Amazon 1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Japp, bara \"bra att veta\" angående hålet i ljuddämparen men den ska ändå bytas snart. Var faktiskt ute och körde en bra sväng någon timme innan jag åkte till besiktningen och leade upp bromsarna så mycket det gick.
Volvo P1200VB 1958
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

Då får en grattulera till en lyckad besiktning..
du får ta lite fler bilder på pärlan nu när den är ute på vägarna :wink:
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Japp jag ska göra det när saltet är borta från vägarna. Var ute en sväng på motorvägen för några dagar sen när det var fint väder, men sen så kom den där dumma saltbilen i motsatt körriktning och förstörde allt så jag fick åka hem. Förstår inte varför de måste salta när det är torrt och fint på vägen. :evil:

Strålkastarsargarna är i alla fall på väg :!:
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Nu har jag fått hem strålkastarsargarna men tyvärr så verkar de inte passa. Kanske är själva lampinsatsen som skiljer sig mot de tidiga modellerna och att det därmed inte stämmer med måtten riktigt?
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Det som satt orginal var inte H4 lampinsats, fast vad jag sett så är de lika varandra...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

vad är det som inte passar?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Skruvhålen på den inre sargen sitter inte helt rätt och den yttre sargen går inte riktigt på. Verkar vara \"grejen\" som själva lampan är fastskruvad i som inte är riktigt rätt.
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Jag kollade i reservdelskatalogen och det mesta förutom reflektorn skiljde mellan det tidiga -42248 och de senare 42249- 8förutom en lång undantagslista som börjar på 20061 som har den senare varianten)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Om du använder den senare typen av lykthållar ringar så kanske det passar. Jag har dom då jag inte har hittat dessa... Kolla vilken lyktpotta du har. Är dom bytta till den senare typen så kan det vara där skon klämmer.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Det fungerar inte med den senare typen av lykthållarringar. Jag tror att det är lyktpottan som inte stämmer.
Volvo P1200VB 1958
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag fick på mina utan problem. Jag har haft den modernare typen av lyktpotta, fasthållningsring men den gamla typen av lyktserg. Du är säker på att det är rätt bitar du har fått tag på? Bäst att fråga igen
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re:

Post by Telis »

Amazon wrote:Det fungerar inte med den senare typen av lykthållarringar. Jag tror att det är lyktpottan som inte stämmer.
De ser rätt ut, men om du skulle tveka så finns ju volvos museum i gbg, de har en bil med de breda ringarna monterade =)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jo jag får väl kolla upp saken. Har föresten hittat rost i bilen. Till vänster under instrumentbrädan innanför huvgångjärnet :?

Undrar hur man ska fixa till det. Där låg fullt med gammalt bös. Verkar som att rosten har satt sig rätt ordentligt för jag kunde damsuga ut en väldans massa rostflagor, sen så kunde man se rakt in i motorrummet i springan under huvgångjärnet :cry:
Volvo P1200VB 1958
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

ajj då, jaa men det är nog väldigt svårt att hitta en gammal bil som det inte finns minst tecken alls på rost. men nog har du ändå hittat dig en pärla för du lär inte ha en hundradel så mkt rost som många av oss andra har :).
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Nej det är väl så men det var ju ingen trevlig överraskning ändå. Där var som sagt fullt med gammalt bös och fortfarande fuktigt trots att bilen har stått i garage. Rosten måste ha grott där bra länge. Någon som vet vad plåten under instrumentbrädan heter och om den går att få tag i? Ska försöka ta en bild på eländet senare.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply