sånt.... :cry:

Egentligen så gillar jag ljudet från motorn mera... Så det är rätt korta stunder som ljudet skruvas upp...

Det är märkligt hur bra musiken från 60-talet blir just i en Amazon...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply