oljeförbrukning
Jag vet inte i vilken utsträckning du använder bilen. Om den vinterkörs, brukskörs eller om det bara är \"finåkning\". Om det rör sig om körning under sommarhalvåret utan många riktiga kallstarter (minusgrader) kanske det vore lönt att testa lite tjockare mineralolja (15W/40) och kanske med nån förtjockningstillsats? Motorn blir mer trögstartad men den går tystare och finare tycker jag och borde även dra mindre olja kan man tycka?
Jag hör även av många att de går över till halvsyntetisk olja under en kort period bara för att rena motorn. Shells dyrare halvsyntetolja lär rena motorn ordentligt. När de kört på den oljan under ett par oljebyten övergår de till fin mineralolja igen. Men det kanske är överdrivet?
Jag hör även av många att de går över till halvsyntetisk olja under en kort period bara för att rena motorn. Shells dyrare halvsyntetolja lär rena motorn ordentligt. När de kört på den oljan under ett par oljebyten övergår de till fin mineralolja igen. Men det kanske är överdrivet?
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
Hej !
1 liter på 100 mil låter rätt mycket, skulle det verkligen fara normalt ? det motsvarar ju ungefär 1% olja i bensinen, men det är väl ingen tvåtakare... , har du kollat om man kan se var det läcker ? med så mycket olja som försvinner så måste det nästan synas var det kommer någonstans.
Man ska alltid ta det lite försiktigt med tjockare olja för att hindra att det läcker, det kan ju vara så att det är stopp i en eller flera kanaler och att det i så fall läcker på grund av övertryck någonstans, och om man då använder tjockare olja så gör man saken ännu värre.
Men som sagt var, kolla upp var det försvinner, om det inte går in i cylindrarna (känns på lukten) eller vattnet (syns på vattnet) så måste det komma ut någonstans, kolla var och fixa läckaget istället.
Micke
1 liter på 100 mil låter rätt mycket, skulle det verkligen fara normalt ? det motsvarar ju ungefär 1% olja i bensinen, men det är väl ingen tvåtakare... , har du kollat om man kan se var det läcker ? med så mycket olja som försvinner så måste det nästan synas var det kommer någonstans.
Man ska alltid ta det lite försiktigt med tjockare olja för att hindra att det läcker, det kan ju vara så att det är stopp i en eller flera kanaler och att det i så fall läcker på grund av övertryck någonstans, och om man då använder tjockare olja så gör man saken ännu värre.
Men som sagt var, kolla upp var det försvinner, om det inte går in i cylindrarna (känns på lukten) eller vattnet (syns på vattnet) så måste det komma ut någonstans, kolla var och fixa läckaget istället.
Micke
Re:
Det är inte onormalt för en 40 år gammal b18 motor som gått 30000mil men det är onormalt för en frisk b18/20.trevor wrote:en liters förbrukning på hundra mil
Det är väl snarast så att 1% olja förbränns pga. slitna cylinderlopp osv. Har du kollat vad motorn har för kompression på varje cylinder? När motorn har gått så pass långt är det kanske dags för borr till ÖD och nya kolvar/kolvringar för att få allt bra. Hade det varit färre mil hade det väl kanske kunnat gå att förbättra läget med nya expanderande kolvringar?
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Tillsats
Mekonomen har en tillsats, glömt namnet för ca 160 kr som enligt texten ska få kolvringarna att täta bättre, ventilstyrningar och allt att bli bättre. En som jobbade där och var grymt skeptisk till såna där burkar hade fått bort läckaget mellan motor å låda på sin 945. Det skulle kosta 4000 att byta packboxen på volvo så han testade burken och blev nöjd.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Re: Tillsats
STP Oil Treatment är ett alternativ. En hel flaska seg tillsats samtidigt som du byter olja. Oljan blir riktigt seg och bilen kommer gå trögt på starten. Men mindre tickningar från motorn och säkerligen lägre oljeförbrukning blir resultatet. Vet ej hur bra det är att köra det på vintern men sommartid är det inga problem i alla fall. Kör gärna motorn ren först med en halvsyntetisk olja som löser alla oljerester i maskinen.Fender King wrote:Mekonomen har en tillsats, glömt namnet för ca 160 kr som enligt texten ska få kolvringarna att täta bättre, ventilstyrningar och allt att bli bättre. En som jobbade där och var grymt skeptisk till såna där burkar hade fått bort läckaget mellan motor å låda på sin 945. Det skulle kosta 4000 att byta packboxen på volvo så han testade burken och blev nöjd.