Modifiera SU
Modifiera SU
Hej alla glada trimexperter, jag har hört att man kan polera/slipa i SU-gasare för att få dem att flöda bättre. Är det någon som vet något om detta eller kanske rent av har gjort något sådant själv?
En annan sak jag undrar över är nålarna till SU:na, finns det någon som har en lista över vilka nålar som ger mest med soppa? Jag har ett par av den gamla typen med separat flottörhus som sitter i min folkräjser och jag måste \"ställa på\" dem så förbannat för att rovan ska få tillräckligt med sås...
En annan sak jag undrar över är nålarna till SU:na, finns det någon som har en lista över vilka nålar som ger mest med soppa? Jag har ett par av den gamla typen med separat flottörhus som sitter i min folkräjser och jag måste \"ställa på\" dem så förbannat för att rovan ska få tillräckligt med sås...
Jag hittade en bild för ett tag sen som jag kanske får fn för att jag publiserar den här, men den visar en bearbetad HIF6:a som bör ge bättre flöde då en original har div kanter i insuget. Jag tror inte den är färdigbearbetad då ytan är rätt grov, men med lite puts så...Få se om det blir något sånt i vinter
Bearbetad HIF6
Original HIF6
Bearbetad HIF6
Original HIF6
Last edited by Hasse63 on Fri Dec 22, 2006 12:13 pm, edited 2 times in total.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Jag har en 144:a som motorn sitter i, borrad till 92,5 med opelkolvar, F-kam, en topp med 44/40 ventiler planad och lite portad och ett lättat svänghjul. När jag köpte bilen så sade killen som hade den att han brukade varva 4500 i starten, det tyckte jag lät väldigt konstigt så så fort jag fått hem den så tog jag en provtur, det visade sig då att bilen var i princip helt orkeslös under 5000 rpm!
När jag kollade överinställningarna på gasarna så visade det sig att de dels var helt osynkade och dessutom stod munstyckena helt olika och alldeles för snålt. När jag synkade gasarna någorlunda och dessutom ställde \"upp\" (alltså ner) munstyckena ordentligt så blev det ett helt annat ryt i spisen Men nu står munstyckena nästan i botten så det är därför jag undrar hur man kan få dem att ge mer.
Jag har hört viskas något om Värmlandswebrar som skulle vara någon sorts modifierade SU, men jag har aldrig fått någon klarhet i vad det skulle vara, kanske någon annan som vet?
Hasse63Schyssta bilder, jag tycker det ser ut som om de har lagt till material på den moddade SU:n, eller vad tycker du?[/b]
När jag kollade överinställningarna på gasarna så visade det sig att de dels var helt osynkade och dessutom stod munstyckena helt olika och alldeles för snålt. När jag synkade gasarna någorlunda och dessutom ställde \"upp\" (alltså ner) munstyckena ordentligt så blev det ett helt annat ryt i spisen Men nu står munstyckena nästan i botten så det är därför jag undrar hur man kan få dem att ge mer.
Jag har hört viskas något om Värmlandswebrar som skulle vara någon sorts modifierade SU, men jag har aldrig fått någon klarhet i vad det skulle vara, kanske någon annan som vet?
Hasse63Schyssta bilder, jag tycker det ser ut som om de har lagt till material på den moddade SU:n, eller vad tycker du?[/b]
matchporta menas med att man portar insuget mot toppen/förgasaren så att kanten som finns orginal mellan topp & insug vilket bidrar till bättre flöde och den grova ytan som bilden på förgasaren bidrar till att bränslet och luften blandar sig bättre samt att man ska få en virvel ner i cylindern.
jag kör mest vw med volvomotor startsnabbt och bra
jag kör mest vw med volvomotor startsnabbt och bra
Folkracefantast.
Jag har också hört och läst om att folk grejat med SU för att få ut så mycket som möjligt ur dom. Max enligt SU själv så ska det gå att få ut 175hk men skulle man då moda som bilden så bör det går att få ut mer. Sen så har de satt in andra nålar också
Den lilla \"tröskel\" som är innan den del som nålen går ned i verkar vara bortslipad vid första titten men det måste vara svetsat där för det är bara ca. 2mm fram till munstycket. Sen så är insuget upptaget från ca 44 till 47-48 mm enligt bilden för den lilla konan vid ingången är borta.
EDIT: Jag gissar att de sätter in större spjäll också.
Sen så är det ju ett måste att se till så att insug och topp matchar varandra liksom avgas så det inte blir någon krock mot någon kant. Jag har portat mitt originalgrenrör på in och ut så där är det inga krockar
Den lilla \"tröskel\" som är innan den del som nålen går ned i verkar vara bortslipad vid första titten men det måste vara svetsat där för det är bara ca. 2mm fram till munstycket. Sen så är insuget upptaget från ca 44 till 47-48 mm enligt bilden för den lilla konan vid ingången är borta.
EDIT: Jag gissar att de sätter in större spjäll också.
Sen så är det ju ett måste att se till så att insug och topp matchar varandra liksom avgas så det inte blir någon krock mot någon kant. Jag har portat mitt originalgrenrör på in och ut så där är det inga krockar
Last edited by Hasse63 on Sun Dec 17, 2006 4:43 pm, edited 1 time in total.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
David Vizard har skrivit boken \"Tuning BL A-engines.
http://www.allbookstores.com/book/08542 ... ngine.html
I den boken visar han hur SU 6HS modifieras från 180 till 240 CFM.
e: jävlä.
http://www.allbookstores.com/book/08542 ... ngine.html
I den boken visar han hur SU 6HS modifieras från 180 till 240 CFM.
e: jävlä.
Re:
Hur gör du när du provar? Ut och kör en sväng och känner efter eller har du nån CO-mätare eller nåt?hinken wrote:har du provat slipa nålarna på baksidan? (in mot motorn)så gör jag jämt på mina folkracebilar slipa, prova, slipa, prova bara hålla på så nåra gånger så brukar man få stil på grejjerna , och ett par små trattar brukar göra susen oxå vad är det för bil du har dom i?
//Nicke