B20 tändinställningen (sne stötstång)
B20 tändinställningen (sne stötstång)
Har en 142 med B20 och den verkar bara gå på 3an och 4an då den väl går. Misstänkte tändinställningen och fick då tips om hur man kan kontrollera den.
Nollade motorn, ettans ventiler \"väger\". Dvs. insug har just stängt och avgas skall precis öppna. Rotorn skall då peka mot \"jacket\" i fördelarn, men rotorn pekar ett halvt varv fel. Är detta rätt inställt? Skall jag lossa fördelarn och vrida den så att rotorn pekar mot \"jacket\"?
bild på detta
http://www.pici.se/pictures/X3IGEv.jpg
har jag fattad detta rätt, att det är detta \"jack\" som menas. Ett litet spår bara?
Tacksam för svar.
Nollade motorn, ettans ventiler \"väger\". Dvs. insug har just stängt och avgas skall precis öppna. Rotorn skall då peka mot \"jacket\" i fördelarn, men rotorn pekar ett halvt varv fel. Är detta rätt inställt? Skall jag lossa fördelarn och vrida den så att rotorn pekar mot \"jacket\"?
bild på detta
http://www.pici.se/pictures/X3IGEv.jpg
har jag fattad detta rätt, att det är detta \"jack\" som menas. Ett litet spår bara?
Tacksam för svar.
Last edited by Brojna on Thu Jan 25, 2007 8:43 pm, edited 4 times in total.
Du har då nollat cyl 4 och inte cyl 1 som du trodde.
Cyl 1 ska vara i kompressionsläge dvs cyl 4 ska ha vippor som väger och tändningsintällningsmarkeringen ska peka mot 0 på remskivan.
För övrigt är det rätt uppfattat.
Cyl 1 ska vara i kompressionsläge dvs cyl 4 ska ha vippor som väger och tändningsintällningsmarkeringen ska peka mot 0 på remskivan.
För övrigt är det rätt uppfattat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Njaaaea.
Vipporna väger under ett antal vevaxelgrader och felmarginalen är stor jämfört med att ställa vevaxelns gradmarkering på 0 samtidigt som vipporna väger på cyl 4.
Vitsen med att vipporna på cyl4 ska väga är för att ta reda på om cyl1 är i kompressionsläge.
Rotorn ska då peka mot jacket.
Du måste efteråt göra en kontroll på när brytaren öppnar, ovanstående är bara en kontroll att rotorn kommer att peka på rätt tändkabel och inte en tändpunkts inställning.
Vipporna väger under ett antal vevaxelgrader och felmarginalen är stor jämfört med att ställa vevaxelns gradmarkering på 0 samtidigt som vipporna väger på cyl 4.
Vitsen med att vipporna på cyl4 ska väga är för att ta reda på om cyl1 är i kompressionsläge.
Rotorn ska då peka mot jacket.
Du måste efteråt göra en kontroll på när brytaren öppnar, ovanstående är bara en kontroll att rotorn kommer att peka på rätt tändkabel och inte en tändpunkts inställning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Lars Bd wrote:Du måste efteråt göra en kontroll på när brytaren öppnar, ovanstående är bara en kontroll att rotorn kommer att peka på rätt tändkabel och inte en tändpunkts inställning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Det framgår inte om gnistan kommer vid rätt tidpunkt.
En grundinställning vid 10 grader före så ska motorn starta.
Möjligheten finns ju att tändspolen kan vara dålig.
En grundinställning vid 10 grader före så ska motorn starta.
Möjligheten finns ju att tändspolen kan vara dålig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Gör som tidigare med vägande vippor på cyl 4 men vrid vevaxeln så att remskivemärkningen står på 10.
Jag kommer inte ihåg exakt hur remskivan är märkt men det borde vara ungefär så här 30 20 10 0 10 och du ska räkna ner till 10 dvs 30 20 10 och stanna där.
Då står vevaxeln 10 grader före övre dödpunkt.
Lossa fördelaren och vrid den motsols så långt det går, vrid sedan medsols till brytaren precis öppnar (vrid även lätt på fördelaraxeln medsols så att allt glapp där försvinner).
Hur vet man då att brytaren öppnar.
1: man lossar spolens tändkabel från fördelarlocket och håller i den samtidigt som tändningen är på och man vrider på fördelaren eller lägger tändkabeln 2-5mm från jord och tittar när gnistan kommer.
2: Använd en multimeter och mät motståndet över brytaren.
3: anslut en testlampa över brytaren.
Jag kommer inte ihåg exakt hur remskivan är märkt men det borde vara ungefär så här 30 20 10 0 10 och du ska räkna ner till 10 dvs 30 20 10 och stanna där.
Då står vevaxeln 10 grader före övre dödpunkt.
Lossa fördelaren och vrid den motsols så långt det går, vrid sedan medsols till brytaren precis öppnar (vrid även lätt på fördelaraxeln medsols så att allt glapp där försvinner).
Hur vet man då att brytaren öppnar.
1: man lossar spolens tändkabel från fördelarlocket och håller i den samtidigt som tändningen är på och man vrider på fördelaren eller lägger tändkabeln 2-5mm från jord och tittar när gnistan kommer.
2: Använd en multimeter och mät motståndet över brytaren.
3: anslut en testlampa över brytaren.
Den stryper tomgången och har du inte löst tomgångsregleringen på annat sätt så går den inte på tomgång men på högre varv.Brojna wrote:sak som skall förhindra glödtändning fast den är inte inkopplad.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
4. Slå på tändningen. Lossa tändkabeln från ettans stift, stick in fingret i kabelanslutningen och håll andra handen på toppen, vrid på fördelaren. När brytaren öppnar kommer du automatiskt att släppa alltihop och fördelaren hamnar med automatik exakt rätt.Lars Bd wrote:1: man lossar spolens tändkabel från fördelarlocket och håller i den samtidigt som tändningen är på och man vrider på fördelaren eller lägger tändkabeln 2-5mm från jord och tittar när gnistan kommer.
2: Använd en multimeter och mät motståndet över brytaren.
3: anslut en testlampa över brytaren.