Amazon 1960 renoveringsobjekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Amazon »

Ser ut att ha blivit riktigt bra. Får ta mig en kik någon dag !
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Uffe »

Riktigt fint du gör denna inredning Henrik :shock: Kul att se att det nya tyget ser ut att vara identiskt med det gamla. Kan du se någon skillnad alls, eller?
Bra jobbat :D
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by roberth »

Imponerande sykunskaper! :shock:
baksätet ser onekligen riktigt bra ut!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Amazon: Klart du får kika - välkommen!

Uffe: Tyget är detsamma som original, ingen skillnad i vävning som jag kan se - men en avsevärd skillnad i blekhet vilket gör att även om ryggdelen är i bra skick så måste jag byta tyget i den med för nyansen skiljer jättemycket tyvärr. Dörrpanelernas tyg är med i bra skick men blekt så det blir nog att byta det med framigenom någon gång.

Roberth: Jag hade faktiskt hjälp av en gubbe att lägga kantsömmen med industrisymaskin =)


Tack för glada tillrop - det behövs !
/Henrik
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Nu var det längesedan jag uppdaterade. Var tvungen att ändra länkningarna för de gamla fungerade inte längre så en del tidigare bilder i tråden kan vara nya/andra istället.

Tröskeln är iaf färdig nu:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jag har även börjat på förargolvet:

Image

Blästrat och grundat fälgarna:
Image

Och fortsatt med klädselfixet - här är framstolarna - de är sydda och klara - bilder kommer snart...

Image


Mvh
/Henrik
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Cornelia »

Ser riktigt bra ut! Kul att bilderna fungerar igen. Eftersom jag inte svetsar tycker jag det ser ut som om det inte finns något kvar men jag har uppenbarligen fel. Den högst personlige serviceteknikern säger att det inte är så farligt (densamme ville inte ha en bil med rost!).
Nu kommer "besserwissern" in (jag är faktiskt utbildad tapetserare också!): :!: Tips! Tänk på att det tyget du sprättar bort är lite större efter ett antal års sträckning än det var från början. det blir alltså inte riktigt "rätt" att bara klippa efter det gamla. Om du klipper efter det gamla kommer det nya efter en tid att bli ännu större. Om det är ylle kan man ånga det för att få en bättre passform, det krymper lite av värmen. Lägg också gärna på litet mer på stoppningen så fyller det ut lite. :D
/tina
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Cornelia wrote: Nu kommer "besserwissern" in (jag är faktiskt utbildad tapetserare också!): :!: Tips! Tänk på att det tyget du sprättar bort är lite större efter ett antal års sträckning än det var från början. det blir alltså inte riktigt "rätt" att bara klippa efter det gamla. Om du klipper efter det gamla kommer det nya efter en tid att bli ännu större. Om det är ylle kan man ånga det för att få en bättre passform, det krymper lite av värmen. Lägg också gärna på litet mer på stoppningen så fyller det ut lite. :D

Feedback mottages med stor tacksamhet.. har du förresten något i stil med en riktig ACG Nyström för tapetserarbruk hemma ? :lol: Jag har ju dörrsidorna kvar att sy. *ler*

Hmm ånga var ju en bra idé, tror min tapetsör "dragit" lite i sömsmånen så storleken har dugit ganska bra hittils, kan vara lite knepigt i vissa hörnen osv men med lite extra stoppning ordnar det sig nog med =)

/Henrik
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Cornelia »

Kan nog hjälpa till med dörrsidorna, är ju bara raka sömmar! :D

Passar på att tacka för den goa turen och för att man fick se underverken i verkligheten. Bilderna är inte granskade men det kommer!
Det blir så bra!!!
/tina
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Cornelia wrote:Kan nog hjälpa till med dörrsidorna, är ju bara raka sömmar! :D
Det tackar man för ! - vi får se hur det verkar när jag kikat på dem.

Liter bilder på resten av klädseln som är klar nu

Image

Image


Tyget och kantlisten (kederlist) bytt, galonet är bara rengjort.
/Henrik
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Uffe »

Jag tycker jag känner igen mig. Riktigt, riktigt fint du gör detta :shock:
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Hasse63 »

Håller med Uffe till fullo.

Sånt höl min svärfar på med dagligen, en fröjd att se honom "in action". Det ser så lätt ut för dom som kan. Nu "puffar han upp" de vitaste molnen på himmlen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Några nya bilder.. har lagat förargolvet och bytt balken under.

Image

Var lite att fixa på A-stolpen med.

Image

Blev inte helt perfekt men man kan ju inte kräva allt av sig själv som nybörjare.

Det blir lätt att jag byter för lite plåt tycker jag - hoppas jag lär mig snart.

Nu är bilen överskuffad till andra sidan i mitt trånga garage - så nu tar andra sidan vid... det är ännu mera rost på den sidan =)
Fast nu har man ju kommit igång så då går det kanske fortare.. :P (förhoppning).

Under tiden i syateljén har jag grejat med tygbyte på dörrsidorna.. bilder kommer framöver när det är klart.

/Henrik
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Rappel »

du gör ett bra jobb med din amazon snyggt svets jobb också! :) hoppas på en till uppdatering snart :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Det har inte hänt så värst mycket men några bilder kan jag ändå bjuda på.

Image

Dörrsida före renovering.



Image

Demonterat och rengjort



Image

Sytt fast nytt tyg och monterat, klart.



Image

Känns helt klart bra när det ser ut såhär under underredsmassan :)



Image

Skurit bort lite plåt inför lagning av höger fram.

Gott ny år ! Och jobba på i garagen runt om i landet.

Förresten så vet jag att amazonbladet gärna tar emot bilder och material till tidningen (behöver inte vara så genomtänkt eller speciellt) Upplagan är på 2700 ex och jag tycker att det vore roligt att läsa om fler projekt här ifrån forumet även i pappersform. Maila till: amazonbladet@amazonklubben.se

Mvh
/Henrik
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by PeterB »

Roligt att se vad som dolde sig under underredsmassan, min ser lika fin ut! Det ska man nog vara glad över... :shock:
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply