Helges GeHU -65:a - Uppsvetsningstråden

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Blir riktigt sugen på att rostlaga när jag ser ditt fina resultat på tröskeln här..fortsätt så..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Amazonsport: Jag är också lite sugen på det nu... men inte för att det är skoj, utan för att jag vill få det klart :lol:

Har tappat sugen på att bocka egen plåt efter att ha gått den enkla vägen med ekonomiplåt. Blir att köpa sig en tröskel till denna sidan med. Sparar egentillverkandet till det som inte finns att köpa, samt det som känns alltför dyrt.
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Kapat och svetsat upp innertröskeln...

Post by Helge »

Dax för en liten uppdatering, har efter lite strul fått hem tröskeln. Så ikväll kanske jag orkar mig ut någon timme och förbereder för att kunna svetsa dit den.

Image
Har fått liv i punktblästern, det är inte alls dumt att ha en sådan.

Image
Dörrarna är ju lite dåliga... så jag har köpt två till dåliga. :shock: :lol:

Fick för mig att jag skulle ta och kolla hur rena och snygga linjerna blir med kombins sandplåtar (vilka satt där vid köp), när man har bakre kofångaren monterad...

Image
Mmm... man kanske skulle ta och snitta dem lite med. Men det blir ju lite jobb extra.. hinner man till sommaren då?!

Image
Fast vänta lite... vad är nu detta... 5-6 cm felar. Kombin verkar ha lite längre sandplåtar... Det löser ju mina tidigare tankar kring om man ska orka kapa i dem. Det är inte ett alternativ att bygga raggazunk av det hela genom att förflytta bakrekofångaren bakåt och svetsa så den blir djupare.
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Sandplåten punktad...

Post by Helge »

Nu var det visst någon helg sen jag sa att jag skulle ta mig ut och förbereda för att svetsa färdigt tröskel, om jag fick lust. Det fick jag...

Image
Fick även tid att slipa ner svetsarna och slänga över lite mattsvart färg där det var plåtrent.

Sandplåtarna har jag också börjat punkta ihop. Kapade bort lite lagom och passade sen in. Blev mycket mätande...
Då det var svårt att få en bild som säger något med Amazonen ståendes i garaget så fick jag ta och rulla ut den... det han dock bli för mörkt innan den kom ut. Så det blev ingen bra helhetsbild, men iaf en bättre än när den stod i garaget :roll:
Image
Jag tror det kan bli ganska lagom?! Alla synpunkter uppskattas, ös på innan jag helsvetsat...
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

måste bara fråga.. hur gör du för att få till linjerna där bak ? den där jobbiga böjen som går åt olika håll osv, jag blir galen på den, försökte i närmare en timma men kom ingenstans med mitt knackande :(


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Dörrarna verkar behöva lite rubbing i underkant för att bli fina.... :lol:
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

K_arlstrom: Misstänker att du håller på och lagar runt reflexpottorna där det är mycket välvt fram och tillbaka. Svårt att förklara, men är ditt problem följande? Du har knackat till biten runt ett rör eller liknande så att den efterliknar den dåliga plåten som ska bytas ut. När du lägger den nya biten emot den gamla och dåliga så ligger den enbart emot på mitten, du vill alltså få ner den utåt sidorna. Dilemmat blir att när du försöker knacka för att den ska ligga emot över hela ytan så försvinner sakta men säkert den fina böjen som du tidigare knackade fram emot röret.

Jag brukar ta och lägga lämpligt snitt i plåtbiten och på så sätt kan man få till biten som man vill... Man märker ganska fort hur man ska kapa.
Hoppas jag förstod ditt problem rätt, och att det hjälper dig!
Lycka till!

Micke_932: Jasså, rubbing säger du :lol: Tror faktiskt hoppet är ute... enda alternativet är nog en transplantation :cry:
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Helsvetsat sandplåten...

Post by Helge »

Det var tyst angående sandplåtarna.
Jag tog det som att ni inte hade så mycket mer att tillägga, och att det alltså var såhär som sandplåtarna ska vara. Nu är det helsvetsat... behöver mer färg så får ta och åka och köpa lite. Senare så blir det att slipa ner och måla över.
Bild kommer någon gång...

Kvar att göra i rostlagningsväg:
Dörrarna
Höger skärmkant bak
Ev. tröskeln på högersidan.
Det jag hittar i motorrummet... :x

Tröskeln kan man eventuelt ta och borra hål i och försöka dra ut lite...

Man blir ju lite sugen på att bygga ner fronten lite, men det känns som ett för stort projekt för mig, än så länge. :roll:
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Plåtformartips

Post by Blomquist »

Ett bra sätt att jobba på när det sklla vara runt och kopnvext och konkavt samtidigt är att använda målartejp, förutsatt att formen i den anfrätta plåten finns kvar, annars får man använda någon annans Amazon. Lägg på ett par lager målartejp, ta bort, klipp slitsar och du har en bra mall att klippa plåt efter. Att estimera hur själva ämnet skall se ut är ju en ganska stor del av problematiken och tejptricket kan få en att komma vidare lite snabbare.
210 -64, 223 -68
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Helge: för stort och för stort, vänta till hösten med det bara ;P


Blomquist: oj, nu känner jag mig nästan lite dum, varför har jag inte tänkt på det? riktigt bra tipps !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Blomquist: Bra tips!

K_arlstrom: Vi får väl se...

Jag har slöat till det... eller klarspråk: Det är inte kul att jobba med en bil som bara står och samlar damm i garaget! Ska med andra ord bli en rullande renovering av den så fort som man lyckas få den rullande. Det blir alltså ingen ny lack innan den ska köras, bara \"lite bättringar\"... :roll:

Har tagit kort på den helsvetsade sandplåten efter lite färg... men orkar inte ladda upp bilden nu. Tar det när det finns mer att visa. Har börjat kapa bort och forma till för att fixa lite fräschre innerskärm på högersidan, man måste ju ha lite att fästa skärmkanten i... Har i alla fall punktat fast en ny plåtbit, men lite mer formning krävs innan det blir bra.
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Skärmkant svetsad.

Post by Helge »

Liten bilduppdatering.
Får se hur ofta uppdateringarna kommer, har börjat i skolan igen.

Image

Image

Image

Image
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Post by MoNster »

det tar sig! trevligt med nya fräscha plåtar ist för rost :)
"Nothing bolt-on, everything custom"
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Var det svårt att få till skärmkanterna?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

MoNster: Ja, det är mycket trevligt! Snart börjar det ju faktiskt att likna en bil...

Shift: Nej, det tyckte jag inte. Men man har ju inte sett det färdiga resultatet än. Mycket svårare att på ett bra sätt laga innerskärmarna där ekonomiplåt saknas. Tänker på den nedersta biten längst fram... eller att på ett bra sätt lyckas svetsa ihop innerskärm och skärmkant... det är ju så trångt och eländigt.
Post Reply