Amazon 1960 renoveringsobjekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

jasså skall den vara grå i en 60á som i din bil ?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Japp svarta mattor kom 65
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Där ser man - misstänkte lite att den åtminstone måste varit bytt för den är i mycket bättre skick i gummit även om den var rejält skitig och hade målarfärgsfläckar.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Så hur går det med Amazonen? Du får väl ta och slänga upp lite fler bilder allt eftersom det händer grejor :)
Volvo P1200VB 1958
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Om du hittar tyg till klädseln så kan du ju hojta till, jag är i behov av tyg jag åxå till min 59a. För visst har du färgkod 12-110 på din med.

/Per
Amazon -59
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

japp skall se om jag kan ordna några bilder inom kort.
Klädseltyg finns att köpa - mailar dig om det. Det kostar 795:- /meter och rullarna är 140 cm breda.
Mvh
/Henrik
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Rostbilder

Post by Telis »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sådär, här kommer lite nya bilder - det som hänt sedan sist är att bilen fått plats i garage - den körde metrarna från trädgården och dit själv, med tanke på att den varit avställd sedan -77 så vart det ett bra betyg.
Jag har börjat demontera litegranna såsom skärmar, 2 dörrar, stötfångare och tank. Tanken lämnade jag in till en låssmed som dyrkade tanklocket och ordnade med två nya nycklar.
Jag har nu börjat fokusera lite på rosten och inventera lite. tagit bort yttertröskeln på vänster sida. Skall laga upp den inre och montera en ny plåt. Då garaget är litet så får det bli att greja på en sida av bilen i taget.
Last edited by Telis on Fri Sep 19, 2008 10:16 am, edited 1 time in total.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ser ju onekligen ut att vara en del jobb, men totalt nedrisad verkar ju heller inte bilen vara. Kan nog bli fin!

Hur verkar golvet i bagageutrymmet? Tex bak vid balksluten i tvärplåten där brukar det ju kunna rosta friskt...
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Där finns ingen rost som jag laggt märke till iaf - golven är över lag okej förutom lite hål i förargolvet.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Image

Image

Image

Image


Lägger upp lite nya rostlagningsbilder ifrån mitt projekt - det går långsamt framåt - jag har även bytt skärmbalken på vä sida samt slipat och lackat tanken...
Last edited by Telis on Fri Sep 19, 2008 10:19 am, edited 1 time in total.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Jag är grymt imponerad av dig Telis. Kämpa på och tappa INTE sugen. När planerar du att vara ute på vägarna?
Amazon 1957
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Tack tack - jag har ingen tidsplan änsålänge - tror det blir bäst att inte ha för snabba förhoppningar, jobbar när andan faller på istället. Funderar på om jag skall köpa någon gammelvolvo att köra med nästa sommar... det är ju lite kul att ha något att köra med också.
Sålde denna i augusti:
http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... try=Sweden

Efter lite slutfix på skärmbalken så blir det bakänden på tröskeln och yttertröskeln tänkte jag .. eller möjligtvis förargolvet - tips mottages tacksamt på alla punkter =)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Din 67:a såg ju riktigt fin ut. MEN, det är en förbannelse detta med de äldre Amazonerna. Tänk va mycket tid (och pengar) man hade haft om man inte bara var TVUNGEN att ha en 2-färgad med B16, 6V osv... :lol: Men, det är det definitivt värt!
Amazon 1957
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

fy helvette...nu har jag sett en amazon med mer rost än min ;) hehe men bra jobbat...roligt att du tar hand om en amazon :) lycka till!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Så nu har min bil fått en ny skärmbalk också - det blev såhär:

Image

Image

Har mätt så gott det gick - hoppas skärmen passar sedan :)

Jag har även börjat greja lite med inredningen för att se om den går att få fin, jag har tänkt byta tyget och behålla galonet i möjligaste mån för att få en fin men ändå lite lätt patinerad inredning med "gammalkänsla" - jag började med baksätet, det blev såhär:

Image

Överdraget före tygbyte


Image

Sprättat loss tyget


Image

Skära till nytt


Image



Blev ganska bra, det var lite svårt att få perfekt sträckning på alla hörn och kanter. Kanske sätter det sig bättre efter en tid.


Det var allt ifrån Garaget / Tapetserarverkstan denna gång.
/Henrik
Last edited by Telis on Fri Sep 19, 2008 10:29 am, edited 2 times in total.
Post Reply