brytarlöst....
brytarlöst....
Nån som provat att stoppa innanmätet från en B21/B23 med brytarlöst i en B20 fördelare.... dom roterar ju tex åt motsatt håll mm. och allt verkar sitta djupare ner i 21/23 fördelaren ????
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
Brytarlöst
Heisann.Dette har jag gjord på min ammiz 70'.
Det går alldeles utmerket.
Du måste bygge om lite, men inte så mycket.
Kan ta bilder fra \"mini bygget\" hvis du er interesserad.
Du måste anvenda vikter og fjadrer från B20 fordeleren.
Jag tog burken och givare från en 245 med B21E motor.
Tom Odin.
70 ' Amazon
86' 240 (snurrbo)
1990 Lancia Delta Integrale
1939 BMW
1979 Gilera Touring ( 80cc )
mm.
Det går alldeles utmerket.
Du måste bygge om lite, men inte så mycket.
Kan ta bilder fra \"mini bygget\" hvis du er interesserad.
Du måste anvenda vikter og fjadrer från B20 fordeleren.
Jag tog burken och givare från en 245 med B21E motor.
Tom Odin.
70 ' Amazon
86' 240 (snurrbo)
1990 Lancia Delta Integrale
1939 BMW
1979 Gilera Touring ( 80cc )
mm.
Re: Brytarlöst
Bilder.... Ja tack !!!!!!TurboTom wrote:Heisann.Dette har jag gjord på min ammiz 70'.
Det går alldeles utmerket.
Du måste bygge om lite, men inte så mycket.
Kan ta bilder fra "mini bygget" hvis du er interesserad.
elektroniskt...
Ifall du inte är rädd för att blanda in delar från andra bilmärken så ska du höra med Xpress på Volvo V2.
Han bygger ett eget elektroniskt programmerbart tändsystem till B18/B20 som i delar kanske går på runt 1200:- och då får du ett helt flexibelt system istället för Lumenition som fortfarande går på vikterna(sliten fördelare = fortfarande kass tändning) eller Hestec, elektronisk tändning för många $$$...
I nuläget så kör han med en ombyggd alufördelare från B20 -74(0085?)
Jag vet inte om han har testat med SAAB 9000 fördelare än, men den passar ifall man svarvar av foten lite och den behöver inte byggas om mer för att passa.
Han bygger ett eget elektroniskt programmerbart tändsystem till B18/B20 som i delar kanske går på runt 1200:- och då får du ett helt flexibelt system istället för Lumenition som fortfarande går på vikterna(sliten fördelare = fortfarande kass tändning) eller Hestec, elektronisk tändning för många $$$...
I nuläget så kör han med en ombyggd alufördelare från B20 -74(0085?)
Jag vet inte om han har testat med SAAB 9000 fördelare än, men den passar ifall man svarvar av foten lite och den behöver inte byggas om mer för att passa.
Tjena!
Jag har verkligen noll koll på saab, är det samma sorts fördelare på alla 9000 modeller? är det inte nån modellförändring någonstans som man bör tänka på eller nåt sånt?
MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
Re: Tjena!
Ställer samma fråga som STOFFE..... är det ingen som vet???Stoffe wrote:Jag har verkligen noll koll på saab, är det samma sorts fördelare på alla 9000 modeller? är det inte nån modellförändring någonstans som man bör tänka på eller nåt sånt?
MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
= betyder det att ingen provat å detta med saab fördelare är en skröna ???
....Länge sedan på "gammla" forumet var det "nån" som skrev nåt om att använda fördelaren från nån folka passat eller vad den nu var i från ... finns det nån som kör en sån setup i dag ,eller som vet vad fördelare det är som går att använda?? (jag vill ha vacum reglerat åxå)
Re: Brytarlöst
......Jag väntar fortfarande på bilder !!!!TurboTom wrote:Heisann.Dette har jag gjord på min ammiz 70'.
Det går alldeles utmerket.
Du måste bygge om lite, men inte så mycket.
Kan ta bilder fra "mini bygget" hvis du er interesserad.
Du måste anvenda vikter og fjadrer från B20 fordeleren.
Jag tog burken och givare från en 245 med B21E motor.
Är också intreserad av bilder...
Lägg upp bilderna här med en liten beskrivning.
Tror med stor säkerhet att det skulle uppskatas
Lägg upp bilderna här med en liten beskrivning.
Tror med stor säkerhet att det skulle uppskatas
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Jag kör med 9000 fördelare o det funkar kanon nu efter lite problem i början. Var bara att svarva ner foten lite och sen är det bara att skruva fast som originalfördelaren.
Köpte min på en bilverkstad och den såg inte mycket använd ut men tyvärr startade inte bilen. Visade sig efter en del felsökning att tändmodulen var paj men fick byta till en ny billigt.
Det skumma var att när jag kollade förtändningen så visade det sig att den inte rörde sig det minsta vid gaspådrag.
Jag plockade isär fördelaren och kunde konstatera att plattan där fjädrar och slungvikter sitter saknade de avlånga hålen som gör det möjligt för axeln att vrida sig, det var bara runda hål som passade precis mot pinnarna.
Är det verkligen så original i de fördelarna? verkar ju riktigt skumt. Jag bytte iaf plattan, fjädrar och slungvikter och satte i motsvarande detaljer från en alujumjum-fördelare (var det 085 de hade i artikelnummret?). Har gått kanon sedan dess. Framförallt mycket bättre tomgång än innan.
Köpte min på en bilverkstad och den såg inte mycket använd ut men tyvärr startade inte bilen. Visade sig efter en del felsökning att tändmodulen var paj men fick byta till en ny billigt.
Det skumma var att när jag kollade förtändningen så visade det sig att den inte rörde sig det minsta vid gaspådrag.
Jag plockade isär fördelaren och kunde konstatera att plattan där fjädrar och slungvikter sitter saknade de avlånga hålen som gör det möjligt för axeln att vrida sig, det var bara runda hål som passade precis mot pinnarna.
Är det verkligen så original i de fördelarna? verkar ju riktigt skumt. Jag bytte iaf plattan, fjädrar och slungvikter och satte i motsvarande detaljer från en alujumjum-fördelare (var det 085 de hade i artikelnummret?). Har gått kanon sedan dess. Framförallt mycket bättre tomgång än innan.