Helges GeHU -65:a - Uppsvetsningstråden

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Helges GeHU -65:a - Uppsvetsningstråden

Post by Helge »

Nu börjar tiden bli mogen för lite bilder på vad som var tänkt att bli ett vinterprojekt som skulle köras sommaren efter... Rostlagning är TRÅKIGT och tidsödande!
Vi får se om det spårar ur eller ej, men tanken är att den ska bli körbar så fort som man bara möjligt. Ska dock inte fuskas med karossen, så målet att den ska vara körbar i sommar känns lite väl optimistiskt :roll:

Image
Lite smårost... :roll:
Och en rund universal reflex, så kan det inte vara. :)

Image
Det gäller att parkera rätt i garaget...

Image
Så man iaf får så här mycket plats på en sidan... :wink:

Image
Motorn får bli orenoverad i så stor utsträckning som möjligt... senare får en annan lite småtrimmad B18 eller B20 ta plats...
Notera den fina skarvdosan till motorvärmaren :P bort bort bort

Image
Kan detta vara så farligt?!

Image
Ojsan, vad händer här?!? :shock:

Image
Bockat till en ny balk och svetsat upp den längsgående lite...

Image
Det blev en liten plåtbid där ja...

Image
Så där ja... Det här var det första jag gjorde med svetsen... Tur att man blir bättre med tiden :D

Image
Inga komentarer...

Image
Fanns visst lite sånt där, vad heter det nu igen... ja, just det ja, rost... sånt fanns här också...

Image
Nu börjar det ju se ut som man fattat lite hur en svets funkar... eller snarare hur man ska tillverka bitarna som man svetsar fast.

Nu har vi avverkat de tråkiga bilderna från rostlagning av golv, och börjar ge oss in på det lite knivigare områdena med karossen.
Här någon stans är jag idag följande gjordes i slutet av förra veckan.

Image
Här var det fuskat med spackel på folietjock plåt. Bara att kapa bort och knacka lite plåt... Inte lättaste biten kanske, men med tålamod går det. Det blir ju inte heller bra, men bättre.

Image
Inte helt färdigt här... saknas plåt mellan lagningarna.
Här ser man också att det blir endel spacklande, ganska mycket tyvärr.

Image
Svetsen står och spanar in sitt byte...
Tips på hur man ska göra för att fixa detta bra? Alla tips mottages tacksamt!
Tänker mest på hur man ska fixa det bakom dörren, hela vecket där behöver nog kapas bort. Känns som ekonomiplåt hade varit bra, men det finns väl inte med själva vecket?!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ser ju bra ut, du verkar ju ha handlag för att bocka plåt :D

jag har en likadan skarvdosa i min 142 hehe..

ser lite små trångt ut, men allt går med lite vilja :D
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

Du ser ut och ha lite jobb :) finns en ekonomiplåt bakom dörrn som går lite högre än upp till tröskeln.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

har du lagt helt rak plåt på golvet på förarsidan? :shock:

Annars ser jobbet fint ut:P
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Svar på frågor...

Post by Helge »

Tackar för de possitiva kommentarerna!

Rogge: Man gör så gott man kan och sen får man se hur mycket spackel som krävs för bra resultat :wink:
Förra ägaren jobbade med el, kan hända att en sådan skarvdosa var billig :roll:
Jo, lite omorganisering och ev. utrivning av en vägg ligger på att_göra_listan, likaså ett nytt golv.

Amakombi: Låter klart intressant. Kollade upp det nyss och det finns en sådan plåt på Mekonomen.
Jo, det är av arbete som man lär sig, och jag behöver lära mig mer.

amiz-raggarn: Jag har inte gjort några pressningar i plåten om det var det du menade.

Får ringa runt och kolla lite imorgon angående ekonomiplåt. Hade inte koll på att Mekonomen hade så stort utbud av ekonomiplåt till Amazon.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Svar på frågor...

Post by Rogge »

Helge wrote:Tackar för de possitiva kommentarerna!

