Page 3 of 3

Re: Byte till 240-generator

Posted: Sun Jul 18, 2010 4:54 pm
by Devil
Ett tips är att kapa örat på generatorn så rakt som möjligt, för annars drar man av bulten. Eller så håller bulten 2-6 månader. Det är inte så kul att få ur den sedan. På en Amazon jag haft var jag tvungen att montera ett löst fäste(för eftermontering av växelström på dom med endast likströmsfäste), för att få dit generatorn. Lite svårt att komma åt att borra och gänga hålet med motorn i bilen :cry:

Re: Byte till 240-generator

Posted: Tue May 28, 2013 12:23 pm
by Patrick68
Går det att ha genomgående i nedre hålet eller blir det nån brytning på nåt vis?

Re: Byte till 240-generator

Posted: Fri Dec 11, 2015 6:50 pm
by droopy
Ju större generator desto mer bensinförbrukning. Då man belastar en generator blir den tyngre och tyngre för motorn att dra runt.
Vill man få motorn att lägga kraften på bakhjulen är det alltid en god ide' att spara på motståndet en generator/AC orsakar. Bränsleförbrukningen minskar också förstås. Skulle tro att 35-45A generator är ok för dom flesta Amazoner, kan behövas mer om man har oeffektiva bilstereos som drar en massa ström utan att spela för dom watt man laddar in i dom.

Bra stereos drar lite ström men låter fortfarande helgrymma. billiga kina stereos drar en massa ström till kostnad för bilens prestanda.

En ide' att spara på ström är att minska ström förbrukningen. i.o.m att bilar oftast har 12V så blir strömmarna ganska så stora. Att byta till LED sparar åtskilliga ampere och kan ge mer åt ex bilstereo's

Räkna ström såhär.. P=U x I P= Watt på prylen som drar ström U är volt (12V i dom flesta bilar) I= Ström i Ampere

en 12 Watts lampa drar 12/12=1 dvs 1 Ampere, byter man den mot en LED på 3 watt (3/12= 0,25A (på en lampa)) med samma eller mer lumen (ljusstyrka)

Ohms lag i olika varianter som ekvation.

P/U = I

P/I =U