brytarlöst....

Moderatorer
Post Reply
snowmad
Posts: 26
Joined: Sat May 08, 2004 10:16 am

brytarlöst....

Post by snowmad »

Nån som provat att stoppa innanmätet från en B21/B23 med brytarlöst i en B20 fördelare.... dom roterar ju tex åt motsatt håll mm. och allt verkar sitta djupare ner i 21/23 fördelaren ????
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

kjøp et aftermarked system.....lumenition,lucas,ignitor.....å en skikkeli koil som passer....kjøre med innmaten(hallgiveren) til opel rekord :!: i min borchfordeler,å 008brikken til samme.med CRANE ps91 coil å 0kohm pluggledninger.....funke finfint 8)
TurboTom
Posts: 2
Joined: Tue May 11, 2004 8:33 am
Contact:

Brytarlöst

Post by TurboTom »

Heisann.Dette har jag gjord på min ammiz 70'.
Det går alldeles utmerket.
Du måste bygge om lite, men inte så mycket.
Kan ta bilder fra \"mini bygget\" hvis du er interesserad.
Du måste anvenda vikter og fjadrer från B20 fordeleren.
Jag tog burken och givare från en 245 med B21E motor.

:)

Tom Odin.
70 ' Amazon
86' 240 (snurrbo)
1990 Lancia Delta Integrale
1939 BMW
1979 Gilera Touring ( 80cc )
mm.
snowmad
Posts: 26
Joined: Sat May 08, 2004 10:16 am

Re: Brytarlöst

Post by snowmad »

TurboTom wrote:Heisann.Dette har jag gjord på min ammiz 70'.
Det går alldeles utmerket.
Du måste bygge om lite, men inte så mycket.
Kan ta bilder fra "mini bygget" hvis du er interesserad.
Bilder.... Ja tack !!!!!! 8)
Foxen
Posts: 15
Joined: Thu Mar 18, 2004 11:51 am
Location: Ploghult
Contact:

elektroniskt...

Post by Foxen »

Ifall du inte är rädd för att blanda in delar från andra bilmärken så ska du höra med Xpress på Volvo V2.
Han bygger ett eget elektroniskt programmerbart tändsystem till B18/B20 som i delar kanske går på runt 1200:- och då får du ett helt flexibelt system istället för Lumenition som fortfarande går på vikterna(sliten fördelare = fortfarande kass tändning) eller Hestec, elektronisk tändning för många $$$...

I nuläget så kör han med en ombyggd alufördelare från B20 -74(0085?)
Jag vet inte om han har testat med SAAB 9000 fördelare än, men den passar ifall man svarvar av foten lite och den behöver inte byggas om mer för att passa.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Tjena!

Post by Stoffe »

Jag har verkligen noll koll på saab, är det samma sorts fördelare på alla 9000 modeller? är det inte nån modellförändring någonstans som man bör tänka på eller nåt sånt?

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
snowmad
Posts: 26
Joined: Sat May 08, 2004 10:16 am

Re: Tjena!

Post by snowmad »

Stoffe wrote:Jag har verkligen noll koll på saab, är det samma sorts fördelare på alla 9000 modeller? är det inte nån modellförändring någonstans som man bör tänka på eller nåt sånt?

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
Ställer samma fråga som STOFFE..... är det ingen som vet???
= betyder det att ingen provat å detta med saab fördelare är en skröna ??? :oops:
:idea: ....Länge sedan på "gammla" forumet var det "nån" som skrev nåt om att använda fördelaren från nån folka passat eller vad den nu var i från ... finns det nån som kör en sån setup i dag ,eller som vet vad fördelare det är som går att använda?? (jag vill ha vacum reglerat åxå) :!:
snowmad
Posts: 26
Joined: Sat May 08, 2004 10:16 am

Re: Brytarlöst

Post by snowmad »

TurboTom wrote:Heisann.Dette har jag gjord på min ammiz 70'.
Det går alldeles utmerket.
Du måste bygge om lite, men inte så mycket.
Kan ta bilder fra "mini bygget" hvis du er interesserad.
Du måste anvenda vikter og fjadrer från B20 fordeleren.
Jag tog burken och givare från en 245 med B21E motor.

:)
......Jag väntar fortfarande på bilder !!!! :?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är också intreserad av bilder...

Lägg upp bilderna här med en liten beskrivning.
Tror med stor säkerhet att det skulle uppskatas :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Norrland
Posts: 4
Joined: Tue Jul 13, 2004 4:48 pm

Post by Norrland »

9000 fördelaren ser ut att passa och det är samma på alla! Jag ska se om jag hittar en så provar jag på min kombi!!!
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Jag kör med 9000 fördelare o det funkar kanon nu efter lite problem i början. Var bara att svarva ner foten lite och sen är det bara att skruva fast som originalfördelaren.
Köpte min på en bilverkstad och den såg inte mycket använd ut men tyvärr startade inte bilen. Visade sig efter en del felsökning att tändmodulen var paj men fick byta till en ny billigt.

Det skumma var att när jag kollade förtändningen så visade det sig att den inte rörde sig det minsta vid gaspådrag.
Jag plockade isär fördelaren och kunde konstatera att plattan där fjädrar och slungvikter sitter saknade de avlånga hålen som gör det möjligt för axeln att vrida sig, det var bara runda hål som passade precis mot pinnarna.
Är det verkligen så original i de fördelarna? verkar ju riktigt skumt. Jag bytte iaf plattan, fjädrar och slungvikter och satte i motsvarande detaljer från en alujumjum-fördelare (var det 085 de hade i artikelnummret?). Har gått kanon sedan dess. Framförallt mycket bättre tomgång än innan.
Post Reply