Weber insug

Moderatorer
M Nordin
Posts: 14
Joined: Wed Sep 08, 2004 8:57 am

Post by M Nordin »

KMB: Ta det lugnt, såg du inte \":wink:\"? Det är bara få som tror att dessa pinnar skulle kunna ha någon positiv inverkan. Bara för att ngn satt dem där betyder inte att det är rätt tänkt. Man behöver inte ha läst strömningslära för att inse att det ser helknasigt ut.

MVH

MN
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Post by Lindqvist Racing »

Det ser ut som Sten Parner insug, men dom brukade vara märkta SPR (numera SPM).
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Re:

Post by Tudor »

KBM wrote:Tror gör man i kyrkan=)
Nä men skämt åsido, någon nytta är väl ganska självklart att den gör annars skulle den ju inte vara där eller hur?
Det är naturligtvis inte självklart att pinnarna gör någon nytta bara för att de sitter där. Men det kanske är någon som tror att pinnarna är jättebra som satt dit dom. Men som du själv skriver, "Tror gör man i kyrkan=)". :lol:
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Jo tror gör vi alla lite då och då fast vi inte är i kyrkan, men det är väl det som gör att det blir intressanta och roliga diskussar. :wink:
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag har hört från en icke namngiven källa att det är för att öka överstyrningen.

Hans tes är för övrigt:
All manipulation av flödet resulterar i ett tryckfall vilket i sin tur resulterar i en försämrad fyllnadsgrad
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stört flöde

Post by QV »

KBM wrote:
J.LUNDIN wrote:Funktion, ingen alls annat än att störa flödet och därigenom möjligen påverka blandningen mellan bränsle och luft. Ta bort skiten.... :D
Klart det måste ha en funktion, varför skulle de annars sitta där?
Jag tycker inte du ska riva bort det förrän du kollat exakt vad det är.
Bara för att någon som inte vet vad det är och sin då personliga uppfattning säger att det är värdelöst och onödigt skulle iallafall inte jag lita på.

Inge illa menat mot dig men jag ger bara min synpunkt på det hela.
Det är härligt med ungdomens energi och anda..... med lite styrning finns det massor av effekt att ta ur dom.....

Sänder några äldre länkar från det gammla forumet för läsning, så kan du ev få en bild av vad för kundskaper som J.Lundin har
http://www.amazonklubben.se/oldforum/mo ... ad/198.asp
http://www.amazonklubben.se/oldforum/mo ... d/1183.asp
http://www.amazonklubben.se/oldforum/mo ... d/1034.asp
http://www.amazonklubben.se/oldforum/mo ... d/1299.asp

Håll ångan uppe 8)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Håhå ja ja

Post by J.LUNDIN »

:D :D :D Tja vad säger man, en del tror på gud andra på små gröna män, själv tror jag på vetenskap och beprövad praxis..... :D

Om man stoppar in stänger i kanaler med ett strömmande media så kommer det ofelbart att leda till strömningsförluster vilket i sin tur ger som föregående inlägg så förtjänstfullt påpekar, sämre fyllnadsgrad i motorn, svårare än så är det inte.

Vad den som roade sig med att sätta dit dessa pinnar tänkte på eller vad han än ville uppnå så kan jag garantera dig att det inte var \"anden flaskan\" han skapade....., Det jag försökte \"hinta\" dig om i mitt första svar var att man kanske varit ute efter att störa flödet för att få till en mer homogen bränsleluftblandning vilket då blir på bekostnad av fyllnadsgrad i motorn. Hur som haver är det ett mycket korkat sätt att göra det på. Är man ute efter dylik effekt så finns det mycket smartare sätta att fixa detta på, med okunnighet kommer man tyvärr inte långt.............. :!:
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Skulle jag tillhöra kategorin \"Det är härligt med ungdomens energi och anda\"?
Ja om man tycker 30+ är ungdom så :lol:

Men att hitta på nya lösningar och små uppfinningar är väldigt roligt, och tittar man på hur \"långt\" en gammal b20 maskin liger i utvecklingen gentimot dagens maskiner som finns så är det som att jämföra med stenåldern.
Det finns många trix man kan ta till för att förbättra saker och ting.

Om man skulle stirra sig blint på att inte hitta på saker och prova så skulle ju utvecklingen stå still.
Plus att jag skulle vara arbetslös när mitt jobb är att hitta på nya konstruktioner o.s.v på nya samt äldre saker. Mickla och hitta på och leka uppfinnarjocke är kul.

Och allt går att förbättra, t.o.m ett \"ultimat\" insug till en B20 :lol:
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Post by skrot klasson »

tackar förinfoto.har köpt \"vanliga\" misab insug nu,så dom läggs på hyllan.

mvh skrot klasson
Ulf Johansson
Posts: 3
Joined: Thu Mar 04, 2004 9:58 pm
Contact:

Re:

Post by Ulf Johansson »

Lindqvist Racing wrote:Det ser ut som Sten Parner insug, men dom brukade vara märkta SPR (numera SPM).

Jag har för många år sedan haft ett par sådan insug i min hand. Det är Sten Parner som tog fram dessa insug.

Har även pratat med Sten om dessa pinnar. Han gjörde upptäckten när han lekte med en penna i insuget när han flödestestade en gång.

Jag har provat detta insug i min flödesbänk både med och utan denna "pinne" och pricis som många av er trodde jag att en sådan där pinna kan bara vara till ondo....MEN....Av någon anledning så ökar flödet.

Jag har utfört provet på en av Sten:s toppar och min upptäckt blev så att gasen som ska svänga ner mot grytan, några cm in från kanten av kanalen har svårt att hålla sig kvar vid golvet och släpper gärna från ytan (ner mot ventilen)
När man har sådan pinne i så blev det någon form av virvel som hjälpte gasen att lättare ta kröken. Flödet ökade!!!

Visseligen så finns det andra lösningar på detta problem, men det var en kul upptäckt den gången.

Ropar en glad Mus
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Som jag trodde, inte satt de där för syns skull...
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Post by Bjälevik »

KBM ofta när jag läser dina inlägg tänker jag irriterat att du borde kanske försöka få lite mer kött på bena innan du komenterar vissa saker som om du visste vad det handla om.. pröva en mjukare attityd kanske du lär dig nått på köpet?


//Bjäle
Image
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Bjälevik wrote:KBM ofta när jag läser dina inlägg tänker jag irriterat att du borde kanske försöka få lite mer kött på bena innan du komenterar vissa saker som om du visste vad det handla om.. pröva en mjukare attityd kanske du lär dig nått på köpet?


//Bjäle
Absolut inte menat så, men om vi tar det här som tråden handlar om så rekommenderades det att kapa bort rören för de fyllde noll funktion fast de gjorde det. Och om du läser mina inlägg så skriver jag vad jag tror och skriver också att det är något "jag" tror, inte att det är så.

okej är det så man gör för att lära sig mer, tack för tipset mannen!
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Sluta gnäll pojkar, alla har rätt till en åsikt men man ska nog bara uttala sig om saker man har koll på så man inte framstår för korkad.
Image
(Allt ska tas med en stor nypa ironi.)
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Jag ställer ofta korkade frågor men det ser jag inte som någon nackdel.
Jag försöker ofta vinkla saker så man ser dom på ett annat sätt och ibland så kan man få någon kul snilleblixt bland all tok=)

Om alla tänkte på samma sätt, hur skulle då utvecklingen gå frammåt!
Post Reply