Ventiltätningar finns det fler än en?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Ventiltätningar finns det fler än en?

Post by saabvol »

Hej igen

Har kommit så långt att kan börja ta i sär mitt topplock på min B 18 61/62 :a. Det jag hittar då är att det längst upp på ventilen sitter ett lock i gummi. Jag förmodar att det är ventiltätningen. Men när jag läser i Volvo handbok och Havnes så pratar de om att det också ska sitta tättningar längre ner på ventilen. I den kompletta packningssatsen som jag köpte hos en icke namngiven säljare av just reservdelar till äldre Volvos, finns med just 8 st tätningar av locktyp samt två rund ringar som skulle kunna tänkas passa på en ventil men som sagt det är då bara två. Hur är det?

Mvh

Mikael
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

En B18 har inga ventiltätningar, det är först på B20 som det kom.
Det du har är dämpgummin i princip, fast nog kan det hjälpa ytterst lite angående täthet också på såvis att det inte kan krypa längs ventilskaftet från ovandelen.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Den korrekta benämningen är skyddsring enligt reservdelskatalogen och dess enda uppgift är att hindra oljan att följa ventilskaftet ner och igenom styrningen.
Exakt samma uppgift har ventiltätningen i b20 även om den håller längre och nog är effektivare.
Skyddsringen fungerar som ett paraply.
Att kalla skyddsringen för ventiltätning är inte mer fel än att säga att b18 inte har några ventiltätningar eller blanda ihop skruv och bult.


Packningssatsen du köpte passar sannolikt för alla b18 62-68.
De två gummiringarna är det v-ringar o-ringar eller något annat?
V-ringar brukar sitta som tätning på roterande axlar bla på sekundärspjällen i insugningsröret till de b18b (67?-68) som hade förvärmning av bränsle/luftblandningen.
På en tidig b18 ska det även ligga plana tunna gummibrickor under ventilfjädrarna, fick du de med satsen?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

Lars Bd wrote:Den korrekta benämningen är skyddsring enligt reservdelskatalogen och dess enda uppgift är att hindra oljan att följa ventilskaftet ner och igenom styrningen.
Exakt samma uppgift har ventiltätningen i b20 även om den håller längre och nog är effektivare.
Skyddsringen fungerar som ett paraply.
Att kalla skyddsringen för ventiltätning är inte mer fel än att säga att b18 inte har några ventiltätningar eller blanda ihop skruv och bult.


Packningssatsen du köpte passar sannolikt för alla b18 62-68.
De två gummiringarna är det v-ringar o-ringar eller något annat?
V-ringar brukar sitta som tätning på roterande axlar bla på sekundärspjällen i insugningsröret till de b18b (67?-68) som hade förvärmning av bränsle/luftblandningen.
På en tidig b18 ska det även ligga plana tunna gummibrickor under ventilfjädrarna, fick du de med satsen?
Hej Lars

Tack för svaret. Nej det var inga små tunna gummibrickor med. Finns de som reservdelar?

Mvh
Mikael
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Volvo har
418515 BRICKA 9,19 SEK
Det ska även ligga en riktig bricka under ventilfjädern på dessa tidiga b18 men det kan vara ombyggt till senare utförande.

http://volvo1800pictures.com/vm/2/2_htm ... %20B18.htm
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

Lars Bd wrote:Volvo har
418515 BRICKA 9,19 SEK
Det ska även ligga en riktig bricka under ventilfjädern på dessa tidiga b18 men det kan vara ombyggt till senare utförande.

http://volvo1800pictures.com/vm/2/2_htm ... %20B18.htm
Hej igen
Det verkar som det är ombyggt till detta nyare utförande. Ditt första svar hjälpte mig också att förstå vad V-ringarna ska vara till
Tack för hjälpen och gott nytt år

Mvh
Mikael
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Lars Bd wrote:Den korrekta benämningen är skyddsring enligt reservdelskatalogen och dess enda uppgift är att hindra oljan att följa ventilskaftet ner och igenom styrningen.
Exakt samma uppgift har ventiltätningen i b20 även om den håller längre och nog är effektivare.
Att säga att den har exakt samma uppgift är väl ändå en överdrift, som jämförelse, du har en hydraulkolv som bara arbetar i upprätt läge, du sätter en gummipackning längst upp på kolven och hoppas det ska hindra skit från att hamna nere i cylindern istället för att sätta en tätning i själva cylindern som tätar mot kolven.

En b20 har ju tätningar som har en funktion som gör att olja inte kan tränga förbi tätningen, medans en B18 kan ju all olja som skvätter under kåpan i princip läcka förbi om den hamnar på skaftet.

Så nog är det ju en väsentlig skillnad på funktion.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Båda två sitter där bara för att hindra oljan att rinna ner i ventilstyrningen.
Exakt samma uppgift, men b20 tätningen är en bättre lösning tätningsmässigt och håller längre.
(Däremot är b18 tätningen enklare att byta.)

På din hydraulcylinder är bådas uppgift att hindra skit från att komma in i cylindern men tätningen i cylindern är effektivare än ett paraply högst upp.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Gummitätningar

Post by Blomquist »

Har provat att köra utan, då de gamla omdanats till ett keramiskt material av ålder. Oljeförbrukningen var kolossal och blev radikalt mindre med nya grejer monterade.
210 -64, 223 -68
Post Reply