Dilemma

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Dilemma

Post by Fender King »

Vart köper man alltihop färdigt? Simons var ju inget vidare...
Ska kolla med mekonomen.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

I princip behöver det ju inte vara så avancerat. Det räcker ju med att köpa en 2\" kardankrök, ett grenrör med dubbla utblås och ett grovt främre rör. Ljuddämparna kan du ju köpa i närmsta tillbehörsbutik (Simons, Apple, Ferrita eller liknande). Sedan behöver du lite 2\" rör, några delar kanske behöver bockas. Jag vet inte hur du har det där du bor men det finns åtskilliga firmor som \"specialbygger\" avgassystem i Stockholm och som har bockningsmaskiner och kan bocka bitar åt en om man beskriver vinklar och längder.

Allt blir bättre om man bygger själv tycker jag.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

er ikke dette forumet for orginal motor??????????? :D
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är inte förbjudet att ha ett 2\" avgassystem till en original motor.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det satt en form av 2\" system original på 123GT. =)

Fender King:

Köp inget färdigt 2\" system. Du kommer bara bli missnöjd över inpassningen under bilen. Det är så pass enkelt att bygga ett eget att du borde satsa på det istället. Är man bara lite tålmodig och undersöker bilens undersida noga innan man drar rören så blir det superbra. Det finns plats för en dämpare före bakaxeln och en efter bakaxeln bredvid tanken. Den bakom bakaxeln bör helst vara av rund typ, ej oval för att kunna passas in ordentligt mellan tank, sandplåt och stötfångare. Sedan avslutar du med en diskret 2\" rörböj ned under stötfångaren, kromad eller vad du nu vill ha. De 2\" system som Simons säljer är så jävla odiskreta att man spyr åt det. Jag har haft ett själv och har sett otaliga bilar med dessa system. Det förstör verkligen amazonens utseende.

Men du har väl en Kombi? Och då blir inpassningen lite annorlunda men ändå väldigt likartad. Jag hjälpte till och monterade ett 2\" system på en Kombi Sport för några veckor sedan (Simons Original) och det blev bara soppa av allting kan jag säga. Vi byggde ihop ett eget till sist istället.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Det satt en form av 2" system original på 123GT.
Öööö vilken form då?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej, jag inser att 123GT nog också hade 1,5\" system baktill som standardbilarna. Ganska konstigt egentligen med avseende på motoreffekten. Nog för att motstånd på avgassidan är fördelaktigt för rätt balans, men blev inte motståndet lite väl högt med 1,5\" (38mm) tro?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

Om du inte vill bocka heller så kan du slippa det också och ändå få ett rätt bra resultat, många firomor säljer färdiga 2\" rör och krökar (25,30,45 grader), bara att kapa till och (helst) svetsa ihop, muffarna i ändarna gör ju att det inte blir riktigt lika snyggt som ett handgjort avgassystem men funktionsmässigt är det ingen skillnad.

Micke
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:motstånd på avgassidan
Effekten på b18b motorn skiljer beroende på i vilken bil den sitter
amazon 96 hk din
140 100 hk din
1800 103 hk din
och skillnaderna beror på helt avgassystemet.
Post Reply