lätta amazon?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

lätta amazon?

Post by Rogge »

tjenare alla glada!

nu sitter jag här o tänker på mitt hyfsat avstannade amazon projekt, nya planer från att va en glidare till en mer busig bil, jag tänkte stoppa i en \"lagom\" trimmad b20, samt tok lätta skiten..

så jag undrar, var kan man få bort vikt lättast? jag har inte råd eller ork att köpa glasfiberdelar (än) så jag tänkte lätta så mycket jag kan med tigersågen.

så jag tänker som så, innerskärmarna? bort eller ej? de väger väl en del kan jag tänka, men jag vill heller inte blästra motorn med grus o skit,

dörrarna? kan man kapa ur dom en del? funderar på fixerad ruta, har ju taklucka om det skulle bli varmt. 8) ventilations rutan ska va kvar, så man kan öppna lite mer.

var finns det mer vikt på en amazon? inredningen vill jag ha kvar, fast kör utan ljudisolering o mattor. ingen stereo o sånt!

mer tips o förslag!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

jadu... det verkar som att det inte går att lätta din bil så mycket med tanke på att du inte ska ta ut så mycket. Det sitter ju inte så mycket onödiga grejjer i en amazon.

Min polare har toklättat sin amazon, men har har ju lagt ner lite krut på grejjerna.
Han jobbar med att bygga jas 39 gripen och har tagit skrotdelar från tusenlådan på jobbet och bygt ett avgasrör. I TITAN! Kolla in länken för bilder ets.

http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... ection=117
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

mjo jag vet det. men jag sitter faktiskt o funderar på att ta ur baksätet o stoppa i en båge..

med de kilon man får bort blir ju bra, ska rensa bort lite plåt i skuffen o så med..

jo den är häftig den amazonen, men lite overkill för min del, hade vart skitballt ,men tyvärr finns inte ekonomin till det än..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

om du bara tar ut sätet och sätter i en båge så tror jag att vikten på bilen har ökat i stället för att minskats... Ska du rejsa med den eller är det bara för att det ser ballt ut som du skall ha båge?
Om så är fallet skulle jag nog överväga det starkt
Driddler
Posts: 52
Joined: Fri Oct 20, 2006 5:34 pm

Post by Driddler »

Det blir lite som att äta kakan men ändå ha den kvar.

Att smyglätta tror jag inte på. Du kanske får bort 25-50 kg max.
Helt onödigt tycker jag.

Om man nu bestämt sej för att lätta blir det nog ut med inredning,hålborra, montera lätta fälgar och byta till plastdelar.Kanske lexanrutor mm,mm

Skulle jag varit dej hadde jag trimmat motorn ~ 25hk istället. Måste vara mycket enklare och trevligare bil.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hoppas du inte blir sur nu Rogge men se till att få amazonen besiktigad och godkänd först.. sen tar du ur några järn ur din eld och bestämmer dig vad du vill göra med \"skiten\" :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Micke_ed wrote:om du bara tar ut sätet och sätter i en båge så tror jag att vikten på bilen har ökat i stället för att minskats... Ska du rejsa med den eller är det bara för att det ser ballt ut som du skall ha båge?
Om så är fallet skulle jag nog överväga det starkt
njae, rejs blir det väl inte tror jag. inte så mycket iaf, lite på gatan mest isf. båga vill jag ha om jag tar ut baksätet så det inte ser allt för tomt ut.


Driddler wrote:Det blir lite som att äta kakan men ändå ha den kvar.

Att smyglätta tror jag inte på. Du kanske får bort 25-50 kg max.
Helt onödigt tycker jag.

Om man nu bestämt sej för att lätta blir det nog ut med inredning,hålborra, montera lätta fälgar och byta till plastdelar.Kanske lexanrutor mm,mm

Skulle jag varit dej hadde jag trimmat motorn ~ 25hk istället. Måste vara mycket enklare och trevligare bil.
mjo jag vet, smyglättning blir det inte, det som går att få bort tas bort, onödiga saker tas ur,

givetvis blir det mer efter varv. men plast delar är dyrt, tyvärr, men komemr man över sånt så blir det nog köp. isf.

läs mitt första inlägg,
jag tänkte stoppa i en "lagom" trimmad b20
det kommer väl gå att få ur en 140-150 hästar tror (hoppas) jag.

planad o portad topp
dubbla SU (till en början har dom liggandes)
F-kam (har en D liggandes men utan lyftare)
lätt svänghjul (5,5Kg)
osv osv
Hasse63 wrote:Hoppas du inte blir sur nu Rogge men se till att få amazonen besiktigad och godkänd först.. sen tar du ur några järn ur din eld och bestämmer dig vad du vill göra med "skiten"
jag blir sällan sur längre ;) man tar det med klackspark o går vidare (har blir sur för mycket tror jag tillochmed) :wink:

jo den ska ju besas först. o hoppas på att den går igenom, men motorn ska bytas först. en sur b18 gör ingen glad.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Driddler
Posts: 52
Joined: Fri Oct 20, 2006 5:34 pm

Post by Driddler »

Jo men det jag menar att du kommer knappast märka av lättningen du är ute efter. Jag hävdar forfarande att ska du ta ut 150hk ta ut 170 och strunta i lättningen.

