Amazon 1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej ! Det är ju helt riktigt att all rost måste bort, mycket går att slipa bort det finns ju många olika slip hjälp medel.........som tandläkarn sa det är inte lätt att göra ett utlåtande utan att ha sett patienten. Du kan väl inte tro att du kan återskapa en helt ren kaross motsvarande hur den va när den skulle yt behandlas på Volvo ...........Har arbetat 3år på Auto Nova Uddevalla som lackerare, där träffade jag Volvos tekniker och disskuterade korrision , en del av de karosser vi fick upp från Torslanda hade plåtdefekter de fick alltså riktas med pansarfilar bl.a , då gick man igenom ed fägen och fosfat lagret. på de plåt rena ställena fick vi grunda med den bästa whasch primer som finns, ändå hade de ställena bara 25% rost skydd jämfört med oskadad yta egentligen skrot enligt nämnda tekniker
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Det enda jag vill är att det ska bli seriöst gjort. Spelar ingen roll om det tar tid och kostar pengar, det är trots allt ett långtidsprojekt. Bara bilen blir klar tills jag är pensionär och det är över 40 år kvar till dess :) Enligt en kille jag har snackat med så ska det inte vara några problem att efter blästring få till ett ytskydd som är minst lika bra som det från fabrik vad gäller gamla bilar men det kanske inte stämmer? Plåtslagaren tipsade mig om en firma som hade någon slags metod för det (någon form av zinkgalv som de sprutar på). Kanske finns andra alternativ? Jag vet inte hur bra ytskydd Amazonen hade från början men tidiga Amazoner hade ju en tendens till att rosta ganska mycket. Jag kan tänka mig att utvecklingen har gått fram något på 50 år? Det bästa vore väl att galva hela karossen, typ sänka ner den i något slags bad tror du det finns möjlighet till det? Gulkromatering kanske vore ett alternativ annars, i alla fall för skärmar o front? Projektet ligger några år framåt i tiden men det skadar inte att försöka bilda sig en uppfattning om vad det finns för möjligheter, själv är jag som sagt väldigt grön på området så alla tips är välkomna. Tanken är att bilen ska få ny lack även invändigt, undertill, i motorrum osv.
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Tycker Amazonen gör sig rätt bra snett bakifrån. Skulle nog göra sig ännu bättre med ett par smala horn 8)

Image
Volvo P1200VB 1958
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej Amazon!! Det är ju helt tydligt att du vill ha ett seriöst resultat, och det är bra! Frågan är bara vilka vägar leder dit? Tror inte det finns någon firma som kan sänka ned din kaross i ett bad bl.a beroende av att karossen inte är 100% ren , det skulle skita ner deras anläggning. På fabriken avfettades karossen mycket noggrant innan fosfateringen, det fanns mycket feta rester på plåten efter pressning av detaljerna, plåten lagrades ibland länge innan den började bearbetas. Du kan inte göra rent inne i balkar eller hur?
Idag stod jag en timme och slipade en Passat baklucka plåtren, den hade sk galv släpp och det är långt ifrån den enda ,bilfabrikanterna har inget bra svar på detta numer vanliga fenomen. Passaten är årsmodell 05, Vi har även gjort garanti lagningar på ett 75-tal Mercedes som har varit i bedrövligt skick,en del års m 2006. Ursäkta långt svar, på att utvecklingen bör ha gått framåt.Idag sätts nog vinst intresse före kvalitet, om Amazonen inte haft dåtidens kvalitet, tror jag det inte funnits så många kvar!! När jag skruva isär min 59:a, gick inte en enda skruv av !!!!
Men det fanns ju förstås inga inner skärmar, och det har visat sig negativt som väl alla kan skriva under på. I Trollhättan fanns det en firma som sprutade Zink Eller Galv, minns ej riktigt. På en Apache kaross till en god vän,vi målade bilen, men han sålde den vidare,så jag känner inte till hur det höll, innan han lämna in den hade den många små hål här och där som blev igenfyllda.
Till sist en lite personlig åsikt ,måla inte motor rum och invändigt för blankt,det kan se lite överrenoverat ut, på fabriken var säkert huv och dörrar stängda när man kom till sista lagret färg, det rök säkert in lite och gav en slöja, lite mattare finish. Hälsningar Mats
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Mycket att tänka på. Angående rengöring så verkar det finnas en firma i Norge som pysslar med sånt.

http://www.bs-teknikk.no/
http://www.bs-teknikk.no/BS-Strip-syrebehandling.html

Verkar bli rent och fint om man sänker ner bilen i syrabad. Kan det vara något tro? Då borde det väl bli rent inne i balkarna också?

