Amazon-62 projekt.(Som visade sig vara en-63)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Amazon-62 projekt.(Som visade sig vara en-63)

Post by Henke.N »

Hej allihop!
Tänkte visa lite vad jag och brorsan håller på med så här i vintermörkret.
Det är fritt fram och komma med kommentarer.

Så här såg utgångsobjektet ut.

Image

Har hänt en del sen den bilden togs. Karossen rensades på allt, sen så satte vi igång och spacklade och slipade. Blev även tvungna att byta balkarna för framskärmarna som visade sig vara rostiga. I övrigt rostfri förutom lite ytrost på vissa ställen där karossen va plåtren sen tidigare.

Här har vi tagit upp hål i innerskärmen för att få plats med Weber 45:or.
Image

Image

Här har vi börjat spackla och slipa.
Image

Image

Efter mycket slipande så fick vi äntligen på grundfärgen.
Image

Sen när väl grundfärgen va slipad, så kunde vi börja lacka insidan.
Image

Och även få färg på utsidan.
Image

Och när vi ändå va i farten så skrapades undersidan fri från gammal underredsmassa, och målades.
Bakaxeln målad och monterad igen.
Image

En komplett framvagn med skivbromsar från en nyare amazon införskaffades.
Här är framvagnsbalken lackad och monterad.
Image

Och här har instrumentbrädan kommit på plats igen.
Image

Och så här ser bilen ut för närvarande.
Image

Det som händer nu är att nytt innertak håller på och monteras, rutor ska solfilmas och nya gummilister monteras, Det ska svarvas plastbussningar till fram och bakvagnen. Bromsarna ska renoveras, Motorn håller på och renoveras/trimmas, borrad till 2,1L, vevaxel slipad och ballanserad. Nya kolvar och vevstakar viktjusterade. Lättat svänghjul. Portad och planad topp, 46-38,5 ventiler. Timo 840 kam. Weber 45:or Förhoppningsvis ska det resultera i ca.180-190 pigga hästar. Sen ska även plastskärmar, plasthuv och plastfront lackas och monteras.
Fler bilder kommer att läggas upp allt eftersom, om det finns intresse.

Nu är det nya innertaket på plats, ska sträckas upp lite mer bara. Även monterat lite nya gummilister och fläkthuset. :)
Image

Image

Image

Image

Väntar nu på att få tillbaka rutorna som är inlämnade för solfilmning, sen ska nya rutlister monteras och rutorna sättas på plats.
Last edited by Henke.N on Mon Apr 27, 2009 8:03 am, edited 5 times in total.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Riktigt grymt! 8)
Hoppas du kommer fullfölja detta Objekt, och lägga upp bilder,för då kommer jag följa de med spänning :)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ser ut som et friskt utgångsobjekt! o vilket resultat! skön orangeröd färg.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Om du kollar på skroten efter sena 66or så finns det M30 axlar med din infästning.
Har du hunnit med kardantunneln också eller fanns den på objektet?

Kommihåg att rostskydda ordentligt så att den överlever tiden (att den är ombyggd är helt OK, bara den syns längs vägarna)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Kan nog bli ett jävla tufft projekt det här...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Post by Henke.N »

Tackar!
De e alltid kul med lite respons på det man gör.

Kardantunneln har vi oxå bytt för att kunna använda M45/46/47 låda. Inte bestämt än vilken det blir, men det lutar åt en M47:a för att få ner varvtalet lite vid längre turer. Får se hur det blir med bakaxel, har börjat fundera på axel från en 240 och ev. fyrlink. Men det blir nog till nästa sommar isf. Inriktar oss på å få den klar och besiktad nu till våren i första hand.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Re:

Post by Henke.N »

Rogge wrote:ser ut som et friskt utgångsobjekt! o vilket resultat! skön orangeröd färg.
Tycker själv att färgen e riktigt läcker, lyser liksom upp tillvaron i mörka stunder. Ingen risk att man tappar bort bilen på parkeringen, för den SYNS. :D
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Henke.N wrote: Får se hur det blir med bakaxel, har börjat fundera på axel från en 240 och ev. fyrlink.
240 1030 axel har samma grejor som M30 invändigt, så skall du byta till 240 bör du göra det för att få en bättre upphängning. Men vill man ha fyrlänk kan man även konventera en amazon 67- axel så kan du lättare behålla fälgarna. Men du får då ingan skivor bak.

/Janne

Vart lite fundersam på hur grova drivaxlarna är på Amazon M30 vs 1030?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Henke.N wrote:Tackar!
De e alltid kul med lite respons på det man gör.

