Amazon 1960 renoveringsobjekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Amazon 1960 renoveringsobjekt

Post by Telis »

Lägger upp lite bilder på min renoveringsbil som stått avställd sedan senare delan på -70 tal.
Kommentera gärna.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Finns en del rost att fixa, tyvärr är jag nybörjare på det området.
Jag har börjat med att fixa kopplings och bromscylindrarna i motorrummet. Byta batteri, blåsa ur kylsystemet, byta stift och lite smått.
Började sedan riva ut mattorna i bilen, vilket jag tyvärr var tvungen på grund av rost i golvet, så nu försöker jag restaurera dessa och rengöra dem. Ingen som har ett garage till övers ?? =)
Last edited by Telis on Fri Sep 19, 2008 10:08 am, edited 2 times in total.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Lycka till med Projektet!
Lägg upp mer bilder, alltid kul att kolla! 8)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Charmig bil med fin patina! Bra färgkombination också :wink: Ser att du har samma vita extraljus där bak som jag har :) Går maskinen bra? Är det nyskick som gäller i slutändan eller ska du bara fixa till den så att den går igenom besiktningen? Originalrenovering antar jag?
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Nja, maskinen går att starta iaf. Har inte provkört nåt vidare för jag har nämligen ingen nyckel till tanklocket och det tar emot lite att börja borra i LM Ericsson locket. Hade velat dyrka upp det på något vis (tips nån ??), så just nu är det dunk i motorrummet som gäller när jag provstartar.

Ja det är original som gäller, eller reproducerade delar. En sak i taget, det är tänkt att den skall bli hyffsat iordning, men rostlagning och besiktning står ju ganska långt upp på listan.

Den behöver skärmkanter bak och skärmar fram samt trösklar på båda sidor . Har även ett rosthål i golvet och byte av en framgolvsbalk att göra.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

En låssmed måste ju kunna fixa det fast det är kanske lite småjobbigt om man inte kan köra dit bilen, dyrt om inte annat. Vi får väl hoppas att framskärmsbalkarna ser hyfsade ut.
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

precis, det är ju lite kostsamt med den lösningen...
Balken på ena sidan är rätt fräch, den har varit bytt, den andra är dock i behov av fix, hoppas att det räcker med att byta delar av den balken.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

Ser fram emot rostlagningen, lägg gärna upp massa bilder då sånt är alltid kul och se :D
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Trevligt objekt du har fått tag i , det är något speciellt med b16 amazoner :D
Vad är inredningen i för skick ?
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Dörrsidorna är helt okej, likaså stoppningen i instrumentbrädan/dörrarna.
Mattan bak och i bagage är helt okej - den fram återstår att se om jag kan rädda, jobbar på det just nu.
Hatthyllan är hel och taket likaså sånär som någon liten skada vid solskydden. Tyvärr lite missfärgat av kondens men det är acceptabelt.
Säten och soffa bak är okej i vinylen men tyget måste bytas om jag inte får tag i hyffsade begagnade stolar och soffa.
Inredningen är en viktig del av känslan :D

Ang rostlagning och bilder så hoppas jag återkomma framöver, lär dock ta ett tag detta. Har inte all tid i världen och behöver även skaffa en del verktyg etc.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Ser ju ut som ett komplett och bra objekt du fått tag i.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Ett litet tips är att,om man har haft ett antal bilar,och det ev blivit nycklar kvar,extranycklar som man glömt när bilen sålts osv,kan man samla ihop allt man har och testa sej fram med dom nycklar som har någorlunda rätt storlek och längd,fick heller ingen nyckel till tanklocket,och dörrnyckeln var troligen till fel bil,den fungerade inte varken i dörrar eller baklucka,och bakluckan var naturligtvis låst :? Jag samlade ihop en hög gamla nycklar,och rätt snabbt fick jag tag i en gammal dörrnyckel till en Opel,som passade perfekt i dörrar och bakluckan,lika snabbt fick jag tag i en dörrnyckel från en 240,som passade som handsken i tanklocket,på det viset slapp jag förstöra/byta ut dörr/skufflås,och räddade även det gamla Waso tanklocket :D
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re:

Post by Telis »

Jan T wrote:Ett litet tips är att,om man har haft ett antal bilar,och det ev blivit nycklar kvar,extranycklar som man glömt när bilen sålts osv,kan man samla ihop allt man har och testa sej fram med dom nycklar som har någorlunda rätt storlek och längd,fick heller ingen nyckel till tanklocket,och dörrnyckeln var troligen till fel bil,den fungerade inte varken i dörrar eller baklucka,och bakluckan var naturligtvis låst :? Jag samlade ihop en hög gamla nycklar,och rätt snabbt fick jag tag i en gammal dörrnyckel till en Opel,som passade perfekt i dörrar och bakluckan,lika snabbt fick jag tag i en dörrnyckel från en 240,som passade som handsken i tanklocket,på det viset slapp jag förstöra/byta ut dörr/skufflås,och räddade även det gamla Waso tanklocket :D
Bra tips! Jag gick till låssmeden med dörrnyckeln till min andra amzon som nästan passade samt med en cylinder. Då plockade han fram rätt nyckel i datorn och gjorde från digital förlaga. Samma med tändningslåsnyckeln som han tog ur datorn istället för att kopiera.
240 nyckel i waso locka alltså, någon som provat någon nyckel i LM Ericsson lock ? - eller kanske har lite uddanycklar liggande som är värda att prova ?? Hör av er.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

mattor

Post by Telis »

Så här blev det med mattorna

1: tejpat känsliga ställen och sprickor på undersidan med extra kraftig vävtejp
2: tvättat med rödsprit - gnuggat hela mattorna, hade även lacknafta på bagagemattan
3: smörjt in med glycerol
4: efter någon vecka putsade jag hela mattorna med trasa


Image
Sista momentet rengör faktiskt en hel del det också upptäckte jag.


Image
Bagagemattan blev riktigt bra !
Last edited by Telis on Fri Sep 19, 2008 10:12 am, edited 2 times in total.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

härligt, vart ju bra för och va slitna orginalmattor :D
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ja det verkar ju bli bra. Skuffmattan är inte original men det gör ju inte så mycket. Ska ge mina mattor en omgång olja till snart.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply