oljeförbrukning

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

oljeförbrukning

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:39 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte i vilken utsträckning du använder bilen. Om den vinterkörs, brukskörs eller om det bara är \"finåkning\". Om det rör sig om körning under sommarhalvåret utan många riktiga kallstarter (minusgrader) kanske det vore lönt att testa lite tjockare mineralolja (15W/40) och kanske med nån förtjockningstillsats? Motorn blir mer trögstartad men den går tystare och finare tycker jag och borde även dra mindre olja kan man tycka?

Jag hör även av många att de går över till halvsyntetisk olja under en kort period bara för att rena motorn. Shells dyrare halvsyntetolja lär rena motorn ordentligt. När de kört på den oljan under ett par oljebyten övergår de till fin mineralolja igen. Men det kanske är överdrivet?
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:39 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Den drar i princip ingen olja. Inte vad jag har kunnat se på oljestickan i alla fall. Körde väl 150-200 mil förra säsongen. Just nu kör jag med 15W/40 mineralolja och stp tillsats, men hela förra säsongen kördes med 10W/40 halvsyntetisk shell-olja.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

byttoljemerke......statoil 15-40....om sommeren
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:40 pm, edited 1 time in total.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

1 liter på 100 mil låter rätt mycket, skulle det verkligen fara normalt ? det motsvarar ju ungefär 1% olja i bensinen, men det är väl ingen tvåtakare... :roll: , har du kollat om man kan se var det läcker ? med så mycket olja som försvinner så måste det nästan synas var det kommer någonstans.

Man ska alltid ta det lite försiktigt med tjockare olja för att hindra att det läcker, det kan ju vara så att det är stopp i en eller flera kanaler och att det i så fall läcker på grund av övertryck någonstans, och om man då använder tjockare olja så gör man saken ännu värre.

Men som sagt var, kolla upp var det försvinner, om det inte går in i cylindrarna (känns på lukten) eller vattnet (syns på vattnet) så måste det komma ut någonstans, kolla var och fixa läckaget istället.

Micke
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:40 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

trevor wrote:en liters förbrukning på hundra mil
Det är inte onormalt för en 40 år gammal b18 motor som gått 30000mil men det är onormalt för en frisk b18/20.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är väl snarast så att 1% olja förbränns pga. slitna cylinderlopp osv. Har du kollat vad motorn har för kompression på varje cylinder? När motorn har gått så pass långt är det kanske dags för borr till ÖD och nya kolvar/kolvringar för att få allt bra. Hade det varit färre mil hade det väl kanske kunnat gå att förbättra läget med nya expanderande kolvringar?
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:41 pm, edited 1 time in total.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

har klart å renovere en b20,så at oljeforbukningen var bare 0,75 liter på 1000MIL.....oljeforbrukningen kan BARE sje åver kolvringer,for stort gap på kolvringen,imellom endene,ev i kolvsporet..... :roll: ELLER at ventilstyringene er slitt.....bytt ventilstyringer..... :!: tolerer svært lite slitasje :idea:
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Tillsats

Post by Fender King »

Mekonomen har en tillsats, glömt namnet för ca 160 kr som enligt texten ska få kolvringarna att täta bättre, ventilstyrningar och allt att bli bättre. En som jobbade där och var grymt skeptisk till såna där burkar hade fått bort läckaget mellan motor å låda på sin 945. Det skulle kosta 4000 att byta packboxen på volvo så han testade burken och blev nöjd.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

min blivande svärfar har kört amazon inom polisen och även privat.. han sa idag att den drog ganska exakt en liter olja på hundra mil.. bara reflekterade över det..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Tillsats

Post by D59471 »

Fender King wrote:Mekonomen har en tillsats, glömt namnet för ca 160 kr som enligt texten ska få kolvringarna att täta bättre, ventilstyrningar och allt att bli bättre. En som jobbade där och var grymt skeptisk till såna där burkar hade fått bort läckaget mellan motor å låda på sin 945. Det skulle kosta 4000 att byta packboxen på volvo så han testade burken och blev nöjd.
STP Oil Treatment är ett alternativ. En hel flaska seg tillsats samtidigt som du byter olja. Oljan blir riktigt seg och bilen kommer gå trögt på starten. Men mindre tickningar från motorn och säkerligen lägre oljeförbrukning blir resultatet. Vet ej hur bra det är att köra det på vintern men sommartid är det inga problem i alla fall. Kör gärna motorn ren först med en halvsyntetisk olja som löser alla oljerester i maskinen.
Post Reply