Amazon 1960 renoveringsobjekt
Amazon 1960 renoveringsobjekt
Lägger upp lite bilder på min renoveringsbil som stått avställd sedan senare delan på -70 tal.
Kommentera gärna.
Finns en del rost att fixa, tyvärr är jag nybörjare på det området.
Jag har börjat med att fixa kopplings och bromscylindrarna i motorrummet. Byta batteri, blåsa ur kylsystemet, byta stift och lite smått.
Började sedan riva ut mattorna i bilen, vilket jag tyvärr var tvungen på grund av rost i golvet, så nu försöker jag restaurera dessa och rengöra dem. Ingen som har ett garage till övers ?? =)
Kommentera gärna.
Finns en del rost att fixa, tyvärr är jag nybörjare på det området.
Jag har börjat med att fixa kopplings och bromscylindrarna i motorrummet. Byta batteri, blåsa ur kylsystemet, byta stift och lite smått.
Började sedan riva ut mattorna i bilen, vilket jag tyvärr var tvungen på grund av rost i golvet, så nu försöker jag restaurera dessa och rengöra dem. Ingen som har ett garage till övers ?? =)
Last edited by Telis on Fri Sep 19, 2008 10:08 am, edited 2 times in total.
Nja, maskinen går att starta iaf. Har inte provkört nåt vidare för jag har nämligen ingen nyckel till tanklocket och det tar emot lite att börja borra i LM Ericsson locket. Hade velat dyrka upp det på något vis (tips nån ??), så just nu är det dunk i motorrummet som gäller när jag provstartar.
Ja det är original som gäller, eller reproducerade delar. En sak i taget, det är tänkt att den skall bli hyffsat iordning, men rostlagning och besiktning står ju ganska långt upp på listan.
Den behöver skärmkanter bak och skärmar fram samt trösklar på båda sidor . Har även ett rosthål i golvet och byte av en framgolvsbalk att göra.
Ja det är original som gäller, eller reproducerade delar. En sak i taget, det är tänkt att den skall bli hyffsat iordning, men rostlagning och besiktning står ju ganska långt upp på listan.
Den behöver skärmkanter bak och skärmar fram samt trösklar på båda sidor . Har även ett rosthål i golvet och byte av en framgolvsbalk att göra.
Dörrsidorna är helt okej, likaså stoppningen i instrumentbrädan/dörrarna.
Mattan bak och i bagage är helt okej - den fram återstår att se om jag kan rädda, jobbar på det just nu.
Hatthyllan är hel och taket likaså sånär som någon liten skada vid solskydden. Tyvärr lite missfärgat av kondens men det är acceptabelt.
Säten och soffa bak är okej i vinylen men tyget måste bytas om jag inte får tag i hyffsade begagnade stolar och soffa.
Inredningen är en viktig del av känslan
Ang rostlagning och bilder så hoppas jag återkomma framöver, lär dock ta ett tag detta. Har inte all tid i världen och behöver även skaffa en del verktyg etc.
Mattan bak och i bagage är helt okej - den fram återstår att se om jag kan rädda, jobbar på det just nu.
Hatthyllan är hel och taket likaså sånär som någon liten skada vid solskydden. Tyvärr lite missfärgat av kondens men det är acceptabelt.
Säten och soffa bak är okej i vinylen men tyget måste bytas om jag inte får tag i hyffsade begagnade stolar och soffa.
Inredningen är en viktig del av känslan
Ang rostlagning och bilder så hoppas jag återkomma framöver, lär dock ta ett tag detta. Har inte all tid i världen och behöver även skaffa en del verktyg etc.
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Ett litet tips är att,om man har haft ett antal bilar,och det ev blivit nycklar kvar,extranycklar som man glömt när bilen sålts osv,kan man samla ihop allt man har och testa sej fram med dom nycklar som har någorlunda rätt storlek och längd,fick heller ingen nyckel till tanklocket,och dörrnyckeln var troligen till fel bil,den fungerade inte varken i dörrar eller baklucka,och bakluckan var naturligtvis låst Jag samlade ihop en hög gamla nycklar,och rätt snabbt fick jag tag i en gammal dörrnyckel till en Opel,som passade perfekt i dörrar och bakluckan,lika snabbt fick jag tag i en dörrnyckel från en 240,som passade som handsken i tanklocket,på det viset slapp jag förstöra/byta ut dörr/skufflås,och räddade även det gamla Waso tanklocket
Re:
Bra tips! Jag gick till låssmeden med dörrnyckeln till min andra amzon som nästan passade samt med en cylinder. Då plockade han fram rätt nyckel i datorn och gjorde från digital förlaga. Samma med tändningslåsnyckeln som han tog ur datorn istället för att kopiera.Jan T wrote:Ett litet tips är att,om man har haft ett antal bilar,och det ev blivit nycklar kvar,extranycklar som man glömt när bilen sålts osv,kan man samla ihop allt man har och testa sej fram med dom nycklar som har någorlunda rätt storlek och längd,fick heller ingen nyckel till tanklocket,och dörrnyckeln var troligen till fel bil,den fungerade inte varken i dörrar eller baklucka,och bakluckan var naturligtvis låst Jag samlade ihop en hög gamla nycklar,och rätt snabbt fick jag tag i en gammal dörrnyckel till en Opel,som passade perfekt i dörrar och bakluckan,lika snabbt fick jag tag i en dörrnyckel från en 240,som passade som handsken i tanklocket,på det viset slapp jag förstöra/byta ut dörr/skufflås,och räddade även det gamla Waso tanklocket
240 nyckel i waso locka alltså, någon som provat någon nyckel i LM Ericsson lock ? - eller kanske har lite uddanycklar liggande som är värda att prova ?? Hör av er.
mattor
Så här blev det med mattorna
1: tejpat känsliga ställen och sprickor på undersidan med extra kraftig vävtejp
2: tvättat med rödsprit - gnuggat hela mattorna, hade även lacknafta på bagagemattan
3: smörjt in med glycerol
4: efter någon vecka putsade jag hela mattorna med trasa
Sista momentet rengör faktiskt en hel del det också upptäckte jag.
Bagagemattan blev riktigt bra !
1: tejpat känsliga ställen och sprickor på undersidan med extra kraftig vävtejp
2: tvättat med rödsprit - gnuggat hela mattorna, hade även lacknafta på bagagemattan
3: smörjt in med glycerol
4: efter någon vecka putsade jag hela mattorna med trasa
Sista momentet rengör faktiskt en hel del det också upptäckte jag.
Bagagemattan blev riktigt bra !
Last edited by Telis on Fri Sep 19, 2008 10:12 am, edited 2 times in total.