Amazon 1958
Angående hornen bak så har Erik smala bak nu, är dessa smala horn samma som sitter fram på nyare modeller. Vad är det för skillnad i så fall
Jag provmonterade en uppsätning framhorn och de passade som handen i handsken bak på min 69.
Jag provmonterade en uppsätning framhorn och de passade som handen i handsken bak på min 69.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
framhornen passar bak på alla amazoner, ja!
Men någon skilnad är det på dom som sitter bak på amazon 1957 och dom som sitter fram. Dom har olika reservdels nummer. Höger och vänster fram skiljer sig naturligtvis från varandra för att karossen är pilformad i nosen. Och bak har ett helt eget reservdels nummer. Och det är samma både till höger och vänster.
Först senare blev ju hornen bredare fram, men jag vet inte vilken årsmodell det blev så.
Men någon skilnad är det på dom som sitter bak på amazon 1957 och dom som sitter fram. Dom har olika reservdels nummer. Höger och vänster fram skiljer sig naturligtvis från varandra för att karossen är pilformad i nosen. Och bak har ett helt eget reservdels nummer. Och det är samma både till höger och vänster.
Först senare blev ju hornen bredare fram, men jag vet inte vilken årsmodell det blev så.
Re:
Grattis till en fantastiskt vacker Amazon!Amazon wrote:Hade en till bild i mobilen
Tittade man nära på "Volvo" emblemet så såg man att det var guldfärgat men det gör man inte på denna bild. Var dock inte mycket kvar av guldnyansen. Detsamma gäller för bokstäverna på huven. Ska man köpa nya från Veteranprodukter eller försöka renovera på något sätt? Är de exakt likadana om man köper därifrån?
Jag köpte nya bokstäver i "guld" till min 65:a men det var usel kvalité trots att vi plockade ihop från flera Volvo originalsatser!!
Jag kontaktade en kille i Tjockholm, Eklunds Oxid (08-89 88 85), som sa sig kunna förgylla i 24 karats guld på precis vad som helst, bla löv & fjärliar!!
Han fick slita sanslöst med dessa bokstäver då de inte ledde ström som det skulle, j-vla skitlegering som Sven så mustigt uttryckte det!!
...men bra blev det till slut!! Äkta guld är det enda som stoppar i längden!!
PS. Vet ej om denna firma finns kvar med tanke på alla miljöaspekter.. DS
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Re:
Man får ta en sak i taget men tanken är att bilen ska bli i nyskick så småningom. Lacken ser dock väldigt bra ut som den gör så den kommer jag inte bry mig om till en början, bara köra en finrubbing och vaxning. Skall börja med däcken har jag tänkt. Får försöka få tag i en uppsättning begagnade däck som man kan köra på så länge så kan man lämna in originalfälgarna för blästring samt omlackering och sen sätta på en uppsättning nya diagonaldäck med riktig vit sida. Studerar på chalmers för tillfället så pengarna rullar ju inte direkt in. Får bli en rullande renovering där man fixar till grejor lite då och då. En underedsbehandling skulle kanske inte skada så småningom. Frågan är om det räcker med att lämna in den till en firma och be dom ta bort all dålig underedsmassa eller om man bör blästra hela underedet plåtrent? Måste ju bli helt perfekt om det skall vara någon mening med det. Att förgylla emblemen låter dyrt men det kanske inte kostade så mycket? Hur mycket tror ni att det skulle gå på att fixa till tex Volvo emblemet? Borde bli ett bättre pris om man lämnar in allt samtidigt. Tror ni att det blir nedslag på besiktningen om det läcker från en burk i avgassyetemet eller ska man försöka byta det innan man kör dit? Hur ser de på sprickor i däcken?Uffe wrote:Hej!
Hur skall du göra med lacken? Det hade ju blivit omlackerad någon gång under årens lopp. Har du bilder på bilen innan denna omlackering? Är det omlackat i delar under list och på ett bra sätt? Skall du fixa till ytrosten (ytters lite vad jag förstod), låta den vara som den är eller kanske rent av en hellackering igen är att vänta? Det vore kul att få höra dina "planers"
Volvo P1200VB 1958
Gör inte för mycket på en gång utan precis som du tänkt!....sedan är det ju så att ju mindre du åtgärdar desto mer värde har bilen både kulturhistoriskt och ekonomiskt!
Känn på bilen nu i sommar och gör en lista med prioriterade punkter som du kan beta av allt eftersom tid och ekonomi tillåter!
Att förgylla var inte dyrare än vad bokstäverna kostade, men det var ju ett tag sen jag gjorde det! ...det svåra är nog att få loss enblemen i helt skick!