Det här är alltså min uppfattning som ingen behöver ta till sej :wink:
Amazon -70 2 Dörrars
Ac-cobra -99 2 Dörrars
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Härligt att du tål lite \"kretik\" Rogge :wink: som sagt det är inte mycket man kan ta bort på en amazon som gör den \"lättare\" stötfångare, baksäte och ett \"tomt\" bagage sen kostar det pengar att få den lättare så vida du inte ska kapa bort och borrar hål lite varstans i karossen men det ger det något :?:

Underredsmassan väger en del och bör då bort även den, men orkar du :?: :?: :D :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Klart du ska lätta! Finns inget bättre trim än låg vikt. Plast är inte så lätt som man tror. Lexan är väl dyrt dyrt?
Jag skulle byta ut stolarna och underredena mot en enklare flip stol. (Stolarna är ganska tunga) De lättaste jag vet väger 3,5 kilo men då är det kevlar.
Glöm buren. Den väger.
Kola om du inte kan få i en aluminiumkylare från skroten. Ta mått och åk o kolla. Amazonkylaren är ju ganska tung.
I övrigt sitter det väl en del under huven som kan bort. Servo etc.
Reserven. Bort.
Kofångare? Ska de vara kvar?
Annars är det väl såga hål lite här och där. Mycket jobb och lite vikt.
Sedan är det den sista biten kvar. G-I metoden eller sallad, du väljer själv men det är färdigätet med pizza o McD.

Och du, lämna tjejen hemma...
-anglofil-
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Hasse63 wrote:Härligt att du tål lite "kretik" Rogge som sagt det är inte mycket man kan ta bort på en amazon som gör den "lättare" stötfångare, baksäte och ett "tomt" bagage sen kostar det pengar att få den lättare så vida du inte ska kapa bort och borrar hål lite varstans i karossen men det ger det något

Underredsmassan väger en del och bör då bort även den, men orkar du
alltid! så länge det är med glimten i ögat ;) borra o såga blir det, mest för att dte är kul att kapa! :P (ska lätta wunderbaumen oxå ;) )

mjo, men dte är knappt nån underredsmassa kvar ;) får lacka undertill ist :P
Driddler wrote:Jo men det jag menar att du kommer knappast märka av lättningen du är ute efter. Jag hävdar forfarande att ska du ta ut 150hk ta ut 170 och strunta i lättningen.
jag tror nog att man kan märka av lättningen, om man lättar mycket, o ja, motorn ska ju trimmas, räcker dte inte så blir dte mer.
Henke 12136 wrote:Klart du ska lätta! Finns inget bättre trim än låg vikt. Plast är inte så lätt som man tror. Lexan är väl dyrt dyrt?
Jag skulle byta ut stolarna och underredena mot en enklare flip stol. (Stolarna är ganska tunga) De lättaste jag vet väger 3,5 kilo men då är det kevlar.
Glöm buren. Den väger.
Kola om du inte kan få i en aluminiumkylare från skroten. Ta mått och åk o kolla. Amazonkylaren är ju ganska tung.
I övrigt sitter det väl en del under huven som kan bort. Servo etc.
Reserven. Bort.
Kofångare? Ska de vara kvar?
Annars är det väl såga hål lite här och där. Mycket jobb och lite vikt.
Sedan är det den sista biten kvar. G-I metoden eller sallad, du väljer själv men det är färdigätet med pizza o McD.

Och du, lämna tjejen hemma...
tack för tipsen, buren blir bara en båge isf. mest för att fylla ur med något.

alu kylare är ju en tanke :) men servo? har jag ingen, vilken reserv? kofångarna frå jag se, hara bara monterad fram än så länge..

som jag sa dörrarna ska ju sågas ur, är ju mycket plåt där, o plast rutor låter ju lovande,

min vikt är jag inte bekymrad över, (~65kg) o flickan ska ju åka med, givetvis. specdå hon älskar att åka bil :D
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Vad var det nu du sa uti min PV Rogge, \"För mycket vikt kan du ju kompensera med mer effekt\", eller hur var det nu... :lol:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

hehe jadu, det kommer jag inte ihåg, men man behöver mindre effekt med lätt bil jue ;)
din PV har ju blitt tyngre nu när du lagt igen alla hål ;)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

hej Gör dina glasfiber delar själv det är inte så svårt som man tror,jag började att tillverka mina delar till 142 an som vägde 1240 kilo när jag började och nu väger den 870 kilo och då är det mesta i glasfiber och jag kunde inte djuta själv heller utan fick lära mig och läsa på forum och så,men som du sa kan det kosta en del att köpa glasfiber till en hel bil
mvh pelle
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by C Upp »

luddig kaninfot wrote:nu väger den 870 kilo
Wow... Hur mycket är glasfiber på den då? Jag har några skumma planer på att få ner min 142:a till 1000kg med full tank utan förare. Då helt rensad inuti men med en helbur... Planerna involverar väl hela fronten, dörrar och baklucka i glasfiber. Allting löst med andra ord.
Tack till SM-Racing.se
Image
Post Reply