Page 2 of 2

Posted: Sat Dec 16, 2006 11:53 am
by Hasse63
Den går inte att dela på då den är hårdlödd.
Det hjälper inte att ta ett nyare lock. Tar du ett nyare lock som passar från nyare så är det meingen att det ska vara en slang mellan locket och insuget/luftfiltret. men de ska också vara rena.

Ta en billig vattensprutflaska och fyll den med Diesel eller avfettning, Spruta in regält och låt det rinna fram och tillbaka genom att vicka på vevhusventilationen. Häll ut i en balja och upprepa tills det är rent. Häll det i baljan i en dunk som du sen lämnar på macken.

Posted: Fri Dec 22, 2006 6:09 pm
by danielpedersen
vevhusventen är nu ren....och motorn ryker lika mycket för det.. , jag tror att den dagen har kommit då det är dags att säga adjö till den gamla b18d...
är lite kluven ..om jag ska påkosta motorbyte eller inte....
vad tror ni man får för en amazon 65:a S, i fint bruksskick? (ingen rost) och (nästan allt funkar)......men det ryker ur motorn......

Posted: Fri Dec 22, 2006 8:00 pm
by Danne_Sthlm
Ett ord: renovera.

Jag slår vad om att det finns någon här på forumet som hjälper dig mer än gärna.

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Posted: Thu Dec 29, 2016 7:55 pm
by MartinG
Lyfter denna tråd lite, har problem med en rykande B18.

Efter att ha varit avställd i 15 år har jag nu startat upp min amazon 66 med b18. Den funkar bra, har fin tomgång, ingen blandning av vatten/olja.

Dock så kommer det ånga/rök från någonstans kring remskivan vilket verkar konstigt. Bilen läcker ytterst lite olja från bensinpumpens fäste (Spricka i bakelitdistansen) - kan det vara det lilla läckaget som orsakar ångan? Vad annat kring remskiva/Vattenpump kan börja ryka? Generatorn verkar sval, liksom vattenpumpen (som iofs är lite glapp).

Tacksam för tankehjälp :)

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Posted: Thu Dec 29, 2016 8:22 pm
by Arne
Då den har stått så länge har nog filttätningen i vevaxelns bägge ändar torkat och brinner nu upp då du startar motorn.

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Posted: Thu Dec 29, 2016 8:39 pm
by Lars Bd
Kanske ett vattenläckage från vattenpumpen, slirande fläktrem, vevhusgaser som tar sig ut genom filtringen som passerat bäst före datumet för länge sedan.

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Posted: Fri Dec 30, 2016 7:19 am
by MartinG
Tack för era tips! Ett mindre läckage finns från vattenpumpen, så den måste bytas. Lika bra att se över vevaxelpackningen och lite andra packningar i samma veva då. Ser ut som vevhusgaser, men fortsätter ryka en 3 minuter efter att man stängt av - vad kan det tyda på?

Vågar man köra med detta fel (till verkstaden alltså) eller vad tror ni?

(Har en superbra Volvo-verkstad, annars skruvar jag det mesta själv)

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Posted: Fri Dec 30, 2016 9:48 am
by Lars Bd
Om det är vevhusgaser kan du åka som vanligt utan begränsningar, är det vatten kan du åka med noggrann koll på tempmätaren och kylvätskenivå. Låter det illa och ryker från samma ställe som oljudet bör du inte köra någonstans. Främre filtring byter du på 30 minuter om du har en momentnyckel till remskiveskruven.
Om vevhusgaser trycks ut via vevaxeltätningen är ventilationen tät och behöver göras rent. Eller så är kolvringarna dåliga och en motorrenovering kan behövas.

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Posted: Fri Dec 30, 2016 11:10 am
by MartinG
Lars Bd wrote:Om det är vevhusgaser kan du åka som vanligt utan begränsningar, är det vatten kan du åka med noggrann koll på tempmätaren och kylvätskenivå. Låter det illa och ryker från samma ställe som oljudet bör du inte köra någonstans. Främre filtring byter du på 30 minuter om du har en momentnyckel till remskiveskruven.
Om vevhusgaser trycks ut via vevaxeltätningen är ventilationen tät och behöver göras rent. Eller så är kolvringarna dåliga och en motorrenovering kan behövas.
Aha - det jag kan se o höra är:

Ryker varken svart eller vitt, luktar inte glykol, inga missljud i motorn eller vattenpump.

Vattenpumpen läcker dock lite ut främre "packboxen" men det blir enbart droppar som hamnar på remskivan, inget som rinner.

EDIT: Av allt att döma rinner glykol ner över remskivan och det ryker enbart när bilen stängs av, ångan fläktas såklart bort när motorn går. Plockade isär vevhusventen och det var inget fel på den, ryker heller inte onormalt ur oljelocket. Får kolla vattnet noga - hur vet man att rätt nivå erhålls?

Dags för byte av vattenpump i alla fall :)


Stort tack igen, är precis i sluttampen med renoveringen :)

Re: vevhusvent?? jag körde runt och plötsligt började det ryka!!

Posted: Fri Dec 30, 2016 12:34 pm
by Lars Bd
Ta bort oljepåfyllningslocket och prova, slutar det att ryka då borde det vara vevhusgaser.
Ta en slang och stoppa ner i rökmolnet och tryck in andra änden i näsan så borde du kunna känna lukten av rätt rök utan störningar. Prova även rena vevhusgaser på samma sätt som jämförelse.
Vevhusventilationen består av de delar du räknade upp + påfyllningslocket.
Att det ryker efter tyder på att "röken lagras" antingen genom att någon vätska avdunstar eller att gasen är trycksatt och läcker ut tills övertrycket är borta.