Lycka till!
Känn på bilen nu i sommar och gör en lista med prioriterade punkter som du kan beta av allt eftersom tid och ekonomi tillåter!
Att förgylla var inte dyrare än vad bokstäverna kostade, men det var ju ett tag sen jag gjorde det! ...det svåra är nog att få loss enblemen i helt skick!
Lycka till!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Jag håller med Hugger69. Ta det lugnt med renoveringen. Det är som med hus, man skall bo in sig ett bra tag innan man renoverar och förändrar, annars är risken stor att man ångrar sig. Gör eller köp ingenting som du inte är 100% nöjd med, då du bara kommer att ångra dig och istället få köpa om det igen vid senare tillfälle (=dyrt). Men, det är klart du skall skaffa begagnade däck od, så länge, så att du kan glida runt till våren och mysa Blästra plåtrent underredet skulle jag inte göra i ditt fall. Skaffa bra prylar och gör det själv på ett par timmar i vårsolen. Fylla hålrummen med hålrumsvätska och 2 olika viskösa rostskydd (ett tunt och en body) Skitigt, men det känns bra efteråt
Amazon 1957
Ja vi får väl se när jag har fått hem bilen. Högsta prioritet är att få den besiktigad så ett nytt avgassystem och nya däck vore nog bra att skaffa. Jag lade märke till att bilen hade en extra anordning med kedja där fram till huven precis som modell 57 brukar ha så det finns tydligen på tidiga 58 modeller också. Får försöka klura ut om det ska vara smala horn där bak eller om de bara sitter fel. Det kanske syns om man tittar närmare. Sen så ska den ha breda strålkastarsargar där fram men det fanns inte. De försvann antagligen samtidigt som de gick över till högertrafik och bytte strålkastarna. Är det någon ide att försöka hitta ett par begagnade eller ska man försöka få tag i nya?
Volvo P1200VB 1958
Sådär nu står den i garaget. Var inga som helst problem att köra de 17 milen från Mariestad till Göteborg. Lortig blev den naturligtvis och det var den innan också i och med att den hade stått i ladan så länge men nu har jag gett den en ordentlig tvätt och spolat av underredet. Ska gå över inredningen imorgon och sen motorrummet. Sen så ska jag försöka ta lite bilder
Volvo P1200VB 1958
Här kommer lite bilder från garaget!
http://hififorum.knaak.dk/arne/1.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/2.jpg
Huven är ej omlackerad vilket framskärmarna och resten av bilen är bortsett från taket. Ska gå över de med finrubbing och sen vaxa.
http://hififorum.knaak.dk/arne/3.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/4.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/5.jpg
Tror ni att det är rätt horn?
http://hififorum.knaak.dk/arne/6.jpg
Sitter tydligen fel lampglas på vänster sida.
http://hififorum.knaak.dk/arne/7.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/8.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/9.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/10.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/11.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/12.jpg
Ett VÄLDIGT lortigt motorrum. Finns även lite ytrost på något ställe. Ska tvätta av ordentligt så snart som möjligt. Köpte nytt batteri idag så nu går den i alla fall att starta.
http://hififorum.knaak.dk/arne/13.jpg
Oljefilter
http://hififorum.knaak.dk/arne/14.jpg
Har rengjort golvet nu efter jag tog bilderna samt smörjt in det med paraffinolja. Ser mycket bättre ut nu
OBS! Jag heter INTE Arne
http://hififorum.knaak.dk/arne/1.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/2.jpg
Huven är ej omlackerad vilket framskärmarna och resten av bilen är bortsett från taket. Ska gå över de med finrubbing och sen vaxa.
http://hififorum.knaak.dk/arne/3.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/4.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/5.jpg
Tror ni att det är rätt horn?
http://hififorum.knaak.dk/arne/6.jpg
Sitter tydligen fel lampglas på vänster sida.
http://hififorum.knaak.dk/arne/7.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/8.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/9.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/10.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/11.jpg
http://hififorum.knaak.dk/arne/12.jpg
Ett VÄLDIGT lortigt motorrum. Finns även lite ytrost på något ställe. Ska tvätta av ordentligt så snart som möjligt. Köpte nytt batteri idag så nu går den i alla fall att starta.
http://hififorum.knaak.dk/arne/13.jpg
Oljefilter
http://hififorum.knaak.dk/arne/14.jpg
Har rengjort golvet nu efter jag tog bilderna samt smörjt in det med paraffinolja. Ser mycket bättre ut nu
OBS! Jag heter INTE Arne
Volvo P1200VB 1958