Rogge: Man gör så gott man kan och sen får man se hur mycket spackel som krävs för bra resultat :wink:
Förra ägaren jobbade med el, kan hända att en sådan skarvdosa var billig :roll:
Jo, lite omorganisering och ev. utrivning av en vägg ligger på att_göra_listan, likaså ett nytt golv.
jo, jag kör på samma modell. jo det är möjligt att de va billiga, de är ju inte av de nyaste snittet ;) men de håller tätt då det är en skarvdosa för typ utanpåliggande installation, i krävande miljöer. (är elektriker jag med, iaf utbildad sån ;) )

ok, jag ska nog sätta inenrväggar o bygga ut mitt i sommar. har för mycket grejer.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Dagens jobb...

Post by Helge »

Har svetsat i plåtbiten som saknades där bak idag. Putsat ner svetsarna och kollat upp lite till angående ekonomiplåt.
Vimmerby bildemontering, http://www.nyadack.se , har den plåtdetaljen för 200kr får ta och åka förbi där någon dag.

Rogge: Hur stort man än har det så lär man tycka att det är för litet...
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Dagens jobb...

Post by Rogge »

Helge wrote:Rogge: Hur stort man än har det så lär man tycka att det är för litet...
jo, det brukar bli så, man samlar på sej mycket saker väldigt fort.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... tr%F6sklar

här är en tråd som jag skapat. jag har bytt trösklar på båda sidorna och den eko plåten du ska byta också. det är ganska trist jobb måste jag säga, svårt är det också. kolla gärna å ställ frågor om det om du behöver. lycka till med amizen...
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Raggarn: Tackar! Tror dock det löser sig utan större problem nu. Största huvudbryn låg just kring hur jag skulle lyckas tillverka en plåtbit med det vecket i.. men det kan man ju vist köpa!
Och du, inget sånt där skitsnack om att det är tråkigt att laga rost här va :shock: :P
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

helge, om du fortfarande tycker det är roligt att laga rost så har du nog inte lagat tillräckligt med rost. jag tycker det är svintrist! men när man är klar då är det roligt..
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Re:

Post by Adrenaline »

Raggarn wrote:helge, om du fortfarande tycker det är roligt att laga rost så har du nog inte lagat tillräckligt med rost. jag tycker det är svintrist! men när man är klar då är det roligt..
Har ärren kvar efter rostlagningen på min amazon.
Men sår läker och så här bara 3mån efteråt kan jag bara
säga att jag är så sugen på ett nytt "omöjligt" projekt igen! :D
När folk säger till mig att det är Omöjligt blir jag bara sporrad
till att överbevisa dem. Sjuk kanske men det är bara jag :D
Amaroyce -64
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Adrenaline wrote:Har ärren kvar efter rostlagningen på min amazon.
jag har ärr som är permanenta efter rostlagning av min 142a, varma svetsloppor stora som flugor bränner rätt bra fick jag erfara :roll:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Det låg lite ironi i det uttalandet... men det är svårt att få fram sånt på forum.
Lite ärr efter rostlagning har väl alla som svetsat rost fått...
Har varit ute och putsat rent lite på bilen sen sist... fått fram den fina rosten... Ett par hål till... :P
Uppdaterar med bilder när det blir lite mer att visa.
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Uppsvetsning av vänstersidan...

Post by Helge »

Nu har det kapats och svetsats vidare på projektet...
Passformen på ekonomiplåten verkar tillräcklig. Hur pass bra den var är svårt att säga iom att jag kapade den som jag gjorde.

Image

Image
Så här valde jag att göra... mycket fin grön färg som används vid skärmkantsbytet. :)

Och så här ser det ut nu... ska naturligtvis svetsas lika mycket som alltid. :wink:

Image

Image

Image


Har börjat slipa på tröskeln också... till den blir det nog ingen ekonomiplåt.

Image
Bjuder på en liten titt på andra sidan också, där man kan konstatera att bakre tröskeln redan är utbytt och att främre är lite intryckt på mitten. Har en ny tröskel som kanske används där, beror lite på...
Sandplåten på denna sida har lika dålig inpassning som den hade på andra sidan. Så det får fixas till... För övrigt så är det sandplåtar till en kombi, och de kommer kanske snittas och förlängas nedåt i framkant en anning. Måste tänkas igenom lite mer först.
Post Reply