Image
Image
Image


http://www.bs-teknikk.no/Bilder-syrebeh ... scort.html

\"Når \"BS-Strip\" behandlingen og vann rengjøringen er gjort, så fremstår karroseriet/delene nesten slik som når det kom fra samlebåndet til frabrikken. Nå kan restaureringen eller ombygningen begynne og sansyneligheten for ett varig sluttresultat avhenger nå på grunnarbeidet til resterautøren.\"

Om det stämmer så verkar det ju väldigt bra :)

Här finns även en guide för hur man kan gå till väga

http://www.bs-teknikk.no/BS-nyttige-tips.html
Volvo P1200VB 1958
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej Amazon!! Det där du fick fram ser väldigt intressant ut , idag fråga jag den andra målar``n på jobbet om hans åsikt, han nämnde att ett TV program ifrån USA hade ett inslag om sådan här rengöring, som du hittat,det verkar väldigt seriöst . Utmärkt att det finns på närmare håll!
Vår disskution har utmynnat i för mig nya insikter, GRATTIS till ditt letande, trägen vinner!!!!!!
Vad har du för åsikt om något mattare finish i motorrum o invändigt?
och att använda syntetisk kvalitet, som var brukligt på den tiden.
Hälsn Mats
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ja det är väl en fördel om det finns möjlighet till att få rent även inne i alla skrymslen och håligheter då det kan ha samlats en hel del skit där genom åren. Verkar vara effektivt på både lack, rost och annat skräp.

Finns en liknande firma i England

http://www.surfaceprocessing.co.uk/

Angående finishen så håller jag med dig. Tanken är att bilen ska se ut som den gjorde när den kom ut från fabriken. Det är dock ingen nackdel om lacken står sig bättre och inte blir matt lika fort, detsamma gäller naturligtvis kromet. Får väl prata med lackeraren om det när det blir aktuellt.
Volvo P1200VB 1958
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Post by Mats Lysekil »

Hej Amazon! Det där med krom är lurigt, jag köpte nyttt genom VP, men upplever det som \"magert\", ska nog slipa och lämna in original delarna och få koppar under, lämnade in mitt flygplan som var porigt, det lyckades de bra med ,ett företag i Eskilstuna de verkar ha tradition där av krom arbeten, Backmans är ju välkända i jänke bils kretsar! Hälsn Mats
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har också varit inne på att beta karossen. Skulle få det för 5000:- men den skulle då vara plåtren innan. Detta plus att karossen skulle bli nedsänkt på sidan pga \"liten\" bassäng gjorde att jag inte gjorde det. Så här i slutändan är jag inte så ledsen över det. Det finns nämligen en baksida av allt för fin bil. Man vågar inte använda den, samt att man gråter blod vid de första skadorna (iallfall är jag åt det hållet). Mitt val är då en ordentlig renovering (åt det överrenoverade hållet, med mycket driftsäkerhetstänkande) samt ett praktiskt synsätt på detaljer. Vindrutor byter man regelbundet alltså behöver den inte vara från tiden, bilen är ju 40+. Detta gäller även lyktor. Angående sidoruter så försöker jag hålla original men gummit slits \"naturligt\" av användandet. Det är samma inställning på min A/C montering. Fästen skall vara från tiden, likaså kupedelen. Övriga saker går faktiskt sönder och lagar ändras. Modern kompressor och modern kondensor tycker jag är OK.

