Delad bakaxel!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Nicke
Posts: 14
Joined: Thu Mar 18, 2004 6:49 pm
Contact:

Delad bakaxel!

Post by Nicke »

Jag körde sönder bakaxeln på vinteramazonen för ett tag sen och har inte orkat ta itu med det förrän nu. För att slippa ha bilen stå sönderskruvad alltför länge tänkte jag först kolla om det är någon här på forumet som vet vad det kan vara för problem, om det bara är någon småpryl att byta eller om man ska börja leta efter en helt ny bakaxel. Nog körde man lite hårt med den men det va ganska otippat att höger drivaxel skulle lossna och glida ur så att hjul och bromstrumma satt 2dm utanför bakskärmen.. :shock: Vad kan ha hänt?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har fästet för bromsskölden på bakaxeln rostat av tro? Bromsskölden monteras ju med shims för att rätt tryck mot drivaxeln skall uppnås. Med bromsskölden fastbultad skall ej drivaxeln kunna komma någonstans. Men om fästet för bromsskölden rostar av kan drivaxeln vandra ut fritt och bromsarna tar inte heller. Bromsrör osv. borde ju ha gått åt skogen också.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

Vet inte hur det är på just Amazonen, men om yttersta lagret (det som sitter innanför bromsskölden) har skurit eller gått i småtbitar så kan nog drivaxeln lossna, men det borde du väl rätt så lätt kunna se hur det ser ut om den nu ändå har åkt ut 2 dm.

Micke
Nicke
Posts: 14
Joined: Thu Mar 18, 2004 6:49 pm
Contact:

..

Post by Nicke »

Felet va att de yttersta lagret pulvriserats. Nu när allting är bortplockat på höger sida så finns det ett spel på ca 5mm i sidled på vänster drivaxel. Ett skrapande ljud som jag förut trodde va anliggande bromsar uppstår när axeln är intryckt och hjulet snurras. Drar jag ut axeln och snurrar hörs ingenting. Skjuter jag in höger drivaxel och håller emot så stannar den vänstra kvar i det yttre (ljudlösa) läget. Ska det va såhär?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Skaffa en verkstadshandbok och titta på avsnittet där bakaxeln behandlas. Om du kikar på sprängskissen inser du hur saker och ting ligger till. Utan drivaxel på höger sida borde du kunna skjuta vänster drivaxel in/ut, och i något läge blir det nog fel med missljud som följd. Tänk på att du skall ha exakt rätt spel på drivaxlarna och shimsa vid bromssköldarna för att uppnå detta. Allt beskrivs ingående i verkstadshandboken men visst kunnande krävs. SVIS är duktiga också...
Post Reply