Amazon 1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 1958

Post by Blomquist »

Amazon wrote:Någon som har koll på om det finns det möjlighet till att byta själva elementet om det skulle gå sönder o sen behålla ramen runt?
Jo det är så det går till när de renoverar kylare. Det är cellpaketet som byts ut. Finns lite olika firmor som gör såna jobb om du skulle känna för det. I Segeltorp utanför Sthlm finns en jag tyckte var mycket skicklig. Du kanske skulle ta och provtrycka och sedan avgöra om det inte vore läge att måla upp den istället.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 1958

Post by QV »

Amazon wrote:Finns en bricka med information som inte finns på utbyteskylaren jag har köpt. Står "No 12 58" kan det betyda att det är nr 12 i ordningen av kylarmodellen som tillverkades år 1958?
Min tolkning av dessa nummer är månad / år. Detta eftersom de få kylare jag har kollat på har ingen ett nummer över 12 innan året.

Hur stämmer månad 12 med chassie nummret

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Månad 12 stämmer dåligt med min interimslicens och mitt registreringsbevis. Där står följande: "Ovan angivet fordon har den 29/3 1958 upptagits i typintyg" samt "År 1958 den 18 juli blev den i omstående besiktningsinstrument beskrivna personbilen härstädes registrerad och tilldelad registreringsnummer R 33932". Roligt med gamla originalpapper 8)
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Ropade hem detta blad på tradera. Måste vara en riktigt tidig Amazon (förserie?). Som synes står det V O L V O på kofångaren där bak, synd att det togs bort när de började serieproduceras :?

Image
Image
Image
Image
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon 1958

Post by Ola O »

Bilen på bilden är den berömda X2 bilen. Enförseriebil som det gjorts ett ganska utförligt reportage om i Amazonbladet för ett antal år sedan.

Denna bil kom att säljas till privatperson. 62 utfördes ett ganska stort renoveringsjobb på den.

Har för mig att den bilen klarade besiktningen första året 65 men att när den kom in andra gången hade den en bubbla i taket och då misstänkte beiktningsmannen att den rullat. Då mätte han upp karossen och ingenting stämde. Den var ju handbyggd.

Därefter skrotades den.

Jag minns inte i vilket nummer det står om denna bil men det går ju att hitta.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Hasse63 »

Den bilen hade ju varit värd en del nu fast karossen var felbyggd.
Andra kappsar ser det ut att vara också eller ser jag fel?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon 1958

Post by Ola O »

Skillnader från de serietillverkade bilarna, bla
Handgjorda navkapslar i annan design

Dörrbågarna lackerade i vitt.

Volvo på bakre kofångaren

Inget galler i grillen, gallret infördes mycket tidigt under chrnr 100

Högerstyrd
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Nu när det äntligen har börjat bli lite bättre väder ute så passade jag på att lufta Amazonen och ta några bilder samtidigt. Observera att vänster bakljusglas fortfarande är felaktigt (59-62), har inte monterat några NOS delar än 8)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Hasse63 »

Vill inte tjata men den är riktigt riktigt fin :P

Jag såg en grej som jag inte tänkt på tidigare och det är öppningsbara ventilationsrutor i bakdörrarna, när försvann dom :roll:

Sen är jag så avis för här är det 3dm snö än :evil:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 1958

Post by Uffe »

Jag har själv varit ute och kört med min Amma halva dagen, i sol. Det är riktigt häftigt när man parkerat bilen, gått en runda, för att sedan komma tillbaks och man plötsligt "ser" bilen i sin stadsmiljö tillsammans med andra bilar. Precis så som på din bild (3:a från slutet) där din supervackra bil fullständigt utklassar alla andra i det kvarteret. Klart jag känner igen mig då våra bilar är otroligt lika men avis kan man ju vara med klockan, V-knoppen, Volvoemblemet på bakstammen :) Jag kan inte förstå att du inte klär upp din bil ännu mer med dina fina NOS delar. Jag skulle inte kunna vänta 5 minuter innan jag monterat detta :wink: Jag saknar förresten gummilisterna bakom de bakre hornen :? Fram har du!
Amazon 1957
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon 1958

Post by Ola O »

De öppningsbara ventilationsrutorna bak försvann på årsmodell 1961/62, alltså första B18.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by roberth »

Bild tre från slutet... Jösses vad vackert!!! Och även bilden snett bakifrån, tokfint!!!
Och ja, jag är avundsjuk!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Tack för alla kommentarer :P

"Den skiljer Er från mängden - Amazon" passar nästan bättre idag än då bilen var ny. Många som går fram och vill snacka Amazon när man har den ståendes ute. De bakre gummilisterna ska jag försöka få tag i. Ska ändå renovera bilen om ett tag så det känns inte lönt att slänga på allt nytt man har köpt. Navkapslarna gjorde dock ganska stor skillnad så är monterade, likaså ska jag försöka få på en uppsättning snobbringar snart. Sargarna och strålkastarinsatserna hade naturligtvis också gjort en del men men.

Det var nog tur man passade på o ta en sväng igår för idag snöar det :?
Volvo P1200VB 1958
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Hugger69 »

...så vackert......suck! :D
..men d var en udda placering av den däringa blomvasen....skulle inte den göra sig bättre mitt på i-brädan eller..? :roll:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Jag tycker den gör sig ganska bra där faktiskt, och frågan är hur man skulle montera den på instrumentbrädan? På dörrstolpen finns det ju redan en krok :)
Volvo P1200VB 1958
Post Reply