bakaxel hållbarhet??

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

bakaxel hållbarhet??

Post by robbanama »

E de non som har koll på vilken som är mest hållbar av :

ENV bakaxeln (plockas av framifrån)
eller
spincer bakaxeln (plockas av bakifrån)

Har hört att en av de ska va klen....men vilken!!
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:36 pm, edited 1 time in total.
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Post by kz1 »

Har varit med om att ta livet av ett antal ENV, samtidigt som jag tycker de har sina poänger.

Problemet med ENV är om man kör trimmat och sen står och spinner,
oftast spinner det bara på ena hjulet, då brukar diff-dreven skära och bakaxeln rasar.

Fördelen med ENV är däremot att den ofta satt på 122S och hade 4,56, vilket gjorde den till en perfekt axel om man satte i overdrive, allt under förutsättning att man kör som folk.

ENV har oxå mycket justermöjligheter då diffhuset även går att justera i sidled, samt det behövs inget specialvferktyg för att spänna isär axeln, bara att skruva loss.

Spiceraxeln är sammantaget trots allt en bättre axel, tycker dock inte man behöver rata ENV, speciellt inte om man har med originalmotor, t.ex B18D och dessutom kör som folk.


BTW:

Har faktiskt kört rally (special) med ENV och det höll faktiskt ganska länge. :shock: :roll:
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

4-link....

Post by robbanama »

Va synd!!
Hade hoppats på ENV:n, den har ju 4:56 utväxling..kör hårdtrimmat.

Tänkte dra en tråd om 4-link.
E det non som har erfarnhet om detta? Ute efter bra 60 fot tider..
Tips, trix, Vinklar på övre resp undre, ect,
har lite egna ideer...
Tänkte behålla org plac av fjädrar, svetsa dit egna (öglor) med flera hål så man kan ställa om från stippen till bana, utnyttja org fästena om det går...har hört att man ska byta tillbaka till org fjädrarna, men gäller det även på en 64:a (fiskarna)..???
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

justering av bakaxel,å chassijusteringer.tror at www,snowball.com eller se? hadde ei bok om emne...... :?
amazonklubben
Posts: 10
Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
Contact:

4-link budgetlösning

Post by amazonklubben »

Rörklämma, några plåtbitar, en t-balk, en gängad stång 12mm och en svets... :shock:

Image
Bamazonraggaren
Posts: 14
Joined: Tue Mar 30, 2004 10:48 pm
Location: Osby
Contact:

hmm....

Post by Bamazonraggaren »

när man sättar 4-link upphängning viket é bäst ju längre eller ju kortare stagen är? tänkte lite på att man kan använda sig av momentstag till tex 240 eller 740 om man sätter i hårdare bussningar. dom till 740 é ju rätt så kraftiga i aluminium.
amazonklubben
Posts: 10
Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
Contact:

4-link budgetlösning

Post by amazonklubben »

Mina övre stag är c:a 45 cm, och det funkar riktigt bra. Sen kan man säkert laborera med längre eller kortare, men jag tror att förhållandet i lutning mellan övre och nedre stag är viktigare..
Denna sida förklarar lite mer :D http://www.rpmnet.com/techart/4link.shtml
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

4-link

Post by robbanama »

De va ett fiffigt sätt att lösa det på, Har du norra fler bilder(svårt att se).
Är de en amazon?

Hur hållbart e det med avgklämmorna? Hur många krusar har du under huven?
amazonklubben
Posts: 10
Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
Contact:

Vi får se imorrn...

Post by amazonklubben »

Bilen på bilden är en 140, som kommer att gå en folkracetävling i morgon (15/5) i Laxå. Då får vi se hur bra det höll :twisted:

Jag har nog c:a 130hk under huven. Steg3, okänd kam, dubbla solex 40
Jag kan ta lite fler bilder, men inte före helgen....
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

4 link

Post by robbanama »

Det vore tjyst...
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Här kommer bilderna som jag lovade

Post by stejoh »

Image
Image
Image
Image

Rörklammorna verkar hålla hur bra som helst, därimot så tog den rostiga golvet under baksätet stryk. Det sprack runt fästet på höger sida. Det blir en enorm kraft den måste ta i startögonblicket.

Jag har nu flyttat ut den understa hålet c:a 2 cm högre upp, för jag fick för mycket fäste, vilket gjorde att bilen hoppade i väg. Det går att lösa med att släppa ut luft i bakdäcken, men det kanske inte är nån lösning när man kör gatbil :wink:

På lördag blir det tävling och då har jag lagt på slicks. Om vädret blir bra med mycket sol, blir nog greppet i starten kanon :twisted:
Post Reply