Min bil skall användas utan tvekan för väder och vägtyp. Det finns folk som inte kör bilar på grusvägar. Dessa får gärna ha den inställningen men jag vill inte ha den.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Mats Lysekil wrote:Hej Amazon! Det där med krom är lurigt, jag köpte nyttt genom VP, men upplever det som "magert", ska nog slipa och lämna in original delarna och få koppar under, lämnade in mitt flygplan som var porigt, det lyckades de bra med ,ett företag i Eskilstuna de verkar ha tradition där av krom arbeten, Backmans är ju välkända i jänke bils kretsar! Hälsn Mats
Jo jag har förstått det. Har hört andra som sagt att kromet på VPs delar är ganska dåligt. Roligare att slippa byta delarna i den mån det är möjligt dessutom. Tack för tipset.
Volvo P1200VB 1958
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

Mats Lysekil wrote:Hej Amazon! Det där med krom är lurigt, jag köpte nyttt genom VP, men upplever det som "magert", ska nog slipa och lämna in original delarna och få koppar under, lämnade in mitt flygplan som var porigt, det lyckades de bra med ,ett företag i Eskilstuna de verkar ha tradition där av krom arbeten, Backmans är ju välkända i jänke bils kretsar! Hälsn Mats
Jag lämnade in min bakre kofångare med horn och allt hos Br. Backmans i Eskilstuna då jag bodde där. Svårslaget jobb d gör, d kallar resultat för showfinish och en spegel var inte blankare än min stötfångare! :shock:

Jag borrade dessutom hål i hornen för gummiskydden innan kromning.
D e ett tips att göra all håltagning innan omkromninig för Backmans tjocka skikt med surkoppar och krom lämpar sig inte för borrning efteråt, spricker gärna då!

Bilderna nedan tagna 12 år efter omkromningen! :shock:

Image

Image
Det enda negativa med Backmans e väl att d e klart dyrast i landet oxå men d hade en drive på just Amazonkofångare det året!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

QV jag förstår precis hur du tänker. Ska man använda bilen mycket så kanske det är onödigt att vara allt för petig då småskador nästan är omöjligt att undvika helt.

Ett gott rostskydd är dock alltid viktigt. Finns det möjlighet till att få rent även inne i baklar och andra skymda utrymmen så tackar jag inte nej till det. Min Amazon kommer jag dessutom inte att bruksköra med och renoveringen får väl ses som en \"kul grej\" som man kan pyssla med när det finns tid och pengar. Mycket annat som måste prioriteras före.

Backmans verkar för övrigt vara seriösa att döma av bilderna, kanske blir dit jag skickar grejorna.
Volvo P1200VB 1958
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re:

Post by Blomquist »

Amazon wrote:Man ska tydligen kunna spruta på någon form av zinkskydd på karossen. Eventuellt så kan man även lämna in front, skärmar o andra smådetaljer på elektrogalv innan lack men tanken är att övriga karossen också ska få ett bra rostskydd.
Elektrogalv är rätt värdelöst jämfört med sprutgalv. Tjockleken på skiktet är VÄLDIGT stor, problemet är bara att det inte finns så många företag som utför sprutgalvning åt knasbollar med gamla bilar i Sverige. Dessa företag är mest intresserade av projekt typ motorvägsbroar och oljetankers, men det finns några få företag att hänvända sig till.

50 års garanti mot genomrostning får jag där jag lämnar in. Fast det är inte i Sverige...
210 -64, 223 -68
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Hade inget speciellt för mig så jag tog några bilder på kylaren i mitt något patinerade motorrum :wink:

Finns en bricka med information som inte finns på utbyteskylaren jag har köpt. Står "No 12 58" kan det betyda att det är nr 12 i ordningen av kylarmodellen som tillverkades år 1958? På utbyteskylaren finns det ingen sådan bricka och dessutom står det just ”utbyteskylare” på skylten samt reservdelsnummer . Man kanske borde ta o behålla den befintliga i stället den är ju trots allt ganska fin. Någon som har koll på om det finns det möjlighet till att byta själva elementet om det skulle gå sönder o sen behålla ramen runt? Är det rätt kylarslangar föresten eller ska de se annorlunda ut? De nya man kan köpa hos Volvo har ett annat utförande. Har fått tag i ett gäng klammor också som kanske skulle göra sig bättre. Samma variant som de som sitter på slangarna till värmeelementet. Kanske rent ut av är sådana det ska vara original?

Image
Image
Image
Image
Image
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon 1958

Post by Ola O »

Amzon har raka kylarslangar precis som på din bil. Det är en PV som skall ha de bäljformade.
Post Reply