Bilstereo

Moderatorer
Post Reply
universalis
Posts: 3
Joined: Wed May 05, 2004 9:00 pm

Bilstereo

Post by universalis »

Jag har en 62.a med fin röd originalinredning, helt orörd. Dock saknar man lite musik när man kör. Är detnån som har tips hur man får in en modern ljudanläggning utan att den \"syns\" och utan att förstöra inredningen??
Svart 62:A
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag tog en gammal bilstereo som jag hade liggandes. Den passade utmärkt på golvet under förarstolen (mellan främre fästet för stolsstommen och kardantunneln. Sedan monterade jag en högtalare vid originalposition bakom handskfackets plåt på passargerarsidan. Om du inte får tag på en originalhögtalare går det bra med en 4x6\" högtalare, en rektangulär träbit som du sågar till ett ovalt hål i. Träbiten fäster du i handskhyllans originalhål och högtalarelementet i träbiten.

Sedan har jag en originalradio i instrumentbrädan (Blaupunkt Frankfurt 1964 m. kromad front).

Iom. denna installation slipper du göra ingrepp. Du kan lyssna på hela frekvensbandet med bättre mottagning än med originalradion (som fö. ej täcker hela bandet).

Och antennen då? Jo, jag tjackade en lös radioantenn i gummi som ligger under förarstolen. Mottagningen är fullt tillräcklig. Annars brukar jag koppla in en iPod (MP3-spelare) till radion och lyssna på gammla sköna 60-tals låtar när man är ute och rullar.
Post Reply