Bakvagn.

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Ille
Posts: 59
Joined: Wed May 24, 2006 7:02 pm
Location: Moheda

Bakvagn.

Post by Ille »

Hej på er!
Jag har i dagarna köpt mig en 66a och är väldigt nöjd :) . Men jag undrar lite över bakvagnen/ bakaxel upphängningen. Det kom ju en ny typ 67 och jag undrar hur mycket bättre/ stabilare/ hållbarare den sena typen av bakvagn är? Anledningen till att jag frågar är att jag nog inte kommer kunna låta bli att ge min bil större fartresurser :wink: och det vore kul att veta vad jag ger mig in på.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Bakaxelupphängningen från -67 är betydligt kraftigare, den påminner om 140 upphängning. Dessutom är det något grövre axel på den senare.
AVG
Ille
Posts: 59
Joined: Wed May 24, 2006 7:02 pm
Location: Moheda

Post by Ille »

Tjenare Arne!
Jo jag har förstått att bakvagnen från 67- är kraftigare, synd att jag inte kollade upp detta inan jag köpte bil. Men så kan det vara. Jag snackade med en gammal rallyförare och han sa att den tidiga är bedrövlig men jag glömde klart att fråga vad som skiljer prestanda mässigt, om det är hållbarhet eller väghållning eller båda.
Dessutom är det något grövre axel på den senare.
Jag har läst lite på forumet och fått det till att det sitter en spicer m30 på min 66. Alltid något.
Tack för svaret i alla fall. :)
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Ille wrote: Jag snackade med en gammal rallyförare och han sa att den tidiga är bedrövlig men jag glömde klart att fråga vad som skiljer prestanda mässigt, om det är hållbarhet eller väghållning eller båda.
Kan meddela att den gamla varianten inte klarar av handbromsvändningar i 50km/h på asfalt, trots nya gummin i bärarmarna... dom hoppar av sin plats och det är bara att åka hem och skruva dit axeln igen... (Jag har varit en 18-årig amazon-ägare en gång i tiden ;))
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Ille
Posts: 59
Joined: Wed May 24, 2006 7:02 pm
Location: Moheda

Post by Ille »

Brorsan skrev
(Jag har varit en 18-årig amazon-ägare en gång i tiden Wink)
Jag är 31 och gillar fortfarande fart och mer hk än man egentligen behöver :wink:
Jo jag har studerat bakaxel varianterna lite mer ingående och den tidigare är ju lite klen i \"kanterna\". Får se hur jag gör med min 66a, antingen så bygger jag en egen variant av upphängning med annan bakaxel. Eller så bygger jag busbil på något annat. Men stort tack för svaret brorsan :) alltid kul med gensvar.
Mvh
Post Reply