Kardantunneln har vi oxå bytt för att kunna använda M45/46/47 låda. Inte bestämt än vilken det blir, men det lutar åt en M47:a för att få ner varvtalet lite vid längre turer. Får se hur det blir med bakaxel, har börjat fundera på axel från en 240 och ev. fyrlink. Men det blir nog till nästa sommar isf. Inriktar oss på å få den klar och besiktad nu till våren i första hand.
kör med M46 iställret, tror de har bättre utväxling i OD'n än vad M47 har på 5:e växeln, samt att 46:an tål mer stryk.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det ser ju riktigt bra o kul ut med den färgen. Man har svårt att tro att det är samma bil då man ser första bilden. Den ser ut att vara rätt rostfri eller han ni använt ekonomiplåt till allt så lagningarna inte syns.

M47 är lite vek av sig, M46 är då ett bättre allternativ då man ska trimma och sen \"lika lite\".

Kom att tänka på en liten bil som har liknande färg som er men som har lackats silver på....Se själva jag tycker kombinationen är klockren.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ght=austin
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Re:

Post by Henke.N »

Hasse63 wrote:Det ser ju riktigt bra o kul ut med den färgen. Man har svårt att tro att det är samma bil då man ser första bilden. Den ser ut att vara rätt rostfri eller han ni använt ekonomiplåt till allt så lagningarna inte syns.

M47 är lite vek av sig, M46 är då ett bättre allternativ då man ska trimma och sen "lika lite".

Kom att tänka på en liten bil som har liknande färg som er men som har lackats silver på....Se själva jag tycker kombinationen är klockren.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ght=austin
Jorå, medveten om att 47:an är vekare. Men den är å andra sidan lättare eftersom det är aluminiumhus. Vet om rallyåkare som åker med 47:a, men plockat bort 5:ans drev och synkning för att få ner vikten på drevsatsen och spara synkringarna. Blir i princip en 45:a med aluminiumhus.
En 46:a är tyngre än en 47:a...
Måste hålla vikten nere :D
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

åh fan! där ser man..

men M46 finns ju med Aluhus med.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Re:

Post by Henke.N »

Hasse63 wrote:Det ser ju riktigt bra o kul ut med den färgen. Man har svårt att tro att det är samma bil då man ser första bilden. Den ser ut att vara rätt rostfri eller han ni använt ekonomiplåt till allt så lagningarna inte syns.

M47 är lite vek av sig, M46 är då ett bättre allternativ då man ska trimma och sen "lika lite".

Kom att tänka på en liten bil som har liknande färg som er men som har lackats silver på....Se själva jag tycker kombinationen är klockren.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ght=austin
Anledningen till att jag köpte bilen var att den va näst intill rostfri, förutom lite ytrost på vissa ställen. Så första tanken va att jag "SKULLE BARA" lacka upp den, och sen åka med den motor som satt i. Men så upptäckte jag det fanns lite rost i balkarna för framskärmarna, så dom byttes ut mot nya. Men det va all rost som fanns på bilen. Det va då allt spårade ur, och det ena gav det andra. Och här är vi nu! :)
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Detta har hänt!

Post by Henke.N »

Lite uppdatering av vad som hänt sista veckorna.

Har fått tillbaka rutorna från solfilmning, så nu är bakrutan på plats.
Image

Nya länkarmsbussningar till framvagnen har svarvats.
Image

Image

Sen så råkade vi ramla över en kpl. R-sport B20 med volvos egen steg3 topp, smidda kolvar,lättat svänghjul, balanserad vevaxel, Timo 840-kam, mm.
Tyvär visade det sig att kammen hade börjat gå ner sig på två nockar, tur att vi har en ny liggandes. Sen så hade två avgassäten sjunkit ca.
1-1 1/2mm in i toppen. Förmodligen pga. att tidigare ägaren fuskat med å använda blyersättningsmedel i bensinen. Hur som helst så e toppen renoverad och lösa säten monterade, så nu behöver vi inte tänka på å använda blyersättning längre.

Några bilder på toppen.
Image

Image

Image

De va allt för ikväll, i morron ska framvagen monteras, och sidorutorna bak ska på plats.

Återkommer med fler bilder allt eftersom.
Nu e jag trött å ska sova några timmar.
Hej så länge.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Har volvo verkligen byggt ihop kompletta B20 motorer med R-sport benämning??
Jag hara bara sett toppar och enstaka trimkit men aldrig en komplett motor.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Post Reply