Ny kam i motorn

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Ny kam i motorn

Post by roZZer »

Tjena Alena!

Jag ska in med en ny kam i motorn och frågan är då:

Ska man tvätta bort ytbehandlingen på kammen eller ej? (Den ä' ny!)
666th SPC
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

ALLE :!: deler som ska monteres i motor eller gearboks,ska vaskes/rengjøres.men man trenger ikke fjærne den svarte ytbehndlingen på kammen,tror den sitter fast......sett inn kammen med litt innkjøringspasta på nokkene å lagerbaner,skift olje en par ganger i løpet av en mnd tid.....husk å bruke nytt oljefilter,orginal volvo,event ford ELF 90
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Man tacker.

Läste någonstans att man skulle ha kvar det kladdiga skiktet på!
666th SPC
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Nja, en kam ska man väl inte tvätta va?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Hmm!!!

Vissa säger, ha kvar klägget, vissa, ta bort det! Någon som vet?
666th SPC
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Inte vet kanske...men tror...

Tror klägget bara är en skyddshinna som skall finnas under lagringstiden.
När monterar en ny kamaxel finns det ju speciell inkörningspasta man skall smörja in nockarna med som förmodligen fyller smörjuppgiften under de första skälvande minuterna (som är så viktig för kamaxeln) mycket bättre än klägget som sitter på.
Mattias Martinsson
Posts: 25
Joined: Mon Apr 26, 2004 7:04 pm
Location: Hässleholm

Post by Mattias Martinsson »

Det enda raka svaret är att du får ringa till närmaste motorfirma och fråga. Då får du ett exakt svar.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tror å andra sidan att \"ytbehandlingen\" är till för att hjälpa smörjmedlet man har på kammen att tränga in!

Men som mattisa påpekade är det ju bättre att ringa till någon motorfirma!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kammen skall tvättas ren, sen ska man kladda på fettet som brukar följa med. Smörj samtliga nockar med det, smörj lagerbanorna med motorolja.
AVG
Post Reply