Se över din bensinslang/rör

Moderatorer
Post Reply
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Se över din bensinslang/rör

Post by Amazonsport »

Tänkte berätta vad som hände igår o kunde slutat på skroten för min Amazon..
När jag var ute och körde började det lukta bensin,tänkte på reservdunken i skuffen, att den vält och inte höll tätt.
Hittade efter ett par minuter ett lämpligt ställe att svänga av, och med motorn på tomgång öppnade jag bakluckan men dunken satt fastspänd som den skulle.
Snabbt for tanken till förgasaren att det var den som läckte då jag visste att justerskruvens packning är lite dålig(under stroemberg förgasaren) men så var det inte alls.
Det var bensinslangen mellan bränslepump och förgasare som hade spruckit och en grov stråle bensin sprutade rakt upp på huven och stänkte sen ner hela motorrummet.. MASSOR av bensin överallt.. Det hade till och med blivet en ishinna på utsidan av huven pga. bensinen..

Det blev ingen brand denna gången, vilket jag var glad för..

PS! kolla över era slangar om ni inte vet att dom är bra i skicket..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Exakt samma sak hände för mig med min 240..
Vi tyckte den drog mycket soppa, och efter nåra dagar märkte vi att det sprutade ganska friskt i motorrummet..men nu är det fixat :)
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

precis de där hände min amazon i höstas just när jag hade köpt den.. den hade ju visserligen stått sedan 1989 i skogen så den har väl inget fräscht gummi nånstans skulle jag tro, men slangen höll i alla fall för att köra hem amazonen de 3 milen som de var från där jag köpte den till stugan min. sedan fick den stå i stugan och jag började fixa och dona lite med den och mitt vad det var luktade de så hemskt med bensin när motorn stod igång, öppnade huven och såg då att slangen spruckit så de sprutade soppa mot fläkten och kylarn om jag inte minns fel, nåja var bara byta ut slangen för jag stod ju lika hemma på gården.. så ingen olycka för min del heller.
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Hade likadant fenomen på min granada gxl coupé som var min
första bil. Pendla med den när jag gjorde lumpen i mitten på 90 talet
och hade länge känt bensinlukt när jag en dag åkte hemmåt och jag
kunde inte se då det stank så mycket bensin att det bara rann från ögonen. Blev en attacklagning med en avbruten kulspetts penna och
najtråd. Körde så i någon dag innan slangen byttes.
Amaroyce -64
Post Reply